Hyppää pääsisältöön

Kokki Kolmonen tarkastaa Finnairin lentokoneruoan

Keittiömestari Jaakko Kolmonen vieraili vuonna 1986 Finnairin catering-palveluiden tiloissa. Tarjoiltavissa aterioissa ja myös niiden esillepanoissa oli eroja, jotka riippuivat asiakkaiden matkustusluokasta ja lentojen reiteistä.

Ohjelman alkajaisiksi kirurgian tohtori Torger Kumlin valisti Kolmosta lentomatkailun terveydellisistä riskeistä sekä lentoyhtiöiden ruokapalveluiden hygieenisestä valvonnasta.

Itse keittiössä Kolmonen pääsi hämmästelemään ruokien valmistuksessa vaadittavaa käsityön määrää. Keittäjä Helena kertoo Kolmoselle rikkoneensa aamun aikana jo 2500 kananmunaa ja haastattelutuokion aikanakin kertyy uusia rikottuja munia kuutisenkymmentä.

Lentomatkustajille tarjoiltavina aamupaloina olikin kolme erilaista munaruokavaihtoehtoa. Myös lämpimiä pääruokia löytyi viikoittain vaihtuvilta ruokalistoilta useita vaihtoehtoja.

Tarjoiltavat ruoka-annokset vaihtelivat lentoreittien mukaan. Lyhyemmillä matkoilla tarjoiltiin pääasiassa kylmiä aterioita, kun taas pitemmillä lennoilla – ja varsinkin paremmissa matkustusluokissa – asiakas sai ruokapalvelua koko matkalippunsa hinnan edestä.

Ensimmäisen luokan asiakkaille katettiin esimerkiksi lohi parisienne -annokset posliinilautasille. Paremman luokan matkaaja sai myös lentonsa alussa samppanjan kyytipojaksi valikoiman erilaisia cocktail-paloja (savulohta, poroa ja vaihtuvia juustoja). Ykkösluokan ja toiseksi parhaan C-luokan matkaajille saatettiin tarjoilla myös loppuvälipala, joka syötiin vielä ennen laskeutumista.

Ruokien raaka-aineissa ei myöskään tingitty. Eri annoksissa löytyi mm. tryffeleitä ja tuoretta parsaa.

Ohjelman lopussa Kolmonen piipahti vielä DC-9-koneessa eli "pitkässä ysissä", jossa lentokapteeni Seppo Kirjonen kertoi koneen henkilökunnan ruokailukäytännöistä työpäivien aikana.

Teksti: Ville Matilainen

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto