Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Netin hotellivaraussivustot: asiakkaat haluavat tähtiä

Booking.com
Booking.com Kuva: Gil C / Shutterstock.com booking.com

Yhä suurempi osa hotelliöistä varataan nykyisin itsenäisesti verkosta. Markkinajohtaja Booking.comin lisäksi tunnetuimpia varaussivustoja ovat Hotels.com, Amoma.com ja Expedia. Ne tarjoavat laajan kirjon majoitusvaihtoehtoja sekä helpon ja nopean tavan tehdä huonevaraus. Varaamismukavuutta lisää mahdollisuus tutustua kohteesta annettuihin asiakasarvioihin.

Tripadvisor on verkon tunnetuin matkahakukone, jonka palveluihin kuuluu matkojen ja hotellihuoneiden hintavertailu. Sopivan hotellihuoneen löydyttyä Tripadvisor ohjaa käyttäjän tämän valitsemalle varaussivustolle. Erityisen arvostettuja matkustajien keskuudessa ovat Tripadvisorin asiakasarviot.

Tripadvisor pyrkii profiloimaan myös arvostelijat, jotta heidän kommenteistaan olisi mahdollisimman suuri hyöty.

Koska yöpyjät ovat erilaisia ja heidät tarpeensa yksilöllisiä, Tripadvisor pyrkii profiloimaan myös arvostelijat, jotta heidän kommenteistaan olisi mahdollisimman suuri hyöty.

Perinteiset hotellien tähtiluokitukset keskittyvät varustelutasoon. Asiakasarviossa pyydetään käyttäjien kommentteja hotellitähtien ulkopuolelle jäävistä seikoista kuten palvelukokemuksesta, siisteydestä, hinta-laatu -suhteesta sekä hotellin sijainnista. Useimmat matkustajat toivovat hotelliyöltään hyvää ja virkistävää yöunta. Nukkuminen on yksi Tripadvisorin arvosteluperuste.

Booking.com ja Hotels.com luokittelevat kaikki hotellit myös tähdillä

Hotels.com on luonut oman tähtiluokituksen, joka löytyy helposti heidän nettisivuiltaan. Booking.com käyttää saatavilla olevia, virallisia tähtiluokituksia. Molemmat sivustot antavat tähtiä myös suomalaisille hotelleille.

Näkymä hotels.com verkkosivulta
Näkymä hotels.com -sivulta Näkymä hotels.com verkkosivulta Kuva: Yle hotels.com

- Lähestymme uutta hotellia kyselylomakkeella, jossa selvitetään hotellin varustetaso sekä muita palveluun ja viihtymiseen liittyviä asioita. Kyselyn perusteella Hotels.com antaa hotellille tähtiluokan, josta se tarpeen vaatiessa keskustelee myös hotellin edustajan kanssa, sanoo Vice President of Marketing, EMEA, Matthew Walls Hotels.comista.

Booking.comin antamaa tähtiluokkaa voidaan muuttaa asiakaspalautteen perusteella. Kansallinen- tai Hotrecin tähtiluokitus ei jousta samalla tavalla. Siinä muutokset edellyttävät tiettynä ajankohtana tehtyä kontrolloitua tarkastuskäyntiä.

Booking.com kertoo omilla nettisivuillaan, että kaikki sen tähdet, myös suomalaisille hotelleille annetut, ovat ”kolmannen osapuolen antamia, eivätkä ne liity Booking.comin asiakkaiden arvioihin”.

Näkymä Booking.com -sivulta
Näkymä Booking.com -sivulta Näkymä Booking.com -sivulta Kuva: Yle booking.com

- Tähtiluokituksemme pohjana on eurooppalaisen Hotrecin kriteeristö. Lopullinen tähtiluokka selviää kuitenkin vasta todellisten, hotellissa viimeksi yöpyneiden matkustajien jättämien arvioiden perusteella, sanoo Booking.comin PR päällikkö Sarah Schweiger Amsterdamista.

Näin siis myös suomalaiset hotellit ovat käytännössä tähtiluokituksen piirissä, halusivat ne sitä tai eivät. Luokitusta ei voi pitää objektiivisena, mutta sitä tuskin on yksikään laatuperusteinen arvio.

Sekä Booking.comista että Hotels.comista kerrotaan, että asiakkaat haluavat tietää hotellin tähtiluokituksen. Ihmiset selaavat tarjolla olevia hotelleja aluksi juuri tähtien perusteella. Asiakasarvioinnit astuvat esiin, kun tehdään lopullinen valinta vertailemalla kahta – kolmea mahdollista hotellivaihtoehtoa. Siksi molemmat sivustot ovat halunneet antaa tähtiä myös suomalaisille hotelleille, vaikka ne eivät virallisesti ole tähtiluokiteltuja.

Onko ’parhaan hinnan takuu’ reilua kilpailua?

Netin varaussivustot eivät ole ongelmattomia. Hotrecin (Association of Hotels, Restaurants, Cafes and similar Establishments in Europe) raportista selviää, että varaussivustojen ’parhaan hinnan takuu’ –lauseke on saanut kilpailuviranomaiset heräämään Ranskassa, Italiassa ja Saksassa.

Suomessa odotetaan ennakkopäätöstä Euroopasta, kuinka sopimuskohtaan tullaan suhtautumaan.

Toimitusjohtaja Timo Lappi MaRa:sta kertoo, että Suomessa odotetaan ennakkopäätöstä Euroopasta, kuinka sopimuskohtaan tullaan suhtautumaan. Varsinkaan matkatoimistot eivät pidä lauseketta reilun kilpailutilanteen mukaisena.

Toinen kyseenalainen listaus on hakukategoria ’suosituimmat hotellit’. Suuret hotellit, joissa on paljon huoneita, saavat helpommin lisänäkyvyyttä, sillä ’suosituimmat hotellit’ -kategoria perustuu hotellin saamiin klikkauksiin ja huonevarauksiin, kertoo Matthew Walls Hotels.comista. Silloin suuret hotellit, joissa on paljon huoneita, saavat helpommin lisänäkyvyyttä kun taas uusien, pienten hotellien on vaikeampi nousta suosituimpien hotellien listalla kärkeen.

Sakot huonosta hotelliarviosta

Britanniassa ilmestyvä The Telegraph -lehti kirjoitti 18. marraskuuta Blackpoolissa sijaitsevasta Broadway Hotellista, joka oli sakottanut hotellissa yöpynyttä pariskuntaa näiden jätettyä kriittisen arvion hotellissa viettämästään yöstä.

Broadway hotellissa on käytössä huonoista arvioista langetettava sadan punnan sakkomaksu.

Jenkinsonit jättivät Tripadvisorin sivuille arvion, jonka mukaan hotelli oli ”rotten, stinking hotel” eli ”mätä, haiseva hotelli”. Pian he huomasivat, että luottokortilta, jolla hotelli oli maksettu, oli veloitettu ylimääräiset sata puntaa, eli noin 125 euroa.

Tiedusteltuaan asiaa hotellista heille kerrottiin, että Broadway hotellissa on käytössä huonoista arvioista langetettava sadan punnan sakkomaksu.

Jenkinsonit ottivat heti yhteyttä viranomaisiin. Heidän mukaansa blackpoolilaisen hotellin käytäntö on ennenkuulumaton ja sananvapauden vastainen. Jenkinsonit hakevat korvausta saamastaan sakosta.

Kuinka hotelli voi olla samaan aikaan huono ja suositeltava?

Broadway hotel löytyy mm. Booking.comin sivuilta. Siellä se nousi suoraan Blackpoolin ’suositeltavat hotellit’ listan kärkeen, vaikka hotellin saamat asiakasarviot olivat 5,4/10.

Arvioita hotellista oli jätetty 669 ja ainakin niiden perusteella hotelli vaikutti keskinkertaista huonommalta. Booking.comin mukaan hotellilla on kolme tähteä ja se oli vuonna 2013 yksi varatuimpia hotelleja Blackpoolissa.

Kuinka yhtälö on mahdollinen? Kuinka Broadway hotelli voi olla samanaikaisesti huono ja suositeltava?

Kuinka hotelli on alun perin päässyt Suosituimmat hotellit -listan kärkeen, on arvoitus.

Suositeltavat hotellit –lista muodostuu klikkausten ja todellisten varausten perusteella. Kun hotelli on listan ensimmäisenä, se tuottaa sille automaattisesti klikkauksia, kun ihmiset haluavat nähdä, minkälaista hotellia heille suositellaan. Kuinka hotelli on alun perin päässyt listan kärkeen, on arvoitus.

Tripadvisorin mukaan hotelli on kahden ’tähden’ arvoinen. Matkailijoiden jättämät valokuvat ja arviot kertovat omaa kieltään.

Yksittäiset haukut varaussivustolla eivät herätä huomiota, jos hotelli keskimäärin on saanut hyvää palautetta.

Tripadvisor ohjaa tekemään varauksen Booking.comin kautta, jonka mukaan hotelli onkin kolmen tähden arvoinen. Sen sijaan Holiday watchdog –sivuston mukaan hotelli on kolmen ja puolen tähden arvoinen ja sen saama pistemäärä 7/10.

Broadway hotellin antama sakko negatiivisesta arviosta on poikkeuksellinen. Ihmisillä täytyy olla oikeus kertoa mielipiteensä, mikäli hotelli ei vastaa mielikuvaa, jonka he saivat varaushetkellä. Yksittäiset haukut varaussivustolla eivät herätä huomiota, jos hotelli keskimäärin on saanut hyvää palautetta. Kun negatiivista palautetta alkaa kertyä enemmän, hotellin olisi hyvä tehdä jokin muu johtopäätös kuin sakottaa asiakkaita.

Tutustu myös: Tähdet kertovat hotellien laadun, -vai kertovatko sittenkään?

Artikkelia päivitetty 28.11.2014: Lisätty Broadway hotellista kertova osuus

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.