Hyppää pääsisältöön

Amerikan raamattuvyöhykkeeltä löytyvät konservatismin kasvot

Toimittaja Petri Sarvamaa teki matkan Yhdysvaltojen raamattuvyöhykkeelle vuonna 1995. Konservatiivisista arvoistaan tunnetulla alueella yhteenotot liberaalimpien ajatusmaailmojen kanssa ovat ajoittain äityneet väkivaltaisiksikin. Kiistoista tulenarimpia on naisten oikeus aborttiin.

Yhdysvaltain uskonnollisimmat osavaltiot sijaitsevat maan etelä- ja kaakkoisosissa. Näihin osavaltioihin viitataan usein raamattuvyöhykkeenä tai ”the Southina”.

Alueeseen tutustuva Ulkolinjan Syvä Etelä -ohjelma (1995) ajoittui Yhdysvaltain kannalta historialliseen ajankohtaan: maalle oli valittu edellisen vuoden marraskuussa oikeistolaisin kongressi 40 vuoteen. Muukin osa Yhdysvalloista oli siis äänestänyt Etelän perinteisen ideologian mukaisesti.

Etelälle tyypillistä on esimerkiksi halu kieltää abortti lailla, lisätä vankilatuomioita ja säilyttää kuolemanrangaistus.

"Etelä on johdonmukaisesti pitänyt kiinni vanhoillisuudestaan. Etelässä demokraatitkin ovat vanhoillisia", sosiologian professori Dallas A. Blanchard kommentoi.

Toimittaja Petri Sarvamaa tapasi Blanchardin Floridan Pensacolassa, jossa konservatiivinen ja liberaali maailmankuva ovat törmänneet traagisin seurauksin. Abortinvastustaja Paul Hill ampui vuonna 1994 paikallisella aborttiklinikalla lääkärin sekä tämän ystävän.

Klinikan johtaja Linda Taggart kertoi Sarvamaalle ahdingostaan. Klinikan asiakkaat tulevat laajalta alueelta, koska Floridassa alaikäinen ei tarvitse aborttiin vanhempien lupaa. Naistenklinikan toimintaa on häiriköity useaan otteeseen väkivaltaisesti – Taggart itse on joutunut abortinvastustaja John Burtin pahoinpitelemäksi. Burt kertoo olevansa entinen Ku Klux Klanin jäsen.

Abortinvastustajia löytyy myös Tennesseen viidentuhannen asukkaan Smithvillestä. Paikallinen apulaissheriffi David Gash pitää aborttia yhtä pahana kuin jos hän ampuisi toisen ihmisen. Hän myös vastustaa aserajoituksia: hänen ideologiansa mukaan aseet eivät tapa vaan ihmiset – eikä turhia laukauksia olekaan.

Professori Dallas A. Blanchard muistuttaa, että Etelän murhatilastot ovat kaksi kertaa suuremmat kuin muualla maassa – mukaan lukien New Yorkissa, jota Etelän asukkaat monesti pitävät jumalattomana paikkana. Osittain väkivaltaa selittää paikallinen macho-kulttuuri, Blanchard pohtii.

Viimeisenä etappina Sarvamaa kurvaa Georgian Atlantaan, jossa vaurastumisen myötä alkaa muodostua jo perinteisestä poikkeava Etelä. Atlantan vaurailla esikaupunkialueilla elää kuitenkin vankka oikeistolaisia kannattava väestö. Myyntityöllä vaurastunut, ja itseään maltilliseksi konservatiiviksi kuvaileva Kurt Roy myönsi, ettei kaikilla amerikkalaisilla ole yhtäläisiä mahdollisuuksia saavuttaa amerikkalaista unelmaa.

Royn olettamuksen todenperäisyydestä todistaa koditon Tommy Lee Patnom, joka kertoo vaeltavansa kaduilla sairaana, ilman paikkaa minne mennä. Haastattelun päätteeksi Patnom puhkeaa melankoliseen lauluun surun murtamana.

Teksti: Sonja Fogelholm

Kommentit
  • "Hyvä Holkeri!" – Kummelin Saldo oli taloussatiiri lama-Suomesta

    Tynnyripukuinen laman uhri ja aikakauden tutut nimet.

    Lama on vienyt Suomen syvään kriisiin useasti. 1990-luvun alun lama oli monelle kovaa aikaa. Pankkisotkujen myötä korot kipusivat taivaisiin ja moni koki henkilökohtaisen konkurssin. Komediaryhmä Kummeli otti vuosina 1993 ja 1994 kantaa maan tilanteeseen. Syntyi satiirinen sketsisarja Saldo, jossa kiitettiin ja kehuttiin aikakauden tunnetuimpia talousnimiä. Tynnyriasuinen päähenkilö menetti jopa vessanpönttönsä velkojille.

  • Vodkaa, komisario Palmu! Pala YYA-Suomea tallentui filmille parodian keinoin

    Neljäs Palmu-elokuva valmistui vuonna 1969

    Matti Kassila ohjasi vuonna 1969 neljännen Palmu-elokuvansa, joka tiukimman koulukunnan mielestä ei ole Palmu-elokuva ollenkaan. Mika Waltarihan ei osallistunut enää tämän elokuvan tekoon. Tuloksena olikin siis jotakin ihan muuta: pistämättömän hauska ajankuva Suomesta, josta idänsuhteiden herkistämien valtiovallan ja tv:n parista löytyi runsaasti herkullista parodioitavaa.

  • Tellervo Koivisto puhuu naisten ja kiusattujen puolesta – pitkästä liitosta elävät rakkaus ja huumori

    Nasevaa pakinointia ja herkkää tarinointia ohjelmissa.

    Tellervo Koivisto sanailee suoraan kameralle verotuksesta ja tasa-arvosta, kommentoi viistosti puolisonsa edesottamuksia dokumentissa ja avaa ajatuksiaan sekä rakkaita ja raskaita elämänvaiheita haastatteluissa. Yhteinen elämä Mauno Koiviston kanssa antoi kummallekin mahdollisuuden vaikuttaa yhteiskuntaan omalla tavallaan. Tosin puoliso kutsui vahvasti argumentoivaa vaimoaan myös "anti-muusaksi". Rakkaus, huumori ja kohdatut vastoinkäymiset liimasivat parin yhteen.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto