Hyppää pääsisältöön

Eläimet kuluttajina

Japanilainen mies ja puettu koira
Japanilainen mies ja puettu koira Kuva: Gero Breloer japan dog

Lemmikkien hyvinvointiin satsataan länsimaissa vuosittain enemmän ja enemmän rahaa. Lemmikkitarvikemenojen kasvu Suomessa vuosina 2006 - 2012 oli 120 prosenttia.

Vuonna 2012 lemmikkieläimiin kohdistuva kulutus Suomessa oli jo lähes 800 miljoonaa euroa. Se on paljon, mutta maailmalla puhutaan toisenlaisista luvuista. Pelkästään USA:ssa lemmikkieläinbisneksen arvo oli 42 miljardia euroa.

Pelkkä ruoka ja koti eivät enää riitä. Lemmikeille halutaan tarjota samaa luksusta kuin omistajillekin.

Koirille ja kissoille on tarjolla design-vaatteita, koruja ja kenkiä, jopa seksileluja ja masennuslääkkeitä. Lemmikkien kuljettamiseen myydään rattaita ja kantolaukkuja.

Pelkästään koirien hyvinvointia ajatellen on perustettu ravintoloita, kylpylöitä, luksushotelleja ja koirien lomakohteita. Jos koiraa masentaa, se voidaan viedä koirapsykologille. Jos koira tarvitsee liikuntaa, sille voidaan palkata oma valmentaja.

Samaan aikaan eläinten tunne-elämän tutkimus on mennyt eteenpäin. Yhä useampi tutkimus osoittaa, että eläimillä on tunteet.

Eläinten kesken ei ole tasa-arvoa

Toisten eläinten tunteet ovat kuitenkin arvokkaampia kuin toisten. Tuotantoeläimillä ei ole hurraamista kehityksen suhteen.

Samaan aikaan kuin lemmikkieläimiä hemmotellaan yhä suuremmilla rahasummilla, tuotantoeläinten kohtelu menee usein huonompaan suuntaan. Tehotuotannossa eläimen arvo mitataan painossa. Eläimet kasvatetaan mahdollisimman nopeasti ja vähällä rahalla kuluttajille syötäväksi.

Elintarviketeollisuutta varten kasvatettu ankka ei kylve lammikossa, kylpylästä puhumattakaan. Harvaa kuluttajaa kiinnostaa, onko lautasella oleva ankka ollut eläessään onnellinen vai ei.

Eläinten kesken ei ole tasa-arvoa. Toisille eläimille annetaan lähes ihmisarvo. Niitä kohdellaan tasa-arvoisina elämänkumppaneina, joilla on oikeuksia ja tarpeita. Toiset eläimet ovat meille kulutushyödykkeitä.

Joskus tuotantoeläin saattaa yletä arvossaan lemmikiksi, kuten esimerkiksi Pohjois-Amerikassa some-ilmiöksi kohonnut Esther the wonder pig.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Yhteiskunta