Hyppää pääsisältöön

Onko sinulla kännykkäniska?

Kännykkäniska
Kännykkäniska Kuva: Yle kännykkäniska

Tiiviis kännykän selaaminen voi muuttaa kehoasi pysyvästi.

Ihmisen pää painaa noin viisi kiloa. Kun kännykkää käytettäessä päätä lasketaan eteenpäin 2,5 senttiä, tuplaantuu pään paino ja niskaan sekä yläselän lihaksiin kohdistuu 10 kilon veto. Kun päätä viedään eteenpäin toiset 2,5 senttiä on veto jo 20 kiloa. Lapsilla kuormitus on vielä suurempi, koska lapsen pää on suurempi suhteessa kehoon. Yläselän lihaksia ja niveliä ei ole suunniteltu näin suuren staattisen pidon kestämiseen.

Kännykkäniskapiirros
Kännykkäniskapiirros Kuva: Yle kännykkäniska

Onko maailman yleisin asento kännykkäkumara?

Kun niskaa ja yläselkää pidetään kumarassa säännöllisesti pitkiä aikoja, alkaa keho sopeutua uuteen asentoon.
Luonnollinen, terve asento muuttuu ja selän sekä niskan muoto painuu pysyvästi kumaraksi. Pikkuhiljaa lihassolut sopeutuvat uuteen asentoon ja terveen ryhdin saavuttaminen tulee vaikeaksi. Voit kuvitella, miltä kaulassasi tuntuu, jos pidät päätäsi kallistettuna vasemmalle kymmenen minuutin ajan.

Pikkuhiljaa lihassolut sopeutuvat uuteen asentoon, ja terveen ryhdin saavuttaminen tulee vaikeaksi.

Kännykän selausasento puristaa selkärangan yläosaa ja painaa kokoon hermoja ja verisuonia, jotka ylettyvät päähän asti. Seurauksena voi olla päänsärkyä, jäykkyyttä ja väsymystä.

Ensimmäiset älypuhelimet tulivat markkinoille vuonna 1997. Tästä alkaen likinäköisyys ja selkäkivut ovat lisääntyneet huomattavasti. Lontoolaisen silmäkirurgin David Allambyn tutkimusten mukaan likinäköisyys on lisääntynyt 35 prosentilla älypuhelinaikakautena.

Älypuhelimen kanssa vietetään aikaa keskimäärin noin kaksi tuntia päivässä. Kun siihen lisätään käyttämämme aika muiden älylaitteiden kanssa, voidaan laskea, että istumme koneiden määrittämässä asennossa suuren siivun vuorokaudestamme.

Likinäköä älypuhelimesta

Älypuhelinta tapittaessa silmiä tulee räpsyteltyä vain 6 - 8 kertaa minuutissa. Muutoin frekvenssi on lähes 20 kertaa minuutissa. Vähäinen räpsyttely kuivattaa silmiä ja tästä voi seurata punotusta ja ärsytystä.

adfg
adfg Kuva: ag lldfjle

Myös silmäkrampit ovat mahdollisia älypuhelinta aktiivisesti käyttäville, koska silmä on pitkään tarkennettuna samaan kohtaan. Silmän lihakset toimivat samoin kuin muutkin lihakset. Jos silmälihasta pitää pitkään staattisessa kuormituksessa, se voi mennä maitohapoille, jolloin tarkennus muihin etäisyyksiin vaikeutuu ja tästä saattaa aiheutua likinäköisyyttä.

Kuinka kännykkäniskasta toivutaan?

Koska kuitenkin käytämme älypuhelimia paljon, kannattaa se tehdä terveellisemmin.

  • Tue kyynärpäät esimerkiksi pöytää vasten ja nosta laite kasvojen korkeudelle niin, ettet joudu kumartumaan laitteen puoleen.
  • Rentouta hartiat.
  • Pidä laitetta vähintään 40 sentin päässä silmistä, suurenna tekstiä, ettei silmiä tarvitse siristää.
  • Pidä pieni tauko 10 - 15 minuutin välein. Tauolla räpsyttele aktiivisesti silmiä, kohdista katse kauas eri etäisyyksiin. Pyörittele hartioita, avaa rintakehää, vedä päätä taakse ja leukaa leukakuoppaan. Nouse välillä jaloittelemaan.
  • Tee kerran päivässä kännykkäniskaa oikaiseva kahden minuutin jumppa (ohjeet klipissä).
  • Kokeile kerran päivässä korvata älypuhelin. Mitä jos katsoisit samalla intensiteetillä ja kiinnostuksella läheistäsi silitellen häntä hellästi kuin älypuhelimen näyttöä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua