Hyppää pääsisältöön

Audi-miehen unelmanainen käyttää korkokenkiä ja silittää miesten paitoja

VW-Auto Groupin Audi-osaston myyntijohtaja Esko Kiesi kohahdutti Suomea sovinistisilla naislausunnoillaan vuonna 2009. Lausunnot tuomittiin niin kansalaisten keskuudessa kuin tasa-arvoministeriössä. Tutkija ja viestinnän ammattilainen pitivät lausuntoja niin yhteiskunnan kuin yrityselämänkin kannalta vahingollisina.

Myyntijohtaja Kiesiä oli haastateltu 2009 Anna-lehden markkinointiliitteeseen, jossa hän kertoi esineellistäviä näkemyksiään naisista.

"Auton ominaisuudet löytyvät naisesta"

Kiesi esimerkiksi näki autoissa ja naisissa paljon yhtäläisyyksiä. Hänen mielestään autoja on moniin eri käyttötarkoituksiin niin kuin naisiakin. Mutta kaikkiin käyttötarkoituksiin naisten kyvyt ja ominaisuudet eivät Kiesin mukaan riittäneet:

"Naiset pärjäävät usein huonommin myös johtaja-asemissa: he käyttävät tunteita vääränlaisissa tilanteissa..."

Toisaalta Kiesin mielestä nainen pärjäsi hyvin siivoamisessa ja silittämisessä ja erityisesti hän arvosti sitä, että nainen käytti vähintään seitsemän sentin korkuisia korkokenkiä. Matalammissa kengissä nainen kun helposti menetti muotonsa.

"Kiesin kommentit naisista kuuluvat menneeseen maailmaan"

Kiesin kommentit saivat kansalaisilta täystyrmäyksen. Moisien sovinististen kommenttien katsottiin kuuluvan menneeseen maailmaan. Samoilla linjoilla oli myös tasa-arvoministeri Stefan Wallin. Helsingin yliopiston valtio-opin laitoksen tutkija Sari Roman-Lagerspetz piti Kiesin kommentointia huolestuttavana, sillä se kertoo vanhakantaisten arvojen ujuttamisesta uudelleen suomalaiseen yhteiskuntaan. Niiden mukaan naisilla ja miehillä on yhteiskunnassa erilaiset tehtävät.

"Yrityksen maine on kuin auto, se kolhiintuu helposti"

Esko Kiesi irtisanoutui myyntijohtajan tehtävistään ja pahoitteli lausuntojaan, jotka olivat hänen mukaansa tarkoitettu lähinnä huumoriksi.

Yritysten viestintään ja maineenhallintaan keskittyneen konsulttiyhtiö Pohjoisrannan toimitusjohtaja Jouni Heinonen piti Kiesin naislausuntoja yrityskuvaa vahingoittavina. Yrityksen mainetta kun voisi verrata autoon. Se kolhiintuu helposti ja sen korjaaminen voi tulla kalliiksi. Lisäksi VW-Auto Groupin johto reagoi Heinosen mielestä liian hitaasti myyntijohtajansa puheisiin, mikä saattoi tehdä kohusta kalliin Audille.

VW-Auton Groupin toimitusjohtaja sittemmin antoi Ylen tv-uutisille lausunnon, jossa hän korosti, etteivät Kiesin kommentit edusta yrityksen arvoja tai toimintatapoja.

Toimitusjohtaja Heinonen arvioi myös, että kohun toisen osapuolen Anna-lehden asemaa tarkastellaan jatkossa kriittisesti. Lehti nimittäin oli kuitanut Kiesin lausunnot lähinnä vitsiksi.

"Jos tää vitsiksi leimataan, se osoittaa tän asian aliarvioimista", toteaa Jouni Heinonen Aamu-Tv:n haastattelussa.

"Poliittinen korrektius on mennyt yli"

Aivan vaille ymmärrystä Esko Kiesi ei kuitenkaan jäänyt. Pressiklubi-ohjelman vieraat toimittaja Ruben Stillerin johdolla päätyivät pohdinnoissaan siihen, että Kiesin ero ei ollut oikein. Poliittinen korrektius oli mennyt yli. Koko Kiesi-ongelman ytimessä olikin keskustelijoiden mielestä vain suomalainen keskustelukulttuuri.

"Me ollaan niin kaukana keskieurooppalaisesta keskustelukulttuurista. Keski-Euroopassa mikään ei ole pyhää!" ohjelman vieraana ollut Leif Salmén tiesi kertoa.

Teksti: Sirpa Jegorow

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto