Hyppää pääsisältöön

Mestari on elokuvakerronnan mestarinäyte

Mestari, ohjaus Paul Thomas Anderson.
Philip Seymour Hoffman (keskellä) on Mestarin nimihenkilö. Mestari, ohjaus Paul Thomas Anderson. philip seymour hoffman

Paul Thomas Andersonin ohjaama Mestari on sekä näyttelijätyön että elokuvakerronnan mestarinäyte, kirjoittaa ohjaaja Jukka-Pekka Valkeapää.
"Tarinan ihmisiä ympäröivä todellisuus on vain vaivoin hahmotettavaa sumua.” Pääosissa ovat Philip Seymour Hoffman ja Joaquin Phoenix.

Paul Thomas Andersonin kaikki elokuvat kertovat menestyksestä, amerikkalaisen unelman tavoittelusta, jokainen on oman onnensa seppä. Ne kertovat myös kolikon kääntöpuolesta, amerikkalaisesta painajaisesta, moraalisesta rappiosta, sielun menettämisestä, mutta myös itsenäistymisestä ja oman identiteetin löytämisestä. Usein tarinan keskiössä ovat isät ja pojat, menneisyys ja tulevaisuus.

Mestarin (The Master) isä on Philip Seymour Hoffmanin esittämä Lancaster Dodd. Poika on Joaquin Phoenixin tulkitsema sodan runtelema, alkoholisoitunut veteraani Freddie Quell, joka hakee kiinnekohtaa elämälleen. Sen tarjoaa Dodd, skientologijohtaja L. Ron Hubbardiin perustuva huijarisaarnaaja. Mies joka on oma Jumalansa, oma maailmanjärjestyksensä. Hän saa hetkeksi uskollisen suojatin Quellista. Quell on mies valmis uudelleenmuokattavaksi, viettien, vaiston varassa toimiva hakattu koira, joka kaipaa hyväksyntää ja ohjausta.

Paul Thomas Andersonin ura ikään kuin alkoi uudestaan komediaelokuvan Punch Drunk Love myötä. Hänen sitä ennen tekemänsä elokuvat Hard Eight, Boogie Nights ja Magnolia, etenkin kaksi jälkimmäistä, olivat kerronnaltaan jatkuvassa liikkeessä olevia monimutkaisia rakennelmia. Äänekkäitä, värikkäitä ja hivenen pompöösejä pop-elokuvia; vaikutteet esikuvilta kuten Martin Scorseselta ja Robert Altmanilta näkyivät ja kuuluivat vahvasti.

Punch Drunk Lovella Anderson rikkoi kerrontansa. Sekä tarinan rakenne että keinot, musiikki ja ääni eritoten, muuttuivat aikaisempaa kokeilevammiksi. Anderson tuntui etsivän omaa ääntänsä.

Punch Drunk Lovea seuranneissa There Will Be Bloodissa ja Mestarissa etsintä jatkuu. Nämä kaksi elokuvaa ovat Hollywood-elokuviksi isoja riskejä ottavia teoksia, sekä näyttelijätyön että elokuvakerronnan mestarinäytteitä. Ne ovat myös temaattisia sisarteoksia, molemmissa menestyksen ja vallan tavoittelu ajaa tyhjyyteen. Täydelliseen yksinäisyyteen.

Mestari, ohjaus Paul Thomas Anderson.
Ambyr Childers, Philip Seymour Hoffman ja Rami Malek. Mestari, ohjaus Paul Thomas Anderson. philip seymour hoffman
Mestari, ohjaus Paul Thomas Anderson. Kuvassa Joaquin Phoenix.
Joaquin Phoenix. Mestari, ohjaus Paul Thomas Anderson. Kuvassa Joaquin Phoenix. joaquin phoenix

Mestari on kuvattu harvinaisesti 65-milliselle värinegatiiville aikana, jolloin jo suurin osa maailman elokuvasta kuvattiin digitaalisesti. Tätä filmiformaattia käytettiin eritoten 1950–60-luvuilla suurissa spektaakkelielokuvissa kuten 2001: Avaruusseikkailu tai Ben Hur. Suuri negatiivikoko mahdollistaa sekä hyvin tarkan kuvan sekä erittäin kapean terävyysalueen lähikuvissa.

Tämä taiteellistekninen valinta antaa Mestarille hyvin intiimin luonteen. Se sulkee maailmansa usein näyttelijöidensä, henkilöhahmojensa kasvoihin, silmiin, suihin. Tarinan ihmisiä ympäröivä todellisuus on vain vaivoin hahmotettavaa sumua.

  • Mestari (The Master), USA 2012. Ohjaus Paul Thomas Anderson. Pääosissa Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Laura Dern, Ambyr Childers, Jesse Plemons, Rami Malek, Christopher Evan Welch, Madisen Beaty, Lena Endre.

Teksti: Jukka-Pekka Valkeapää
Kirjoittaja on elokuvaohjaaja.
Valkeapään uusin elokuva He ovat paenneet sai ensi-iltansa lokakuussa 2014.

Jukka-Pekka Valkeapää
Jukka-Pekka Valkeapää Jukka-Pekka Valkeapää Kuva: Kerttu Valkeapää kolumnikuva

Mestari sai tv-ensi-iltansa Teeman elokuvafestivaalilla 30.11.2014. Ennen elokuvaa esitettiin Festivaalipuhetta, jossa pohdittiin näyttelijä Philip Seymour Hoffmanin (1967-2014) ainutlaatuisuutta. Elokuvan toinen esitys Teemalla oli 14.9.2016.

Philip Seymour Hoffman (oik.) Paul Thomas Andersonin elokuvassa Mestari (The Master).
Mestari on kuvattu 65-milliselle filmille. Philip Seymour Hoffman (oik.) Paul Thomas Andersonin elokuvassa Mestari (The Master). Mestari,Paul Thomas Anderson,Philip Seymour Hoffman,elokuvat

Artikkeliin on päivitetty uusintatiedot 14.9.2016.

Kommentit
  • Uuden Kinon kevät 2019

    Lyhytelokuvia, joita näet televisiosta vain Yleltä.

    Uuden Kinon kevään pääteema on luopuminen. Useassa elokuvassa jokin asia päättyy: nuoruus, tv-sarja, elämä itse, ilkeä kiusaaminen, ystävyys, viattomuus ja lemmikkieläimestäkin täytyy luopua. Toisissa asiat päättyvät onnellisesti ja toisissa huonosti.

  • Olisiko teillä hetki aikaa keskustella Elviksestä?

    "Aika kiehtovan oloinen tyyppi. Kuka hän oli? Oikeasti."

    "Aika kiehtovan oloinen tyyppi. Kuka hän oli? Oikeasti." Elvis Presleylle omistetun Teemalauantain pitkä dokumentti saa Pekka Laineen – sittenkin – innostumaan.

  • Teema tanssii talvella 2019

    Teeman jokavuotinen tanssifestivaali 20.1.–17.2.

    Teema tanssii taas! Tanssia ruudussa sunnuntai-iltapäivisin 20.1.–17.2.

Yle Teema