Hyppää pääsisältöön

Tohtori Caligarin kabinetti: näin kauhu tuli elokuviin

Conrad Veidt elokuvassa Tohtori Caligarin kabinetti (1920).
Conrad Veidt on unissakävelijä Cesare. Conrad Veidt elokuvassa Tohtori Caligarin kabinetti (1920). mykkäelokuva

"Du musst Caligari werden!" Tohtori Caligarin kabinetti toi kauhun elokuviin. Mykkäelokuvaklassikko esitetään upeasti restauroituna ja väritettynä. Elokuvan jälkeen nähdään sitä käsittelevä tv-dokumentti.

Robert Wienen ohjaama Tohtori Caligarin kabinetti (Das Cabinet des Dr. Caligari, Saksa 1920) esitettiin upeasti restauroituna ja digitalisoituna Berliinin elokuvajuhlilla helmikuussa 2014. Tästä 94 vuotta vanhasta elokuvasta on kirjoitettu hyllymetreittäin analyysejä, ja sen merkitys elokuvahistoriassa on huomattava.

Elokuva nähtiin niin uuden veroisena kun mahdollista, mittavan restaurointityön jälkeen myös Teeman elokuvafestivaalilla marraskuussa 2014.

Tohtori Caligarin kabinetti ei ole mustavalkoinen vaan kauttaaltaan väritetty – sen kohtaukset ovat joko oranssinkellertäviä (päivä), sinertäviä (yö) tai jotain muuta. Tekstivälilehdet, joissa on elokuvaan suunniteltu oma logotyyppi, ovat vihertäviä.

Restauroidun elokuvan ensiesitystä Berliinin filharmonikkojen salissa säesti uruilla amerikkalainen muusikko John Zorn. Kansainvälisessä levityksessä ja siis myös Teeman esityksessä elokuvassa on ääniraita, jonka hieno musiikki on Freiburgin musiikkikorkeakoulun sävellysoppilaiden työtä.

Tohtori Caligarin kabinetti, 1920.
Tohtori Caligari (Werner Krauss). Tohtori Caligarin kabinetti, 1920. tohtori caligarin kabinetti

Tohtori Caligarin kabinetti valmistui alkuvuodesta 1920. Sitä oli edeltänyt berliiniläisiä kummastuttanut mainoskampanja: mainospylväiden julisteissa oli kehotus: Du musst Caligari werden – sinun on tultava Caligariksi. Julisteet ilmensivät elokuvan vahvasti ekspressionistista taiteellista ilmaisua.

Elokuva ei saavuttanut suurta suosiota aikalaistensa joukossa, ainakaan kotimaassaan, mutta sen merkitys ajankohdan avainteoksena on kiistaton. Sen lavastus on maailmankuulu: vinot perspektiivit, vääristyneet mittasuhteet, kaiken kaikkiaan painajaismainen maailma, jossa jopa varjot olivat maalattuja.

Caligari on yksi varhaisimmista kauhuelokuvista, Se tarjoaa myös mahdollisuudet merkittäviin analyyttisiin tulkintoihin. Siegfried Kracauer on kirjoittanut siitä perinpohjaisesti teoksessa From Caligari to Hitler: A psychological history of the German film (1946), josta löytyy mainio suomennos vuodelta 1987.

Tohtori Caligarin kabinetti, 1920.
Cesare (Conrad Veidt). Tohtori Caligarin kabinetti, 1920. tohtori caligarin kabinetti

Kracauer ilmeisesti tapasi toisen Caligarin käsikirjoittajista, Hans Janowitzin, ja sai lukea tämän elokuvantekoprosessia erinomaisesti valaisevat muistiinpanot. Hän tarjoaakin selkeän pohjustuksen sille, miten koko juttu alkoi ja mitä siitä seurasi.

Ensimmäisen maailmansodan aikana elokuvateattereiden määrä Saksassa kasvoi jatkuvasti. Koska sodan aikana ulkomaisten elokuvien tuonti oli kielletty ja viihdettä oli tuotettava yhä enemmän, omat studiot vahvistuivat. Miljoonat eurooppalaiset olivat menettäneet henkensä, yhteiskunnissa kiehuivat vallankumoukset ja vanhat auktoriteetit joutuivat usein väistymään. Janowitz tutustui sodan jälkeen Berliinissä Carl Mayeriin. Molemmilla oli vahva pasifistinen, antiautoritaarinen vakaumus, ja heidän välilleen syntyi innostunut yhteistyö Caligarin käsikirjoitusta tehtäessä. Paljon tarinan aineksia löytyy kummankin henkilöhistoriasta.

Tohtori Caligarin kabinetti avasi saksalaisen elokuvan vientinäkymät. Saksalainen elokuva oli koko 1920-luvun merkittävä vientituote, mikä takasi parhaimmille osaajille tunnettuutta ja myöhemmin mahdollisuuden toimia Hollywoodissa kun natsit olivat tulleet valtaan.

Janowitz katosi elokuvan historiasta melko nopeasti, mutta Mayerin ura urkeni Caligarin myötä. Hän toimi tiiviissä yhteistyössä ohjaaja Friedrich Wilhelm Murnaun kanssa ja toimitti tälle useita elokuvakäsikirjoituksia (Schloß Vogelöd, Der letzte Mann, Tartüff). Caligarin synkän maailman keksijä teki myös Murnaun Hollywood-läpimurron käsikirjoituksen Hermann Sudermannin novellista: tuo teos, Auringonnousu, nähtiin myös Teeman elokuvafestivaalilla 2014. Juutalainen Mayer pakeni Saksasta vuonna 1933 ja kuoli suhteellisen unohdettuna ja sairaana Lontoossa ilman mahdollisuutta uusiin näyttöihin.

Tohtori Caligarin kabinetti, 1920.
Tohtori Caligarin kabinetti, 1920. tohtori caligarin kabinetti
Tohtori Caligarin kabinetti, 1920.
Tohtori Caligarin kabinetti, 1920. tohtori caligarin kabinetti

Caligarissa on Siegfried Kracauerin tulkinnan mukaan kyse tyrannista, joka käyttää kuolettavana välineenään horroksessa elävää, omaa tahtoa vailla olevaa olentoa. Maksusta Caligari päästää ihmisiä sirkustelttaansa ihmettelemään pystyssä olevaa arkkua, josta astuu Cesare, unissakävelijä. Cesaren erityislahja on kyky nähdä tulevaisuuteen.

Kaksi kaverusta, Francis ja Alan, seuraavat Caligarin ja Cesaren näytöstä, ja kohtalokkaasti Alan kysyy: ”Kauanko minä vielä elän?” Cesare vastaa: ”Aamunkoittoon.”

Holstenwallin kaupungissa on jo tapahtunut yksi murha. Aamulla Francis saa viestin ystävänsä kuolemasta…

Caligarin käsikirjoituksen hyväksyi tuotantoon Erich Pommer, josta tuli myöhemmin Ufa-studioiden maineikas johtaja. Ensi vaiheessa käsikirjoituksen luki Fritz Lang, mutta hänellä oli toinen projekti työn alla. Ohjaajaksi valittiin Robert Wiene. Langin muutosehdotukset jäivät käsikirjoittajien voimakkaista protesteista huolimatta voimaan. Tarinaan lisättiin kehyskertomus, joka muutti tarinan vaikutuksen täysin, Kracauerin mukaan käänsi sen päälaelleen: järkyttävä kertomus olikin mielikuvituksen tuotetta.

Kracaueria lainaten: ”Elokuva heijastaa tätä saksalaisen elämän kaksijakoisuutta kytkemällä yhteen todellisuuden, jossa Caligarin auktoriteetti saa voiton, ja hourekuvan, jossa sama auktoriteetti suistetaan vallasta.”

Näitä sopii miettiä Caligari katsellessa. Saksassa tehtiin vielä useita elokuvia, joiden päähenkilö oli tyranni, joka pyrki hallitsemaan kaikkea ja kaikkia. Paras esimerkki lienee Langin vuonna 1922 ohjaama Tohtori Mabuse – ihmispeto.

Elokuvan jälkeen esitetään Rüdiger Suchslandin ohjaama tv-dokumentti Caligari – näin kauhu tuli elokuviin. Se keskittyy vuosiin 1920–1924, jolloin ekspressionismi kukoisti Saksassa. Tohtori Caligarin kabinetti asetetaan kulttuurihistorialliseen kontekstiinsa, mutta Suchsland näyttää myös tulevan kehityksen suunnan.

Eikä Caligari sittenkään aukene kokonaan, Suchsland myöntää: "Tohtori Caligarin kabinetti ei paljasta salaisuuttaan, käänteli sitä miten päin tahansa. Elokuvaa voi piilokuvan tavoin katsella kaikista suunnista, mutta lopullista loogista ratkaisua ei löydy."

Venetsian elokuvajuhlilla sai syyskuussa 2014 ensi-iltansa Suchslandin pitkä dokumenttielokuva Caligarista Hitleriin, jossa Kracauerin tutkielman ideat toimivat kaikupohjana Weimarin tasavallan ajan elokuvien historialle. Johtokysymys on: mitä elokuva tietää, mitä me emme tiedä? Taide nähdään yhteiskunnan alitajunnan seismografina. Tämä teos nähdään Teemalla alkuvuodesta 2016.

Muutama lisäys

Tohtori Caligarin kabinetti on niin tunnettu elokuva, että sen ympärille ovat auttamatta kasvaneet legendojen ja hyvien juttujen rönsyt. Suuri osa sen syntyhistoriaan liittyvistä tarinoista kehitettiin elokuvan valmistumisen jälkeen ja jopa vuosikymmeniä myöhemmin. Ne olivat juttuja, joiden avulla kukin tahollaan ajoi omia intressejään. Nämä rönsyt ovat kasvaneet vahvoiksi ja vakiintuneet osaksi tapaa, jolla vieläkin puhumme tästä elokuvasta.

Saksalainen Olaf Brill esitti väitöskirjansa Caligari-elokuvasta Bremenin yliopistolla vuonna 2003. Myöhemmin hän julkaisi siitä muokatun teoksen Der Caligari-Komplex, josta saa selkeän käsityksen elokuvan syntyhistoriasta, vastaanotosta ja myöhemmästä merkityksestä. Teos oikoo kiitettävästi monta harhakäsitystä. Myös elokuvahistorioitsijat Uli Jung ja Walter Schatzberg ovat julkaisseet useita harhakäsityksiä kumoavan monografian Beyond Caligari (1999) Robert Wienen elokuvista.

Tohtori Caligarin kabinetti, 1920.
Tohtori Caligarin kabinetti, 1920. tohtori caligarin kabinetti

Todennäköisesti elokuva kuvattiin valmiiksi lokakuussa 1919. Tuotantoyhtiö Decla eli erittäin vahvaa kasvuaikaa, sen osakaspohjaa laajennettiin vuoden aikana ja elokuvaprojekteja riitti ohjaajien täystyöllistämiseksi. Kaikkia elokuvia ei edes toteutettu. Kiireiden vuoksi ja tuotannossa olevien projektien priorisoinnin takia Caligari-elokuva jäi odottamaan esitysvuoroa helmikuun lopulle vuonna 1920.

Fritz Lang on myöhemmin antanut ymmärtää olleensa mukana Caligari-projektin alkuvaiheessa. Lang toimi hyvin aktiivisesti käsikirjoittajana ja ohjaajana Declan palveluksessa vuonna 1919, mutta päätuottaja Erich Pommerilla oli hänelle varattuna aivan muita projekteja kuin Caligari.

Mayer ja Janowitz olivat käsikirjoittajina ensikertalaisia, ja sopimuksessa Declan kanssa he hyväksyivät sen että käsikirjoitusta voidaan tarvittaessa muokata, mikä tapahtuikin. Kysymys elokuvan rakeenteesta on aiheuttanut eniten keskustelua. Kuten elokuvan nähneet tietävät, Tohtori Caligarin kabinetilla on ydintarina ja sen sisäänsä sulkeva kehystarina. Miten tähän rakenteeseen päädyttiin ja mitä tämä rakenne ilmentää?

Hans Janowitz selosti New Yorkissa 1940-luvulla tarinan syntyhistoriaa ja pyrki aktiivisesti korostamaan omaa asemaansa ja näkemyksiään. Nämä päätyivät kritiikittömästi Siegfried Kracauerin 1948 julkaisemaan kirjaan Weimarin saksan elokuvasta. Kracauerilla ei ollut elokuvan käsikirjoitusta käytettävissään. Näyttelijä Werner Kraussin jäämistöstä löytyneessä käsikirjoitusversiossa on sen sijaan kehystarina, joka poikkeaa täysin siitä mikä nähdään elokuvassa. Elokuvassa on runsaasti muitakin kohtauksia, jotka poikkeavat käsikirjoituksesta. Nykytiedon valossa on selvää, että oli ohjaaja Robert Wienen ansiota että elokuvasta tuli laadukas ja elinkelpoinen.

Kracauerilla oli myös tarve vahvistaa teorioitaan, mikä johti tietynlaiseen tunnelinäköön. Hän teilasi aiheetta Wienen merkityksen ja osaamisen, ja hänen mielipiteensä jäivät vuosikymmeniksi voitolle. Nyttemmin ne on ohitettu.

Tohtori Caligarin kabinetti sai ensi-illassaan erittäin innostuneen vastaanoton kotimaassaan. Long run -käsitettä ei silloin Berliinissä tunnettu, vaan teatterit buukattiin rajatulle ajalle. Heti kun se oli mahdollista, Caligari palasi ohjelmistoon vielä samana vuonna.

Teksti: Johan Förnäs
Johan Förnäs on Ylen elokuvahankkija

  • Tohtori Caligarin kabinetti (Das Cabinet des Dr. Caligari), Saksa 1920. Ohjaus Robert Wiene. Käsikirjoitus Carl Mayer, Hans Janowitz. Kuvaus Willy Hameister. Lavastus Hermann Warm, Walter Reimann, Walter Röhrig. Pääosissa Werner Krauss (tri Caligari), Conrad Veidt (Cesare), Lil Dagover (Jane), Friedrich Fehér (Francis), Hans Heinrich von Twardowski (Alan), Rudolf Lettinger (lääkintäneuvos Olfen).
  • Caligari – näin kauhu tuli elokuviin (Caligari – wie der Horror ins Kino kam), Saksa 2014. Tv-dokumentti, ohjaus Rüdiger Suchsland.
Tohtori Caligarin kabinetti.
Tohtori Caligarin kabinetti. teema. conrad veidt

Caligari – näin kauhu tuli elokuviin ja restauroitu Tohtori Caligarin kabinetti saivat ensiesityksensä Teeman elokuvafestivaalilla 27.11.2014. Festivaalipuhetta-osiossa Caligarista puhuivat Mark Cousins ja Matti Apunen.

Artikkelia on täydennetty Muutama lisähuomio -osuudella 16.11.2015.

Kommentit
  • Uuden Kinon kevät 2019

    Lyhytelokuvia, joita näet televisiosta vain Yleltä.

    Uuden Kinon kevään pääteema on luopuminen. Useassa elokuvassa jokin asia päättyy: nuoruus, tv-sarja, elämä itse, ilkeä kiusaaminen, ystävyys, viattomuus ja lemmikkieläimestäkin täytyy luopua. Toisissa asiat päättyvät onnellisesti ja toisissa huonosti.

  • Olisiko teillä hetki aikaa keskustella Elviksestä?

    "Aika kiehtovan oloinen tyyppi. Kuka hän oli? Oikeasti."

    "Aika kiehtovan oloinen tyyppi. Kuka hän oli? Oikeasti." Elvis Presleylle omistetun Teemalauantain pitkä dokumentti saa Pekka Laineen – sittenkin – innostumaan.

  • Teema tanssii talvella 2019

    Teeman jokavuotinen tanssifestivaali 20.1.–17.2.

    Teema tanssii taas! Tanssia ruudussa sunnuntai-iltapäivisin 20.1.–17.2.

Yle Teema