Hyppää pääsisältöön

Timo Vuorensolan Iron Sky 2 on joukkorahoitteinen diktatuuri

Viime vuosina uutena tuotantojen rahoitusmuotona on yleistynyt joukkorahoitus: osallistuja voi rahoittaa suoraan haluamaansa hanketta. Stradan Marjut tutustui joukkorahoituselokuvien budjetillisiin ääripäihin: Autolla Nepaliin -dokumenttiin sekä 12 miljoonan euron budjettiin tähtäävään Iron Sky The Coming Race -fiktioon.

2000-luku on ollut internetin ja osallistumisen aikakausi. Ihmisiltä pyydetään aikaa, työpanosta ja/tai rahaa: sanomalehdet keräävät lukijakuvia, netti ja televisiokanavat videoklippejä ja rahankeräykset ovat televisio- ja radio-ohjelmien perussisältöä. Osallistua voi monella tavalla, myös vain antamalla rahaa. Sitten voi vain katsoa sivusta, mitä muut saavat sillä aikaiseksi. Tätä kutsutaan joukkorahoittamiseksi.

Vuonna 2016 valmistuvan Iron Sky The Coming Race -elokuvan ohjaaja Timo Vuorensola. Taustalla materiaalia elokuvan demomateriaalia.
Vuonna 2016 valmistuvan Iron Sky The Coming Race -elokuvan ohjaaja Timo Vuorensola. Taustalla materiaalia elokuvan demomateriaalia. Kuva: Iron Sky (tausta), Thomas Hagström (kuva), Olli Laine (kuvankäsittely) iron sky 2
Myytävän tuotteen on oltava hintaansa nähden uskottava

Joukkorahoittaminen tarkoittaa sitä, että henkilö antaa rahaa ja saa vastikkeeksi jotain.

Se ei siis ole rahankeräystä. "Myytävän tuotteen on oltava hintaansa nähden uskottava", kertoo Iron Sky -elokuvan ohjaaja Timo Vuorensola. Elokuvalippu tai DVD-levy ei siten voi maksaa satoja euroja; Iron Skyn jatko-osaa rahoittaessaan joukkorahoittaja voi ostaa esimerkiksi DVD-levyn ennakkoon 20 eurolla. "Hinnasta jää toki katetta elokuvan tekemistä varten", Vuorensola kertoo.

Joukkorahoitusta hyväntekeväisyyteen

Juho Leppänen reissasi vuosina 2009-2010 Nepalissa ja kohtasi siellä köyhiä ja vähäosaisia, kastittomia ihmisiä. Hän halusi auttaa heitä. Löytyi sopiva kohde: nepalilainen turvakoti, joka myi helmikoruja. Juho keräsi kaverinsa kokoon ja lähti hakemaan koruja Nepalista - pakettiautolla! Ensin kaverukset perustivat firman ja möivät mainostilaa; sillä rahalla reissuun ei kuitenkaan lähdetty, vaan varat lahjoitettiin Nepaliin. Pakettiautoseikkailunsa nuoret miehet maksoivat kokonaan itse.

Stradan Marjut hörppi teetä ja haastatteli Autolla Nepaliin -hankkeen puuhamiestä Juho Leppästä.
Stradan Marjut hörppi teetä ja haastatteli Autolla Nepaliin -hankkeen puuhamiestä Juho Leppästä. Kuva: Olli Laine / Yle joukkorahoitus

Matkalla kaverukset kuvasivat toisiaan ja tilittivät tuntojaan kameralle. Materiaalia julkaistiin videoblogissa, ja kun reissu oli ohi, järjestivät he joukkorahoituksen joka tuotti noin 30 000 euroa. Rahalla materiaaleista koostettiin täysmittainen elokuva Autolla Nepaliin – Unelmien elokuva, joka ylsi komeasti yli 30 paikkakunnalla elokuvateattterilevitykseenkin! Leffan ensi-ilta oli 28.11.2014.

Autolla Nepaliin – Unelmien elokuva on tiettävästi ensimmäinen suomalainen 100 % joukkorahoituksella valmistunut, yleiseen elokuvateatterilevitykseen päätynyt elokuva. Rahoitustavan lisäksi poikkeuksellista elokuvassa on sen päämäärä: hyväntekeväisyys. Elokuvantekijöiden saamat pääsylipputulot tilitetään kokonaan nepalilaisten köyhien hyväksi!

Osta itsellesi kuolema - pääset dinosauruksen kitaan!

Iron Sky kauppaa joukkorahoitussivullaan monenlaisia tuotteita. Valikoiman persoonallisin tuote on taatusti kuolema: voit osallistua muutamalla tuhannella eurolla elokuvan kohtaukseen, jossa dinosaurus lahtaa ihmisiä. Kuolema-tuotteet on luokiteltu kolmeen hintaluokkaan: 1250 dollarilla saat paikan verilöylyn joukkokohtauksesta ja 2500 dollarilla dinosaurus tappaa sinut lähikuvassa. Panostamalla 5000 dollaria pääset jo dinosauruksen kitaan, kun T-Rex paloittelee ja popsii sinut elävältä!

emme ole myymässä äänivaltaa

Myös tuottajuus on kaupan: nimensä saa prameasti lopputeksteihin Executive Producer -otsikon alle 50000 dollarilla (40000 euroa) ja Associate Produceriksi pääsee maksamalla 10000 $ (n. 8000 €). Saako noilla summilla jo määrätä elokuvan sisällöstä? "Ei", vastaa Timo Vuorensola jyrkästi. "Kyse ei ole demokratiasta, vaan tämä on vahva diktaattorivaltio, jossa minä päätän kaikesta.” Ohjaaja kertoo kyllä lukevansa 50000 dollaria maksaneen executive producerin meilit tarkemmin kuin jonkun random-tyypin kommentit, mutta varsinaiseen elokuvan sisältöön ei rahalla pääse vaikuttamaan. ”Emme ole myymässä äänivaltaa”, ohjaaja tähdentää.

Lue lisää aiheesta:

Autolla Nepaliin -elokuvan kotisivut
Iron Sky The Coming Race -elokuvan joukkorahoitussivut

  • Avaruusromua: Meri on vapauden symboli

    Metalliset kuulat ovat muistoja menneistä kokemuksista.

    Meren aallot lupaavat vaihtelua elämään. Ne lupaavat uusia asioita. Näin kertoo eräs unikirja meren symboliikasta. Metalli puolestaan symboloi unessa lujuutta ja päättäväisyyttä. Metalliset kuulat ovat muistoja menneistä kokemuksista, kertoo toinen kirja. Jokainen ihminen näkee vähintään kolme unta joka yö, sanovat unitutkijat. Kaikki näkevät unia, mutta kaikki eivät niitä muista. Unet puhuvat meille kuvin ja symbolein. Ja unet voivat myös muuttua musiikiksi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Arkielämän taistelusignaalit eivät anna meille rauhaa

    Pitkien vapaiden jälkeen moni kokee arjen taisteluna.

    Vanhoissa lännenelokuvissa saapuvan ratsuväen tunnusmerkki oli signaalitorvi, mutta nykyajan soturin ympärillä on paljon erilaisia signaaleja varoittamassa ja ohjaamassa.

  • Avaruusromua: Muuttaako kulttuuri koneita vai koneet kulttuuria?

    Uudet laitteet vaativat käyttäjiltään uusia asioita.

    Nykyinen tekniikka vaatii käyttäjältään enemmänkin tietoa kuin taitoa. Tietoa siitä, mitä täytyy tehdä ja missä järjestyksessä. Uudet laitteet vaativat käyttäjiltään uusia asioita, uudenlaista osaamista. Kun taito korvautuu tiedolla, meidän suhteemme tekniikkaan muuttuu. Pelkän käytön osaaminen ei ole lainkaan yhtä hauskaa kuin tekeminen, kirjoittaa professori Timo Airaksinen. Avaruusromussa kuunnellaan poimintoja vuoden 2019 ulkomaisesta musiikista. Toimittajana Jukka Mikkola.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri