Hyppää pääsisältöön

Finlaysonin toimitusjohtaja Tom of Finlandista: Me emme tee homoeroottista taidetta

Taiteilija Touko Laaksosen ikonisella kuvastolla myydään nykyään lakanoita ja kauppakasseja. Toimitusjohtaja Jukka Kurttilan mukaan Finlaysonin tehtävä ei ole pitää kiinni taiteilijan roisista tyylistä.

Tom of Finland by Finlayson // Kuva: Facebook

Finlaysonin Tom of Finland -mallistoon valikoituneet kuvat
ovat herättäneet runsaasti huomiota siitä huolimatta, ettei kuvissa nähdä
suoranaista alastomuutta tai edes miesten välisiä suudelmia. Tuotteisiin
valitut Touko Laaksosen kuvat ovat taiteilijan tuotannon kesyimmästä päästä. Kuvat
valittiin kaupallisuutta ajatellen.

- Lähdettiin siitä, että eihän meidän tehtävämme ole tehdä
homoeroottista taidetta, meidän tehtävämme on tulkita sitä omasta näkökulmasta.
Totta kai tehtiin niistä vähän helpommin omaksuttavia ja vastaanotettavia kuin
taide, joka on välillä aika rajua. Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila
sanoo.

Finlayson boikottiin -ryhmä vastustaa Tom of Finland -malliston eroottisuutta. // Kuva: Kuvakaappaus, Facebook

Tekstiiliyritys toimii kaupallisena toimijana, jonka tehtävä
ei ole toimitusjohtajan mukaan haastaa yhteiskuntaa. Osa Finlaysonin
asiakkaista on kuitenkin kokenut malliston liian eroottiseksi. Finlayson boikottiin -ryhmällä on Facebookissa 2444 seuraajaa. Mallistoa vastaan kerätään
myös allekirjoituksia adressit.com-sivustolla. Kurttila ei koe, että boikotit
heijastaisivat asiakaskunnan yleistä mielipidettä.

- Jos vertaa vaikka siihen, miten olemme saaneet omalle
sivustolle väkeä ja mitä Tom of Finlandilla on likejä, niin ei se ole paljon.
Ilmiölle syntyy aina vastailmiötä ja tämä on aika vaatimattomasti saanut
ihmisiä liikkeelle. 

Toimitusjohtajan mukaan mallisto on otettu yleisesti hyvin
vastaan ja sen kautta Finlaysonin myynti on kasvanut.

- Tässä mitattiin suomalaista suvaitsevaisuuden tasoa ja se on
näköjään korkea, Kurttila sanoo.