Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Näin ruokakauppa vastaa kysymyksiin henkilökohtaisesta markkinoinnista

Maitorahkaa ruokakaupassa.
Maitorahkoja on ruokakaupassa lukemattomia erilaisia. Ruokakauppaa kiinnostaa juuri sinun mieltymyksesi. Tuotekohtainen tieto on arvokasta, kun asiakkaalle tehdään kohdennettua markkinointia. Maitorahkaa ruokakaupassa. Kuva: YLE maitorahka

Suomalaiset kaupparyhmät ovat ottaneet tänä vuonna ison askeleen kanta-asiakastietojen hyödyntämisessä. Asiakkaan ostoshistorian perusteella räätälöityjä henkilökohtaisia tarjouksia saavat sähköpostiinsa esimerkiksi jo sadattuhannet K-citymarketin asiakkaat. K-ryhmä on Suomessa kohdennetun markkinoinnin edelläkävijä.

Tekeekö K-ryhmä kerrottua tarkempaa mainosprofilointia?

Teettekö henkilökohtaista markkinointia tuoteryhmäkohtaisesti vai tuotekohtaisesti? Rekisteriselosteen mukaan toki lupa molempiin on, mutta mitä käytännössä teette?

K-ryhmä: ”Teemme henkilökohtaista markkinointia tällä hetkellä tuoteryhmätasolla.”

Ruokakaupan meilimainos.
Katsojan saama kohdennettu mainos oli harvinaisen osuva: mainostettu maitorahka on juuri se tuote, jota hän aina ostaa. Esimerkiksi tuotteen "Valio Pehmeä Maitorahka 250g" tuoteryhmä on "rahkat". Ruokakaupan meilimainos. Kuva: YLE meilimainos

Mistä johtuu, että asiakas saa tarjouksen juuri siitä maitorahkasta ja jogurtista, jota hän melkein aina ostaa? Jogurtteja ja maitorahkoja on kymmeniä erilaisia.

K-ryhmä: ”Tarjoustuotteiden valikoima on rajallinen, mutta siihen pyritään valitsemaan useimpien asiakkaiden eniten käyttämiä tuotteita. Tämä mahdollistaa tarjousten paremman kohdistumisen asiakkaille. Tässä tapauksessa tarjoukset ovat kohdentuneet erittäin hyvin.”

Katsojamme pyysi teiltä tiedot omista rekisterimerkinnöistään. Hän sai tuotekohtaisen listan. Onko teillä siis ajettavissa erikseen vastaava lista, jossa kerrotaan ostoshistoria tuoteryhmittäin? Miksi asiakas ei saanut tällaista listaa?

K-ryhmä: ”Asiakas (katsoja) on antanut luvan tuotetasoisen tiedon keräämiseen ja hänelle raportoitiin sen mukaisesti.”

Tuotelistausta ostetuista elintarvikkeista.
Kuningaskuluttajan katsoja tilasi Plussa-rekisteristä itseään koskevat tiedot. K-ryhmä toimitti muun muassa tuotekohtaisen ostoshistorian. Katsoja on antanut K-ryhmälle luvan tuotetiedon tallentamiseen ja sen markkinointikäyttöön – aivan kuten sadattuhannet suomalaiset. Tuotelistausta ostetuista elintarvikkeista. Kuva: YLE tuotelistaus

Kuinka lupa ostostietojen markkinointikäyttöön annetaan?

Kun asiakas kortinhaltija suostuu ostoskäyttäytymistietojen keräämiseen, käytännössä: laittaako asiakas "täpän ruutuun" eli tekee aktiivisen valinnan vai hyväksyykö hän tämän osana muita kanta-asiakasjärjestelmän ehtoja?

K-ryhmä: ”Ostotietojen rekisteröiminen on osa asiakkaan kanssa tehtävää asiakassopimusta. Asiakassopimuksen solmimisen jälkeen asiakkaalla on milloin tahansa mahdollisuus rajoittaa tasoa, jolla rekisteröinti suoritetaan tai kieltää ostotietojen rekisteröiminen kokonaan.”

Suostuessaan ostohistoriatietoihin perustuvaan kohdennettuun sähköiseen markkinointiin laittaako asiakas "täpän ruutuun" vai hyväksyykö hän tämän osana muita ehtoja?

K-ryhmä: ”Asiakas hyväksyy sähköpostimarkkinoinnin erillisellä rastilla ruutuun.”

K-Plussan rekisteriseloste

"Rekisteriin kerätään K-Plussa-kortinhaltijoiden ostokäyttäytymistietoja loppusumma-, tuoteryhmä- tai tuotetasolla, ellei kortinhaltija ole tietojen keräämistä kieltänyt."


Jos kortinhaltija kieltää tietojen keräämisen, lopetetaanko tiedon kerääminen vai vain kerätyn tiedon käyttö, esimerkiksi kohdennetussa markkinoinnissa?

K-ryhmä: ”Jos asiakas kieltää ostotietojen keräämisen, tietoja ei tallenneta Plussa-tietokantaan.”

Kuinka asiakkaiden ostostietoja hyödynnetään?

Minkä Plussa-järjestelmän kauppojen ja kumppaneiden ostokset rekisteröidään kortinhaltijan ostoskäyttäytymistietoihin? Kaikkien?

K-ryhmä: ”K-Plussa ostohyvityspisteiden laskeminen asiakkaille edellyttää asiakkaan ostotapahtumatietojen tallentamista kaikista K-Plussa kanta-asiakasohjelmaan kuuluvista kaupoista ja yhteistyökumppaneista joilta tehdyt ostokset kerryttävät asiakkaan K-Plussa-pisteiden määrää.”

Minkä Plussa-järjestelmän kauppojen ja kumppaneiden ostoskäyttäytymistietoja käytetään kohdennetussa markkinoinnissa tällä hetkellä?

K-ryhmä: ”Useimmat K-Plussa kanta-asiakasohjelmassa mukana olevat yritykset toteuttavat asiakkaittensa ostokäyttäytymiseen perustuvia kohdennettuja markkinointitoimenpiteitä, osa satunnaisesti , osa säännöllisemmin. Aktiivisinta ja systemaattisinta kohdennettua markkinointia toteuttavat tällä hetkellä K-citymarket, K-supermarket, Anttila, NetAnttila sekä Kodin 1.

Onko K-ryhmällä suunnitelmia laajentaa toimintaa lähiaikoina?

K-ryhmä: ”Asiakkaat arvostavat kohdistetumpaa markkinointia entistä enemmän, joten sen osuus kasvaa jatkossa. Kohdennetun markkinoinnin laajentaminen on aina liiketoimintayksikön oma päätös.”

Plussa-kortti
K-Plussa-kortin kumppaneita ovat esimerkiksi lukuisat hotellit, autokaupat ja esimerkiksi vakuutusyhtiö IF. Plussa-kortti Kuva: YLE kuningaskuluttaja

Mihin muuhun kuin räätälöityyn sähköiseen markkinointiin asiakkaiden ostoshistoriatietoa käytetään K-ryhmässä?

K-ryhmä: ”Asiakaskohtaisia tietoja ei käytetä muihin tarkoituksiin. Tilastollisin menetelmin muodostettuja asiakasryhmiä hyödynnetään ruokakauppojen kauppakohtaisessa valikoimien suunnittelussa.”

Millaista ostoshistoriaan perustuvaa tietoa annetaan vaikkapa elintarviketuotteiden valmistajille?

K-ryhmä: ”Tavarantoimittajalla on mahdollisuus saada tietoa tuotteidensa myynnistä ostokäyttäytymisluokittain. Ostokäyttäytymisluokat rakennetaan siten, että niistä ei ole mitenkään mahdollista irrottaa tai tunnistaa yksittäistä asiakasta missään vaiheessa.”

K-Plussan rekisteriseloste

"Rekisteristä luovutetaan tietoja K-Plussa-ohjelmaan kuuluvien yritysten suoramarkkinointitarkoituksiin kortinhaltijan korttihakemuksessa antaman suostumuksen perusteella."

Saako Plussa-kumppani vakuutusyhtiö IF halutessaan käyttöönsä asiakkaan ostoshistoriatietoja - jos IF perustelee tätä suoramarkkinointitarkoituksella?

K-ryhmä: ”Asiakkaiden ostohistoriatietoja ei anneta sellaisenaan käyttöön kenellekään K-Plussa-kanta-asiakasohjelman piirissä toimivalle kaupalle tai yhteistyökumppanille. Kumppanilla on mahdollista saada suoramarkkinointitarkoitukseen antamillaan kriteereillä muodostetun kohderyhmän yhteystiedot suoramarkkinoinnin toteuttamiseksi.”

Mille K-Plussa-ohjelmaan kuuluville yrityksille on luovutettu rekisteristä muita tietoja kuin asiakkaiden nimi- tai yhteystietoja kuluneen vuoden aikana?

K-ryhmä: ”Katso edellinen vastaus.”

K-ryhmän vastaukset: viestintäpäällikkö Kukka Eerola, markkinointijohtaja Teija Nesterinen ja asiakkuusjohtaja Eva Kohonen. Kysymykset esitettiin sähköpostilla.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.