Hyppää pääsisältöön

Miljoonat tilille ja suosio suuremmaksi kuin Johnny Deppillä – näin toimivat YouTube-verkostot

Maailman suosituin tubettaja tienaa Business Insider -verkkolehden mukaan yli 360 euroa tunnissa. Hän tubettaa Disneyn alaisuudessa toimivassa YouTube-verkostossa. Tämän vuoden aikana YouTube-verkostoja on syntynyt myös Suomeen.

YouTuben kautta voi parhaimmillaan tienata miljoonia. // Kuva: EPA / Michael Nelson

Yhdysvaltalaisnuorten suurimmat vaikuttajat ovat YouTube-tähtiä. Variety-lehden 13–18-vuotiaille yhdysvaltalaisnuorille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että viisi heihin eniten vaikuttavaa henkilöä tai ryhmää ovat YouTube-käyttäjiä. Vasta kuudenneksi sijoittunut, auto-onnettomuudessa menehtynyt näyttelijä Paul Walker on ensimmäinen ”tavallinen” julkkis.

Johnny Depp sijoittui äänestyksessä sijalle 14. Hänen edelleen päätyi yhteensä kuusi YouTube-henkilöä tai ryhmää.

Mitä ihmettä?

Eetu Pesonen elieeddspeaks istuu kotonaan Vantaalla. Hän virittää kameran valmiiksi. Pesonen klikkaa kameran käyntiin ja aloittaa puhumisen. Aivan kuten satoja kertoja aiemminkin. Puheenaiheena ovat asiat, jotka tytöissä ärsyttävät.

Kirjoitushetkellä videota on katsottu yli 192 000 kertaa. Se on enemmän kuin Turussa on asukkaita.

Eeddspeaks on ollut suosittu vloggaaja jo parin vuoden ajan. Hänellä on YouTubessa yli 156 000 seuraajaa. Eeddspeaks kiinnitettiin ruotsalaiseen Splay-nimiseen YouTube-verkostoon, johon kuuluu lähemmäs 200 eri YouTube-kanavaa. Kanavilla on yhteensä yli 5 miljoonaa tilaajaa.

YouTube-verkostoon?

YouTube-verkosto on tubettajien ja vloggaajien luoma YouTube-yhteisö, joka pyrkii luomaan itselleen näkyvyyttä. Kun tubettaja on tarpeeksi suosittu, hän kykenee jopa elättämään itsensä lataamalla tekemiään videoita YouTubeen. Rahat tulevat esimerkiksi mainostuloista ja erilaisista yritysyhteistöistä.

Suomeen on tämän vuoden aikana syntynyt kolme YouTube-verkostoa: Splay, Töttöröö Network ja United Screens. Näiden lisäksi toimintansa on aloittanut vlogiportaali Vlogia. Vlogit.fi-sivusto on listannut kaikki suomalaiset vloggaajat.

Miksi tämän pitäisi olla kiinnostavaa?

Esimerkiksi siksi, että pelissä liikkuvat parhaimmillaan käsittämättömän suuret rahasummat.

Ruotsalainen Felix Kjellberg eli Pewdiepie istuu kotonaan Englannin Brightonissa. Hän virittää kameran valmiiksi. Kjellberg klikkaa kameran käyntiin ja ryhtyy pelaamaan tietokonepeliä. Aivan kuten satoja kertoja aiemminkin. Pelatessaan hän kommentoi pelin tapahtumia

- I feel like he deserves a beating. Honestly, Pewdiepie kertoo pelatessaan The Walking Deadia.

Pewdiepie on maailman suosituin tubettaja, jonka tuoreinta videota on katsottu artikkelin kirjoitushetkellä lähes 600 000 kertaa. Video on julkaistu 14 tuntia aiemmin. Videon katselumäärä oli jo lähes yhtä suuri kuin Helsingin asukasluku.

Pewdiepie tienaa YouTube-videoillaan Business Insider -verkkolehden mukaan yli kolme miljoona euroa vuodessa. YouTube-tilastoja julkaisevan Socialbladen arvion mukaan hänen tulonsa voivat olla jopa 12 miljoonaa euroa vuodessa.

Näkyvyys voi siis tuoda rahaa. Verkostot lisäävät näkyvyyttä. Kuka tahansa voi päästä osaksi verkostoa.

Splay kokoaa harrastajat yhteen

Splay-verkosto rantautui Suomeen keväällä 2014. Siitä voidaan kiittää eeddspeaksia eli Eetu Pesosta.

- Minulla oli paljon kontakteja ja visioita siitä, miten YouTube toimii ja miten siellä olevat sisällöntuottajat haluavat toimia, Pesonen kertoo YleX:lle.

Suomi Splay -verkostoon kuuluu kolmisenkymmentä tubettajaa. Verkoston tubettajat ovat lähtökohtaisesti sellaisia, jotka ovat tulleet tunnetuksi tubettamisen vuoksi.

Verkosto hakee riveihinsä ihmisiä tai ryhmiä, jotka tuottavat aktiivisesti sisältöä YouTubeen ja joiden YouTube-kanavilla on yli 10 000 seuraajaa.

Splayn riveissä tubettaminen auttaa tubettajaa useilla tavoilla. Splay markkinoi kanavaa, jotta se saa enemmän tilaajia. Splayllä on suora kontakti YouTubeen, joten ongelmatilanteissa apu on lähellä. Lisäksi splayläisillä on mahdollisuus ansaita rahaa sponsorointi- ja promootioyhteistöillä sekä videoiden yhteydessä näkyvien mainosten avulla.

Splay Suomella on käytössään monikäyttöiset studiotilat, jossa verkoston jäsenet voivat tehdä omia videoitaan.

Splay toimii tällä hetkellä Suomen ja Ruotsin lisäksi Tanskassa ja Norjassa.

Marraskuussa Splaylle syntyi kilpailija Suomeen. Sen nimi on United Screens.

United Screens etsii suomalaistubettajia

United Screens on ruotsalaislähtöinen YouTube-videoihin erikoistunut verkkoyhtiö, joka laajensi marraskuussa 2014 toimintansa myös Suomeen. United Screens on mediajätti Bonnierin ja Ruotsin entisen Googlen maajohtajan perustama. Sen liikeidea on saattaa yhteen mainostajat ja tubettajat, YouTube-videoiden tekijät.

United Screensin tubettajat saavat tietyn prosenttiosuuden mainostuloista sekä mainostamiseen liittyviä muita tuloja.

Yrityksen verkossa on noin 200 kanavaa. United Screensilla on toistaiseksi parikymmentä työntekijää, jotka kaikki työskentelevät Tukholmassa. Yritys avaa konttorin myös Suomeen.

Splay ja United Screens perustavat tienestinsä netin mainostuloihin ja sponsorointiin. Eräs suomalainen YouTube-verkosto tavoittelee tienestejä huomattavalla näkyvyydellä myös netin ulkopuolella. Mitä jos tubettajien videoita näytettäisiin Suomen televisiossa? Tai jopa ulkomailla?

Töttöröö Network panostaa näkyvyyden lisäksi kaupallisuuteen

Splayn kaltainen Töttöröö Network perustettiin Suomeen elokuussa 2014. Töttöröön perusti maailmallakin suosittu Duudsonit-ryhmä.

Töttöröön tavoitteena on koota yhteen suomalaiset YouTube-tähdet ja myydä heidän ympärilleen kaupallisia kokonaisuuksia, kuten ohjelmasarjoja. Viimeksi marraskuussa Töttöröö solmi yhteistyösopimuksen Elisan kanssa. Töttöröön tubettajien valikoitua sisältöä löytyy nyt Elisa Viihteestä.

Töttöröössä on mukana vain muutamia suosittuja YouTube-kanavia, kuten Duudsonit, televisiostakin tutut huumoriryhmät Justimus ja Biisonimafia sekä huumori- ja vlogikanava Herbalilua.

Töttöröön ja Splayn suurin ero on se, että Splayllä on YouTubessa oma kanavansa, johon splayläiset luovat yhteistä sisältöä. Töttöröö Networkilla ei ole omaa kanavaa, vaan sen alaisuudessa toimivat tubettajat luovat sisältöä omille kanavilleen.

Kaikki eivät kuitenkaan jaksa etsiä vlogeja tai tubettajien videoita YouTubesta. YouTubeen ladataan joka sekunti yli puolitoista tuntia videoita. Miten sieltä edes voisi löytää haluamiaan videoita? Olisiko viisasta kerätä videot yhdelle ja samalle sivustolle, josta ne voi löytää simppelisti? Sitä mieltä on ainakin jalkapalloilijanakin tunnettu Lauri Dalla Valle.

Vlogia pyrkii paikkaamaan YouTuben ongelman

Vlogia avautui syyskuussa 2014 ja siihen kuuluu reilut 90 vloggaajaa. Vlogia eroaa Töttöröö Networkista ja Splay Suomesta siten, että Vlogia toimii täysin omana portaalinaan. Käyttäjien vlogit ladataan suoraan Vlogian verkkosivuille.

Vlogia ilmoittaa verkkosivullaan paikkaavansa YouTuben ongelman, jossa videobloggaajat hukkuvat YouTuben valtavaan videomäärään.

- Ei ollut olemassa täysin omaa palvelua tai sivustoa, joka olisi ollut olemassa vain videoblogeille. YouTubesta ja Vimeosta on todella vaikea lähteä etsimään videoblogeja, jos ei tiedä tarkasti, millä nimimerkillä hakee ketäkin, Vlogian toimitusjohtaja Lauri Dalla Valle kertoo YleX:lle.

Vlogialla on sama tarkoitusperä kuin Splayllä ja Töttöröö Networkilla: näkyvyyden ja sitä myötä yhteistyökumppaneiden määrän lisääminen. Raha liikkuu yritysyhteistyön sekä mahdollisten tulevien mainosten myötä myös Vlogialle.

- Yritykset ovat kiinnostuneita videoblogimaailman kehityksestä ja näkevät sisältömarkkinoinnin kannalta vlogit tärkeinä viestintäkanavina, Dalla Valle sanoo.

Tulevaisuudessa Vlogiaan on tulossa omat kategoriat esimerkiksi artisteille, urheilijoille, poliitikoille, koomikoille, taikureille sekä mentalisteille. Vlogia aikoo panostaa myös tunnettujen henkilöiden kiinnittämiseen ja tällä tavalla viedä videobloggaamista yleisesti eteenpäin koko kansan ulottuville.

Julkkiksista Vlogian piirissä vloggaamisen on jo aloittanut muun muassa mentalisti Noora Karma.

Splayn, Töttöröö Networkin ja Vlogian piirissä on yli 120 suomalaista YouTube-kanavaa. Ulkomaiset verkostot ovat parhaimmillaan tuhansia kertoja suurempia. Jopa niin suuria, että niiden myyntihinta nousee puoleen miljardiin dollariin.

Miten se on mahdollista?

Isot rahat liikkuvat ulkomailla – ainakin toistaiseksi

Pelkästään Yhdysvalloissa toimii kymmeniä laajoja YouTube-verkostoja. Yksi suurimmista on Disneyn lähes 400 miljoonalla eurolla ostama Maker Studios. Sen alaisuudessa toimivien 55 000 YouTube-kanavan videoilla on yhteensä yli yhdeksän miljardia katselukertaa per kuukausi. Sen kanavia tilaa yli 600 miljoonaa YouTuben käyttäjää. Tilaajien määrä on kaksinkertainen verrattuna Yhdysvaltojen väkilukuun.

Maker Studiosin tubettajakaartiin kuuluu muun muassa YouTuben suosituin ja parhaiten ansaitseva käyttäjä eli ruotsalainen Pewdiepie, jolla on yli 31 miljoonaa tilaajaa sekä supersuosittujen parodiavideoiden tekijä Bart Baker.

Koska Disney on ostanut Maker Studiosin, Disney-hahmot saavat huomattavaa lisänäkyvyyttä Maker Studiosin YouTube-videoilla. Ostaminen oli Disneyltä valtava peliliike ajatellen lasten ja nuorten mediankäyttöä. Vuoden 2013 loppupuolella julkaistun Common Sence Median mediankäyttötutkimuksen mukaan 72 prosenttia alle 8-vuotiaista lapsista on käyttänyt mobiililaitetta videoiden katseluun.

YouTube on maailman suosituin videopalvelu. Koska jo lapset katsovat videoita mobiililaitteilla, on mahdollista että he kohtaavat videoviidakossa myös Disney-hahmoja, vaikka eivät varta vasten niitä etsisi. 

Tubettaminen ja vloggaaminen ovat pysyviä nuorisokulttuurin muotoja

Tubettaminen ja vloggaaminen ovat suureksi kasvaneita ilmiöitä, jotka ovat toden teolla tulleet myös Suomeen.

- Ne ovat osa nuorisokulttuuria siinä missä Jyrki ja MoonTV olivat aiemmin, videotoimisto Klokin luova johtaja Pauli Kopu kertoo YleX:lle.

Muutamista suomalaisvloggaajista on jo tullut koko kansan julkkiksia. Soikkuu eli Sonja Hämäläinen osallistui vuoden 2014 Tanssii Tähtien Kanssa -kilpailuun. Kielinainen Sara Forsberg eli Smoukahontas on tehnyt levytyssopimuksen Yhdysvalloissa. Justimus on tehnyt jo useita tv-ohjelmia. Yleisradio palkkasi Miisa Rotola-Pulkkilan eli mmiisasisin vloggaamaan itsenäisyyspäivästä ja Linnan juhlista.

- Hienointa tässä on kuitenkin se, että nuoret ilmaisevat itseään ja että heillä on tässä vahva yhteisö. Tubettajat kokevat hengenheimolaisuutta keskenään, Kopu sanoo.

Soikkuun kohdalla Tanssii Tähtien Kanssa -julkisuus on pientä verrattuna hänen YouTube-julkisuuteensa. Tanssii Tahtien Kanssa -ohjelma tavoitti noin 1,5 miljoonaa silmäparia per jakso. Hämäläisen videoita on katsottu YouTubessa lähes 14 miljoonaa kertaa.

Kenties juuri sinä istut tänään kotonasi. Virität kameran valmiiksi. Klikkaat kameran päälle ja alat tehdä omaa juttuasi. Ensimmäistä kertaa.

Äläkä ota paineita! Ei eeddspeakskaan loistanut ensimmäisellä videopostauksellaan vuonna 2012.

Lähteet: Variety, Socialblade, Mashable, Common Sense Media, The Telegraph, IB Times, Maker Studios, Business Insider