Hyppää pääsisältöön

Suomalaisen selfie-kulttuurin pioneeri Iiris Heikka: Selfie elää nyt toista tulemistaan

Iiris Heikka otti selfieitä eli omakuvia jo paljon ennen kuin koko sana oli vakiintunut kielessä. Heikan mukaan selfie elää nyt toista tulemistaan.

Iiris Heikka

Helsinkiläinen Drunk On Revolution -galleria tuo esille kerrallaan kaksi nousevaa taiteilijaa. Ensimmäisessä SELF -nimellä kulkevassa
näyttelyssä galleria esittelee kaksi mielenkiintoista lupaavaa nuorta
taidevalokuvaajaa.  Toinen heistä
on 23-vuotias Iiris
Heikka
. Hän on tullut taiteen maailmaan sosiaalisen median ja selfie-kulttuurin
kautta. Nuoresta iästään huolimatta Heikka on kuvannut jo kymmenen vuotta.

Iiris tutustui sosiaaliseen mediaan chattien kautta. Hän
kirjoitteli viestejä erilaisilla nimimerkeillä niin Saunalahden kuin Kiss
FM:nkin chateissä. Sen jälkeen Iiris kiinnostui erilaisista nettipeleistä,
joissa oli mukana chat. Sosiaalisten medioiden kehittyessä hän siirtyi Habbo
Hotellista ii2:seen ja sieltä IRC-Galleriaan.

- Olin tosi pitkään IRC-Galleriassa ja laitoin sinne paljon kuvia.
Kun IRC-Galleria meni pois muodista, siirryin Facebookiin ja olen siellä
edelleen. Facebookin lisäksi olen Instagramissa ja käytän Blogspotia. Twitterissä
en ole enää. Kävin lukemassa, mitä olin sinne kirjoittanut, alkoi hävettää ja
poistin kaiken. Ehkä voisin tehdä sinne paluun jossain vaiheessa, mutta mua
kiehtoo enemmän kuvavetoiset some-kanavat. Ehdoton suosikkini on Instagram,
Heikka kertoo YleX:lle.

Nimimerkit kiehtovat Iiristä. Hän on käyttänyt Habbo Hotellissa
nimimerkkejä mehukeitto ja mehu, IRC-Galleriassa hänet tunnettiin
nimellä romanssi ja nykyään Heikan
löytää Instagramista nimellä issnamor.

- Nimimerkit kertovat ihmisistä aina jotain lisää.

Selfieillä kuvaamisen aloittanut Iiris haluaa tulla nähdyksi
kuviensa myötä. Yksi hänen teeseistään on, ettei ole järkevää ottaa kuvia, jos kukaan ei näe niitä. Mutta miksi
ihmeessä Heikka halusi järjestää valokuvanäyttelyn, kun hän tavoittaa suuremman
yleisön netissä?

- Mietin
sitä paljon, koska mullahan on joka päivä vaihtuva näyttely internetissä. Näyttelyn
yhteydessä halusin painottaa sitä, että aloitin kuvaamisen vuonna 2005 ja kohta
vuosi vaihtuu ja sitten olenkin kuvannut yhteensä kymmenen vuotta. Kävin oman
kuvaushistoriani läpi. Olen ottanut hemmetisti kuvia. Vaikka aloitin kuvaamisen
ottamalla selfieitä, ne eivät ole enää niin suuressa roolissa.

Heikan
mukaan selfie-kulttuuri elää nyt toista tulemistaan. Ensimmäinen buumi sijoittui
kuvagallerioiden perustusvuosiin ja nyt on meneillään toinen aalto, jossa
kaikki ovat mukana poliitikoista lähtien. Heikan mukaan selfien tulevaisuutta
on vaikea ennustaa.

- Selfiet
jakavat edelleen mielipiteitä. Seuraava kierros on varmaan se, että omakuvat
ovat täysin hyväksyttyjä. Nähtäväksi myös jää, onko tämä vain vaihe. Käykö niin,
että kohta ei enää kehdata ottaa ollenkaan selfietä.

Heikan
mielestä hyvässä selfiessä on mielenkiintoinen tausta ja se on maustettu
kiinnostavalla kuvatekstillä. Heikka pitää erityisesti taideselfieistä, joissa voi
esimerkiksi käyttää hulluttelevia meikkejä tehosteena. Hän itse haluaa erottua
duckface-maailmasta persoonallisilla omakuvilla.

- Olisi liian helppoa ottaa vain nättejä kuvia itsestään. Mulle
ulkonäkö ei ole elämässä ykkösprioriteetti. En halua viestiä itsestäni niin,
että otan joka päivä vain kauniita kuvia. Otan mieluummin kekseliäitä selfieitä,
koska olen kekseliäs ihminen. Kamppailen sellaista kaunis blondi Suomesta -leimaa
vastaan. Siihen olisi niin helppo mennä, mutta en halua. Yritän tehdä elämässäni
jotain muuta kuin myydä itseäni ulkonäöllä.

Iiriksen mielestä huonossa selfiessä ei ole ideaa, eikä avaavaa
kuvatekstiä. Esimerkiksi duckface-poseeraukset ovat Heikan mielestä tylsiä.

- Huono
selfie ei puhuttele, eikä herätä tunteita.

Iiris
jaottelee nykysomen suosikkipalvelut vakaviin ja hauskoihin. Hänen mukaansa
pitkät keskustelut ovat jääneet historiaan ja tykkäykset korvanneet kommunikaation.

- Suurin
muutos on se, että somessa on nykyään kaikki yrityksistä lähtien. Enää ei tarvitse perustella,
miksi sinne tekee sisältöä. Ennen somessa keskusteltiin enemmän, mutta nykyään
jokainen rakentaa omaa julkisuuskuvaansa. Ihmiset kyllä kommunikoivat, mutta
ennen keskusteltiin enemmän. Keskustelupainotteisesta on menty
julkaisupainotteiseksi. Toki vieläkin tykkäillään, mutta pitkät keskustelut
ovat harvinaisempia.

Iiris
tykkää Instagramin kepeydestä ja pitää sitä suorastaan leikkikenttänä. Sen sijaan Facebookista on tullut hänen mielestään yhä konservatiivisempi sosiaalinen media.

- Nautin
Instagramista, koska se ei ole niin rationaalinen media. Se on aika spontaani,
ikään kuin somen leikkipuisto. Harva käy vakavaa keskustelua siellä, Instassa
hassutellaan. Samalla Facebook on mennyt muodollisempaan suuntaan. Sanotaan
järeitä mielipiteitä ja vaihdetaan ajatuksia. Instanssa voi sekoilla ja laittaa
hymiöitä. Se on tervetullutta, ettei koko touhu mene vain Twitter/Facebook-vakavaksi.
Vakavatkin tyypit ottavat Instagramissa rennommin.

Näyttely on auki 19.12 asti, ti-pe 12-17, la-su
12-15. Drunk On Revolution
SELF // Iiris Heikka & Ananya Tanttu.
Torikorttelit, Unioninkatu 25, Helsinki.

iirisphone.blogspot.com // stlbnn.blogspot.com //
iirisphoto.blogspot.com // aboutblankphoto.blogspot.com //vimeo.com/user18504265
instagram: issnamor