Talvisodan syttyminen yllätti naistenlehdet samalla tavalla kuin muunkin lehdistön. Mistä ihmeestä pitäisi kirjoittaa, kun miehet lähtivät rintamalle taistelemaan, perheet evakkoon ja elintarvikkeista sekä tavaroista alkoi olla pulaa? Muoti, kauneus ja filmitähdet tuntuivat tässä tilanteessa hieman triviaaleilta. Ainakin sodan "pää-äänenkannattajalle" Kotiliedelle.
Suomessa ilmestyi toisen maailmansodan aikana kolme naistenlehteä, Amos Andersonin julkaisema Eeva, Yhtyneiden Kuvalehtien Hopeapeili ja Kotiliesi. Ehdoton levikkikuningatar oli yli sadantuhannen tilaajan Kotiliesi. Lehti oli näistä kolmesta se, joka asettui täysin ehdoitta sotapropagandan palvelukseen. Jos kysytään, miltä sota naistenlehdissä näytti, niin ensimmäinen ehdotus olisi varmaankin Martta Wendelinin kuvittamat Kotilieden haikean, kauniit kannet.
Kun Kotiliesi omistautui Kotirintamapropagandalle, niin Eeva vetäytyi lähes täysin ulkomaan filmitähtien ja maailmalla seikkailevien naisten maailmaan. Hopeapeili häilyi jossain Eevan ja Kotilieden välillä, nostaen välillä esille kotimaisia näyttelijöitä ja kehottaen seuraavassa lehdessä naisia tarttumaan auran varteen.
Tohtori, kirjailija Elsa Enäjärvi-Haavio ryhtyy #lisäälapsia -kampanjan keulahahmoksi. Hän aikoo synnyttää 6 lasta. #voittokotiin #sota39
Mennäänpä takaisin otsikkoon. Olisiko sukkapuikkoarmeija tämän talven megatrendi? Kyllä, mutta mitkä ovat muut trendit ja Top Ten vinkit talvisodan naistenlehtimaailmassa? Yleisradio lähetti freetoimittajan kotirintamalle raportoimaan.
Seuraa twitterissä:
Kotirintama_KV
@sota1939
#sota39
17.12.2014 klo 22.33 lisätty twiitti