Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Arkkitehtuuri pääkuva

Tässä on #betonikuvakilpailun voittaja!

Halistenkosken kalatie Turussa
Halistenkosken kalatie Turussa. Halistenkosken kalatie Turussa Kuva: Tero Rantaruikka turre

Yle Teeman ja Yle Kulttuurin #betonikuvakilpailu on ratkennut. Betonikuvaraati on kokoontunut ja voittaja valittu lähes 700 kuvan joukosta. Betonikuvista jää yle.fi/arkkitehtuuri -sivulle kuvien pilvi, johon voit sukeltaa nauttimaan harmaasta.

10 pistettä osallistujille! Marraskuussa oli vain kolme aurinkoista päivää, mutta betonikuvakilpailun osallistujat eivät antaneet harmaan lannistaa. Kilpailuun osallistuneet kuvat todistavat harmaan monista sävyistä, kuvaajien kyvystä nähdä arjessa ilon repeämiä, ihmeitä ja tarinoita. Valokuvaajat ovat ottaneet maiseman haltuunsa ja muuttuneet arkensa sankareiksi. Rujoimmastakin betoniarkkitehtuurista on löytynyt runoutta.

Monissa kuvissa betoni muodosti vastuksen, josta vihreys tai huumori murtuu läpi. Betoni kuluu ja rapistuu. Se ilmaisee silloin myös surua tai nostalgiaa. Kouvostoliitto, Tallinnan Linnahall, Helsingin Merihaka, sillat, toimistojen ikkunarivit, purkutalot, graffitit, skeittaus ja betonilaatoitus olivat erityisen suosittuja aiheita.

Betonikuvakilpailun raati työskentelee
Betoniraati työssään. Betonikuvakilpailun raati työskentelee Kuva: Raili Tuikka betoniraati

Raatiin kuuluivat valokuvaaja Tuomo Manninen, arkkitehti Aleksi Niemeläinen, Yle Teeman ohjelmapäällikkö Marika Kecskeméti ja kulttuuritoimittaja Minna Joenniemi.

VOITTAJA

Palkintona matka betoniseen Tallinnaan ja Taloraadin kartta Tallinasta

Halistenkosken kalatie Turussa
Halistenkosken kalatie Turussa Kuva: Tero Rantaruikka turre

Halistenkosken kalatie Turussa. TURRE
Voittajakuvaa voi katsoa abstraktina teoksena, jossa betonikuutioiden pinnalle on värjääntynyt muisto virtaavasta vedestä, ajan kulusta. Voittajakuva on myös konkreettisesti kuva kalatiestä, joka on ihmisten luoma kiertotie padotun kosken ohi.

10 palkittua kuvaa

Palkintona pala Berliinin muuria

Auto autohallissa
Auto autohallissa Kuva: Susanna Hämäläinen #betonikuva

carapatata_betonikuva
Auto lymyilee hopeisessa puvussaan maastoutuneena heleänharmaaseen parkkihalliin. Raati arvosti kuvan hienovaraista huumoria.

Mies matkalla kotiin
Mies matkalla kotiin Kuva: Hannu From #betonikuva

Kotiin HANNU F
Hän kulkee mustissaan. Kuka hän on? Kantaako hän mustaa surua mukanaan kotiin. Onko valokuvassa vakooja vai valokuvaaja itse vakooja? Betonisen sillan vinot muodot ja tummat varjot synnyttävät vahvan tunnetilan.

Espoon virastotalon viimeiset hetket. #betonikuva
Espoon virastotalon viimeiset hetket. #betonikuva Kuva: Jarkko Partanen jarkko partanen

jarkko_partanen-espoo, virastotalon viimeiset hetket
Taivas oli tumma, kun Espoon virastotalolle koitti sen viimeiset hetket. Näitä kuvia purettavista 60-luvun elementtitaloista on odotettavissa jatkossa lisää. Elämä jatkuu, suojatie suojaa kulkijaa.

Tanssia Organiumissa, akustisessa betoniteoksessa Hailuodossa
Tanssia Organiumissa, akustisessa betoniteoksessa Hailuodossa Kuva: Mikko Kanninen mikko kanninen

Tanssia Organumissa, akustisessa betoniteoksessa Hailuodossa. KRONOS
Tässä kuvassa on mukana liike ja ääni. Tanssin tapahtumapaikkana on Hailuotoon tänä kesänä rakennettu akustinen tilateos Organium, jonka vaalean harmaa seinä on kaunis tanssijan paljaan kehon taustana.

vanhaa betonia pinossa "eläkkeellä"
vanhaa betonia pinossa "eläkkeellä" Kuva: Matti Näsälä matti näsälä

Eläkkeellä. Matti Näsälä
Kuvaajan antamassa nimessä on haastetta ja huumoria. Kuvassa on rujon kauniita elementtejä, joilla on selvästi ollut pitkä työura.

verho betoniseinän ja ikkunan sivussa
verho betoniseinän ja ikkunan sivussa Kuva: Kalle Karinen #betonikuva

#betonikuva INSTASHOCKY
Paljastus. Hotellin keinokuituverho teeskentelee peittävänsä taakseen maiseman. Todellisuudessa se peittää ikkunan, josta näkee kirjaimellisesti suoraan seinään.

Tupakkatauko betonipihalla
Tupakkatauko betonipihalla Kuva: Mikko Rantanen #betonikuva

#betonikuva MIKKO
Tupakkatauolla on todistaja. Arjan tarkkailijan yläpuolella on toinen tarkkailija. Mikä maa, mikä kaupunki? Ajaton hetki auringossa. Kulunut laatoitus viestii elämänkin monotonisuudesta. Minkä verran on matkaa maahan?

Skeittaajia
Skeittaajia Kuva: Ilkka Mikkonen ilkka mikkonen

Gryndereiden polttamassa vanhassa voimalassa ei enää jylise turbiini hallissaan, mutta renkaat hakevat otetta seinältään.
Kumi pureutuu rosoon ja hurina on uusi voima.
On tunneli, valo ja pyörivä ikiaikainen liike.
Turbiini, betonimylly ja pooli.
Hetkensä maljoja jokainen. Ilkka Mikkonen

Skeitattavaa betonia nuorten haltuunsa ottamassa tilassa. Tämä klassikkotilanne voisi olla tallennettu 20 vuottakin sitten, mutta rampit olisivat silloin vanerista.

Brysselin EU-korttelin virastotalon seinää
Brysselin EU-korttelin virastotalon seinää Kuva: Heli Niemelä-Farrer #betonikuva

#Concrete office #windows forming #lines. #betonikuva #urban #brussels #bruoftheday LIVINGBRUSSELSLIVING IN BRUSSELS
Tulevaisuus edessä ja takana. Virastokaupungin rakennus on ajalta, jolloin betonielementit olivat uusi idea ja niistä on luotu jotain nauhaikkunariviä omaperäisempää.

Lauttasaaren sillan alla
Lauttasaaren sillan alla Kuva: Marianne Skurnik lauttasaaren silta

Lauttasaaren sillan alla. Marianne Skurnik
Kauempaa katsottuna voisi luulla, että tämä silta vie suureen metropoliin. Ei. Se vie vehreään Lauttasaareen. Kuvassa on useampi vuodenaika läsnä. Graffiti kukkii sillan elementeissä, mutta graffitimaalarit ovat tuskin uineet sillan alle kannut suussa. Maalaukset on käyty tekemässä jäätä pitkin.

Tässä kaikki upeat #betonikuvat:

Kommentit
  • Miten Minna Canth ehti?

    Mikä mahdollisti Minna Canthin valtavan elämäntyön?

    Palvelijoiden ja kauppa-apulaisten saatavilla olevan ja edullisen työpanoksen ansiosta Minna Canthilla oli mahdollisuus kirjoittaa tasa-arvoa edistäviä artikkeleita ja näytelmiä.

  • Avaruusromua: Palmut, hiekkaranta ja tähtikirkas yö

    Mitä on eksotiikka musiikissa?

    Mitä on eksotiikka? Mitä on eksotiikka musiikissa? 1950-luvulla se oli viihdyttäviä viuluja, intensiivistä tunnelmaa, villejä rytmejä ja salaperäisiä ääniä. Tuolloin levyillä soivat tunnelmat eksoottisilta kaukomailta: Aasiasta, Havaijilta, Amazonilta, Andeilta ja Afrikasta. Mutta musiikki ei ollut mitään kansanmusiikkia tai etnoa, vaan aitoa eskapistista viihdettä. Se oli eksoottista fantasiaa. Se oli epäaitoa muka-musiikkia. Se oli musiikillista kolonialismia. Mutta hyvin viihdyttävää, ja nykyään kuunneltuna mitä viehättävintä kitschiä ja campia. Ja eksotiikka viehättää yhä. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Ne oli suunniteltu muuttuvaan maailmaan

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi.

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi. Niiden ei ollut tarkoitus olla ikuisia, vaan niiden rooli oli väistyä, kun tilalle tulisi jotakin uudempaa ja ehkä parempaa. Ne ovat värikkäitä ja sulavasti muotoiltuja tuoleja 1960-luvun alusta. Punainen, keltainen ja sininen. Edessä matala pöytä. Värikkäiden huonekalujen yläpuolella kuvassa lukee suurilla valkoisilla kirjaimilla: Optimistic Modernism. Optimistista modernismia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Asterix opettaa latinaa

    Asterix-kirjoja lukemalla voi suorastaan sivistyä.

    Asterix seikkailee -sarjakuvat perustuvat löyhästi Julius Caesarin jo ennen ajanlaskua kirjoittamiin Gallian sota -teoksien tapahtumiin.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri