Hyppää pääsisältöön

150 Sibeliusta: Käy lukki niin suuri ja musta kuin yö

Sången om korsspindeln
Näin kutoo lukki verkkojaan nuottiviivastolla. Sången om korsspindeln Kuva: Lotta Emanuelsson 150 sibeliusta

Ylen klassisen musiikin toimituksen järjestämän äänestyksen Sibeliuksen rakkaimmasta yksinlaulusta voitti Sången om korsspindeln (Laulu ristilukista), ja ylivoimaisesti voittikin – kaulaa perintöprinsessoihin oli useita kymmeniä ääniä.

Jos hienoinen hiusten halkominen sallitaan, Ristilukki ei tarkalleen ottaen ole yksinlaulu, vaan sovitus näytelmämusiikista, jonka Sibelius kirjoitti alun perin lauluäänelle ja orkesterille ystävänsä Adolf Paulin näytelmään Kung Kristian II. Näytelmä sijoittuu 1500-luvun Ruotsiin, tyrannikuninkaan hoviin, mutta sen vertauskuvalliset merkitykset eivät jääneet suomalaisyleisöltä huomaamatta sortovuosien aattona 1898.

Äänestystulos pääsi yllättämään. Olisin itse pannut roposeni likoon Var det en drömin tai Flickan kom ifrån sin älsklings möte –laulun puolesta – en kieltääkseni Ristilukin ansioita vaan siksi, että edellä mainitut kuuluvat konserttilaulujen valiosarjaan (ja sijoittuivatkin äänestyksessä sijoille 2 ja 3). Ymmärrän kuitenkin hyvin, miksi Ristilukki varsinkin Aarni Koudan leimuavana suomennoksena ja vaikuttavimpien suomalaisten mieslaulajien esityksinä on jäänyt radion kuuntelijoiden mieleen, ja moni on sitä itsekin tapaillut.

Adolf Paulin ruotsinkielisestä alkutekstistä on muuten olemassa myös Eino Leinon suomennos (nimellä Ristilukin laulu, kokoelmasta Leirivalkeat, 1917). Sitä ei ole kuitenkaan tarkoitettu laulettavaksi, eikä sitä saa soviteltua kuin väkivalloin Sibeliuksen linjakkaaseen laulumelodiaan. Ja vaikka Leinon ihailija olenkin, tässä kohtaa Kouta vetää mielestäni pitemmän korren: Leinon lukki on vähällä sotkeutua omiin verbaalisiin verkkoihinsa, vaikka pysytteleekin alkutekstin yksityiskohdille uskollisempana.

Onnittelut siis Ristilukille Sibeliuksen rakastetuimman laulun kunnianarvoisesta asemasta!

Tämä on 150-osaisen kirjoitussarjan toinen osa.

  • Jessica Meyer vakuuttaa ja yllättää

    Jessica Meyer vakuuttaa ja yllättää

    Yhdysvaltojen itärannikolta kuuluu taas. New Yorkissa vaikuttava Jessica Meyer toimi aiemmin ainoastaan alttoviulistina, kunnes keski-ikää lähestyessään viitisen vuotta sitten alkoi myös säveltää. Tämän vielä lyhyehkön matkan tuloksia voidaan nyt kuulla Meyerin ensimmäiseltä profiilijulkaisulta. Ensimmäisenä yllättää vahva omaäänisyys ja pirteys.

  • Kirpeän levollisia perinnesävelmiä

    Kirpeän levollisia perinnesävelmiä

    Kitaristi Heikki Ruokangas sekä harmonikansoittaja Anne-Mari Kanniainen hakeutuvat perinnesävelmien pariin samalla uutta soivaa ympäristöä hahmotellen.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua