Hyppää pääsisältöön

Kuusi kuvaa Jan-Erik Anderssonin elämästä

Jan-Erik Anderssonin kuusi kuvaa.
Jan-Erik Anderssonin kuusi kuvaa. Kuva: Yle / valokuvat Jan-Erik Andersson jan-erik andersson

Jan-Erik Andersson on kuvataiteilija, kuvanveistäjä, käsitetaiteilija, ympäristötaiteilija, mediataiteilija, performanssitaiteilija. Kansainvälisesti tunnettu taiteen moniottelija kaihtaa itse kaikenlaista määrittelyä ja lokerointia. Hän on taiteen don Quijote, joka taistelee hyvän maun tuomareita vastaan iloisemman ympäristön puolesta.

Jan-Erik haaveilee nuorena luonnonsuojelusta ja ajattelee, että paras tapa suojella luontoa on vaikuttaa teollisiin prosesseihin. Hän lähtee Åbo Akademiin opiskelemaan orgaanista kemiaa. Nuori kemisti aiheuttaa työpaikkansa laboratoriossa pienimuotoisen haaverin, päättää pitää luovan tauon ja hakeutuu yllättäen taideleirille Hauholle. Jan-Erik inspiroituu öljyvärimaalauksesta ja pyrkii Turun piirustuskouluun. Tie taiteilijana alkaa.

Jan-Erik saa kansainvälistä arvostusta uutta etsivillä poikkitaiteellisilla projekteillaan. Hänen teoksiaan on esillä Tate Liverpoolissa, Henry Moore Institutessa Leedsissä, Venetsian Biennaalissa.

Jan-Erik väittelee kuvataiteen tohtoriksi Kuvataideakatemiasta vuonna 2008. Osaksi opinnäytettään hän rakentaa Turun Hirvensalon Pikisaareen ennennäkemättömän lehden muotoisen talon, Life on a Leaf. Hän kysyy: 'Miksi hatun, sateenvarjon tai kukan muotoisia taloja on niin harvassa? Minne on kadonnut tarinoita kertova, mielikuvituksellinen ornamentiikka? Mikä rooli ornamentiikalla ja taiteella on rakennuksissa? Voiko kuvassa asua?'

Jan-Erik Andersson suunnittelee talon yhteistyössä pitkäaikaisen työparinsa arkkitehti Erkki Pitkärannan kanssa. Talo perustuu mielikuvituksellisiin elementteihin sekä Jan-Erikin kirjoittamiin tarinoihin. Lehden muotoisen talon ylimmän kerroksen muodostavat kissankellon muotoinen talvipuutarha ja brasilialaisen lautan inspiroima tietokonestudio. Talon ikkunat ovat pisaran, lehden ja sydämen muotoisia.

Jan-Erik perheineen asettuu asumaan arkkitehtoniseen taideteokseen, joka on koekenttä taiteen yhdistämiseksi arkkitehtuuriin sen olennaiseksi osaksi.

Life on a Leaf
-talo esitellään arvovaltaisen professorin George H. Marcusin teoksessa Total Design: Architecture and Interiors of Iconic Modern Houses rinnakkain Eliel Saarisen, Alvar Aallon, Ludwig Mies van der Rohen, Daniel Libeskindin ja Charles Rennie Mackintoshin ja muiden arkkitehtuurin tähtien kanssa.

Vuosi 2015 käynnistyy Galleria Sculptorin näyttelyllä Urkonzert. Teokset ’ylistävät ihmiskunnan toivottomalta tuntuvaa yritystä luoda kauneutta ja tarkoitusta geometriasta ja luonnon näennäisestä kaaoksesta, maailmassa joka on täynnä epävarmuutta ja väkivaltaa’. Näyttelyssä taiteilija mietiskelee suhdettaan omaan isäänsä ja pohtii sitä, mitä itse antaa eteenpäin omalle pojalleen.

Leikkisän ja esteettisen ympäristön hahmotteleminen jatkuu. Anderssonin Tuli ja sade -ehdotus valitaan Tampereen taidemuseon järjestämän taidekilpailun finaaliin 120 ehdotuksen joukosta. Kilpailussa haetaan teosta kaupungin rakenteilla olevan rantatunnelin suuaukkojen ilmanvaihtopiippuihin.

Tällä hetkellä Jan-Erik Andersson haaveilee nopeasti rakennettavan, edullisen ja energiaystävällisen pientaloalueen luomisesta, jonka talot ovat kevyitä mutta samaan aikaan ekspressiivisiä. Talot voisivat olla vaikkapa mutterin muotoisia ja ihmisten olisi mahdollista vaikuttaa itse niiden ulkonäköön.