Hyppää pääsisältöön

Musiikkimatkalla Cremonassa ja Milanossa

Cremonassa sijaitseva Auditorium Giovanni Arvedi.
Cremonassa sijaitseva Auditorium Giovanni Arvedi. Cremonassa sijaitseva Auditorium Giovanni Arvedi. Kuva: Yle/Helena Hannikainen auditorium giovanni arvedi

Terveiset Italiasta, jossa voi nauttia yhden viikonlopun aikana useasta musiikkitapahtumasta. Aamulennolla Milanoon ja sen jälkeen runsaan tunnin junamatka viulukaupunkiin Cremonaan. Paluumatkalla ehtii vielä nähdä Verdin Simon Boccanegran iltapäivänäytöksen La Scalassa.

Cremonalainen liikemies lahjoitti kaupungilleen konserttisalin

Cremonan kaupunki vaalii edelleen vanhoja perinteitä. Viulunrakennus näkyy yhtä lailla 150 nykyrakentajan pajoissa kuin musiikillisissa konditoriatuotteissa.

Jaume Plensan Musiikin sielu -taideteos Taiteiden palatsin edessä Cremonassa.
Jaume Plensan Musiikin sielu -taideteos Taiteiden palatsin edessä Cremonassa. Jaume Plensan Musiikin sielu -taideteos Taiteiden palatsin edessä Cremonassa. Kuva: Yle/Helena Hannikainen musiikin sielu

Kaupungin uusin vetonaula on vuosi sitten virallisesti avattu Taiteiden palatsi, joka sisältää myös viulumuseon ja uuden konserttisalin. Sali on nimetty sen päärahoittajan cremonalaisen liikemiehen Giovanni Arvedin mukaan. 460-paikkainen sali on amfiteatterin muotoinen ja sen tuolit ovat viulunväriset. Auditoriumin akustiikan on suunnitellut japanilainen Yasuhisa Toyota, sama mies, joka suunnitteli Helsingin Musiikkitalon suuren salin akustiikan. Persoonallisen näköisessä salissa pidetään kamarimusiikki- ja kamariorkesterikonsertteja ja varsinkin jousisoitintapahtumat ovat talossa suosittuja.

Yli 70 vuotta sitten rakennettu Taiteiden palatsi on nyt kokonaan restauroitu ja sinne on sijoitettu myös viulumuseo. Se sisältää arvokkaan kokoelman muun muassa Amati-, Stradivarius- ja Guarnerius-viuluja, jotka on asetettu vartioituihin lasivitriineihin. Tässä modernissa museossa voi mielenkiintoisesti ja hauskasti tutustua viulun historiaan multimediatekniikan avulla. Cremonassa kannattaa vierailla pelkästään jo tämän museon ja konserttisalin vuoksi ja kaupunki on viehättävä kapeine katuineen ja laajoine piazzoineen.

Suomalaiskvartetti konsertoi Cremonan seudulla

FINESTre-jousikvartetissa soittavat viulistit Kati Tuominen-Heroja ja Heidi Kuula, alttoviulisti Heili Hannikainen ja sellisti Elina Sipilä.
FINESTre-kvartetti: Kati Tuominen-Heroja ja Heidi Kuula, viulu, Heili Hannikainen, altto, ja Elina Sipilä, sello. FINESTre-jousikvartetissa soittavat viulistit Kati Tuominen-Heroja ja Heidi Kuula, alttoviulisti Heili Hannikainen ja sellisti Elina Sipilä. Kuva: Yle/Helena Hannikainen finestre-kvartetti

Tamperelainen, kuusi vuotta toiminnassa ollut FINESTre-jousikvartetti soittaa cremonalaisten soitinrakentajien soittimilla ja niinpä soitinrakentajaveljekset Marcello ja Vittorio Villa järjestivät kvartetille marraskuussa kolme konserttia. Niiden pitopaikkoina olivat kaupungin keskustan kamarimusiikkisali, keskiaikainen linna ja Cremonan ulkopuolella oleva Marzalengon kirkko. Olin paikalla viimeisessä konsertissa, jossa italialaiset soittimet soivat upeasti Tampere Filharmonian muusikoiden käsissä. Ohjelma oli vaativa: Giuseppe Verdin jousikvarteton ja Franz Schubertin Tyttö ja kuolema -kvarteton lisäksi yleisö sai vielä kuullakseen Giacomo Puccinin sävellyksen Krysanteemit.

Soitinrakentaveljekset Vittorio ja Marcello Villa.
Soitinrakentajaveljekset Vittorio ja Marcello Villa. Soitinrakentaveljekset Vittorio ja Marcello Villa. Kuva: Yle/Helena Hannikainen marcello villa

Suosionosoitukset olivat lämpimät ja Villan soitinrakentajaveljekset olivat tyytyväisiä saadessaan kuulla instrumenttejaan, joita heiltä on tilattu aina Amerikan orkestereihin saakka.

La Scalan perinteinen Simon Boccanegra

Rauhallisesta Cremonasta matkasin takaisin vilkkaaseen Milanoon, jossa La Scalan seudut täyttyivät sunnuntai-iltapäivänä turisteista ja päiväkävelyllä ja ostoksilla olevista italialaisista. La Scalan iltapäivänäytöksessä esitettiin Giuseppe Verdin Simon Boccanegra, joka kertoo Genovan dogesta ja juonitteluista hänen ympärillään. Federico Tiezzi tarjosi perinteisen ohjauksen, jossa oli tyylikkäät puvut ja tummasävyinen lavastus.

Boccanegra on miesten ooppera ja näytöksen juhlituin tähti oli 72-vuotias italialaisbaritoni Leo Nucci, joka valloitti yleisönsä kiinteällä ja soivalla baritoniäänellään. Amelian roolissa kuultiin kaunisäänistä Carmen Giannattasiota ja oopperan sankaritenori oli meksikolainen Ramón Vargas. Oopperan ainut yllätys oli teoksen lopussa kun katosta laskettiin valtava peili, joka heijasti yleisölle Verdiä hienosti soittaneen orkesterin ja sen kapellimestarin Stefano Ranzanin.

Milanon La Scala -oopperatalon sali.
Milanon La Scala -oopperatalon sali. Milanon La Scala -oopperatalon sali. Kuva: Yle/Helena Hannikainen la scala

La Scalan sali on kävijälle visuaalinen elämys, puna- ja kultasävyinen sali, jossa katsoja voi valita itselleen tuolin edessä olevasta tekstityslaitteesta sopivan esityskielen. Vieressäni istui saksalaispariskunta, joka oli matkannut oopperaan kuulemaan nimenomaan Plácido Domingoa, joka laulaa teoksen ykkösmiehityksessä nimiroolin. Väärinkäsitys selvisi vasta samana päivänä, mutta pettymys laantui kuitenkin oopperan kuluessa. ”Domingo on kuitenkin nähtävä tulevaisuudessa jossakin toisessa teoksessa”, totesi tenoria ihaileva pariskunta.

Sopraano Renata Tebaldi.
Italialaissopraano Renata Tebaldi. Sopraano Renata Tebaldi. Kuva: Yle/Helena Hannikainen renata tebaldi

Näytöksen jälkeen oli mukava istua illallisella Galleria-ravintolassa ja nauttia milanolaista risottoa ja hyvää valkoviiniä ja seurata iltakävelyllä olevia italialaisia. Samalla katselin ravintolaan ripustettua tyylikästä sopraano Renata Tebaldin kuvaa. Tebaldi oli kauan La Scalan vakituinen oopperatähti, jonka kuolemasta tuli 19.12. kuluneeksi 10 vuotta.