Hyppää pääsisältöön

Kohtauspaikalla Risto Nordell ja Helena Hannikainen

Risto Nordell, Helena Hannikainen
Risto Nordell, Helena Hannikainen Kuva: Yle helena hannikainen

Perjantaina 16. tammikuuta klo 14 Yle Radio 1:ssä alkaa uusi ohjelmasarja Kohtauspaikka. Klassisen musiikin pitkänlinjan toimittajat, radiopersoonat Helena Hannikainen ja Risto Nordell ovat sarjan emäntä ja isäntä. He luotsaavat Kohtauspaikan kiireettömiä iltapäiviä, joissa kohdataan ajankohtaisia ja ajattomia kulttuurintekijöitä hyvän musiikin äärellä. Kysytään Helenalta ja Ristolta, miten heistä tuli alunperin radiotoimittajia?

Haudankaivajasta siistiin sisätyöhön

Risto Nordell, kuka olit, missä elämäntilanteessa, kun sait kimmokkeen hakea töitä Ylen klassisen musiikin toimituksesta?
- Vaikka huomasin 80-luvulla Matti Lehtisen laululuokalla Sibelius-Akatemiassa, ettei minusta tule uutta Martti Talvelaa, ja vaikka Forssan musiikkikoulussa oppilaani olivat lahjattomia, päätin silti hakeutua siisteihin sisätöihin; olinhan harjoittanut tarpeeksi kauan haudankaivajan karua sivutointani.
- Kirjoitustöitä olin tehnyt jo Hesariin ja Suomen Kuvalehteen, joten minulla riitti rohkeutta pungertaa itseni radiotalon ovesta sisään. Ensimmäinen työpäiväni Pasilasssa lokakuussa 1988 kului wc:n etsintään.
- Kahden viikon kuluttua olin jo juontamassa Klassisen musiikin päivän aamulähetystä yhdessä Sirkka Halosen kanssa. Ennen lähetystä minua oksetti. Sirkka antoi yhden neuvon: ole oma itsesi. Siitä lähtien olen vanhempaa ja kokeneempaa kollegaa totellut.

Antti Pajamo, Minna Lindgren, Risto Nordell
Radiopersoonat Antti Pajamo, Minna Lindgren ja Risto Nordell eli Pajatson tekijät 1997. Antti Pajamo, Minna Lindgren, Risto Nordell Kuva: Risto Nordell antti pajamo

Todellisia radiopersoonia

Keitä legendaarisia toimittajia muistuu mieleesi? Työelämä oli varmasti kovin toisenlaista kuin nykyisin, siihen aikaan kokouksissa tupakoitiinkin...
- Musiikkiosaston käytävillä purjehti 80-luvun lopulla todellisia radiopersoonia kuten Sävel on vapaa -ohjelman äiti Aino Pätiälä yönmustassa asussaan, Martti Haapakoski aina kravatti huolellisesti solmittuna, puhumattakaan Paavo Helistöstä, joka rakasti klarinettiaan ja jolla oli ikuinen kaipuu Kaustisen mökilleen.

Mikä on kiperin työtilanne, johon olet joutunut?
- Urani varrella ei ole ollut yksittäisiä kiperiä tilanteita, sillä oikeastaan koko radioelämäni on jatkuvaa kiperöintiä: onko valitsemani musiikki ensiluokkaista, ymmärtääkö kukaan mitään sekavista puheistani ja saanko irti mitään järkevää studiovieraista!

Yhä innokas kuin partiopoika

Mitkä ovat olleet kohokohtia radiourallasi? Tai onko tapahtunut jotain hulvatonta...?
- Hauskoja tapauksia riittää, mutta ne ovat sen luokan inside-juttuja, ettei niitä passaa internetissä levitellä. Sama koskee myös työurani huippuhetkiä, niitäkin on vaikea yksilöidä, sillä neljännesvuosisadan jälkeen olen yhä innokas kuin partiopoika.
- Työni on enemmän tai vähemmän jatkuvaa flowta. Viikon parhaita hetkiä ovat suorat lähetykset, joiden alkamisesta minua hellästi varoittaa studion punainen lamppu – ystäväni.
- Muutaman upean hetken muistan. Yksi niistä oli, kun kävin yksin pokkaamassa lavalla KOURA-palkinnon Luostarin puutarha -ohjelmastani ja pari vuotta myöhemmin samalla lavalla tunnustuspalkinnon Riston Valinnasta.
- Iloitsin myös sinä päivänä, kun Risto Valinnan Facebook-sivulla meni 2000 fanin raja rikki.

Risto Nordell studiossa
Nuori Risto Nordell studion laittialla uran alkuaikoina. Risto Nordell studiossa Kuva: Risto Nordellin kotialbumi risto nordell

Näitä eväitä ei saa marketista

Uusi sarjanne Kohtauspaikka alkaa nyt tammikuussa ja lähetetään Yle Radio 1:ssä perjantaisin klo 14. Keitä sinä aiot kutsua vieraiksesi?
- Kohtauspaikalla haluan tavata minulle tärkeiksi muodostuneita ihmisiä; muusikoita, säveltäjiä, laulajia, kirjailijoita, kuvataiteilijoita, ja muita kekkeruuseja.
- En aio haastatella ohjelmassa ketään. Sen sijaan aion kohdata vieraani rauhallisessa, kiireettömässä ilmapiirissä, erilaisten elämän ilmiöiden äärellä. Haluan antaa kuuntelijoilleni eväitä perjantain ja viikonlopun varalle. Niitä ei saa marketeista. Ne ovat hengen eväitä.

Helena Hannikainen
Helena Hannikainen radiouran alkuvuosina. Helena Hannikainen Kuva: Helena Hannikaisen kotialbumi helena hannikainen

Ei päivääkään musiikinopettajana

Helena Hannikainen, miten sinä tulit aikanaan Yleen?
- Tulin Yleisradioon Sibelius-Akatemian kautta. Opiskelin koulumusiikkiosastolla, ja jokaisen piti valita itselleen erikoistumiskurssi. Sinä vuonna järjestettiin radiotyön kurssi, jonka lopuksi tein ensimmäisen juttuni Kuopion viulukilpailun voittaneesta Erkki Palolasta. Sen jälkeen sain tehdä opiskelujeni ohessa monenlaisia juttuja Äänirauta-ohjelmaan ja Radion sinfoniaorkesterin väliaijoille.
- Valmistuin musiikinopettajaksi, mutta Yle vei mennessään. Opettajan ammatissa en ole toiminut päivääkään.

Keitä legendaarisia toimittajia nousee esiin muistoistasi?
- Äänirauta-ohjelman vetäjä Leena Santalahti tarjosi nuorelle musiikinopiskelijalle mielenkiintoisia töitä ja Leena itse teki paljon suosittuja puhemusiikkiohjelmia.
- Sävel on vapaa -ohjelman äiti Aino Pätiälä oli persoonallinen toimittaja, joka koulutti minua siihen, miten juonnetaan suoria puhelintoivekonsertteja.
- Mieleenpainuvia mieskollegoita olivat kuorotoimittaja Niki Vaskola ja jazzille omistautunut Matti Konttinen, jotka viihdyttivät musiikkiosastolaisia hauskoilla jutuillaan.
- Mieleen jäi, että työpaikalla oli paljon mukavia juhlia!

Kerro jotain tekniikasta, millä laitteilla työskentelit alkuaikoina?
- Ensimmäiset työvälineet olivat painava haastattelunauhuri nagra sekä kirjoituskone. Äänilevyjen tiedot haettiin mikrokorteilta. Konsertit taltioitiin suurille kelanauhoille, joita sitten yritettiin käsitellä varovasti, etteivät ne hajoaisi käsiin.

Kun kapellimestari myöhästyi konsertista

Oletko joutunut läheltä piti -tilanteisiin?
- Yksi kiperä tilanne sattui työssäni kauan sitten, kun olin kuuluttamassa Finlandia-talossa Helsingin kaupunginorkesterin konserttia. Olin jo juontanut alkukuulutukset ja konsertti oli alkamassa, kun sain tiedon, että kapellimestari oli vielä hotellissa. Hän oli luullut, että konsertti alkaa vasta puoli tuntia myöhemmin. Niinpä jatkoin juttua vielä vartin verran. Orkesterin intendentti kävi antamassa väliaikatietoja kunnes kapellimestari saatiin paikalle. Niin siitäkin selvittiin!
- Suorassa konserttilähetyksessä toimittajalla pitää aina olla mukana lisämateriaalia ylimääräistä puhetta varten, jos sattuu jotain yllättävää.

Ihania vieraita viikonlopun aluksi

Mikä on ollut hienoin hetki urallasi?
- Upeita hetkiä on ollut paljon!
- Mieleenpainuvimpia ovat olleet kuitenkin suorat lähetykset, joita on tehty työryhmänä. Musiikkikilpailut, Helsingin Musiikkitalon avajaiset, Sävel on vapaa tai Kantapöytä, joista on saatu myös välitöntä yleisön palautetta. Silloin tuntee tehneensä ohjelmaa suoraan kiitolliselle yleisölle.

Keitä sinä, Helena, aiot kutsua Kohtauspaikalle?
- Tulen tapaamaan erilaisia, eri-ikäisiä ja eri ammateissa toimivia kulttuuripersoonia. Suurin osa heistä on jo ennestään tuttuja, osa uusia tuttavuuksia. Yhteistä heille on se, että kaikki ovat kiinnostavia henkilöitä, joiden ajatuksia ja musiikkimieltymyksiä on ihana tarjota viikonloppuaan aloittaville kuulijoille.

Kommentit