Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Uusi auto voi tulla jopa halvemmaksi ilman vaihdokkia

Autokauppojen maksamista hyvityshinnoista liikkuu paljon mehukkaita kaupunkitarinoita. Kuningaskuluttajan kokeilussa selvisi, että asiakas ei välttämättä saa mitään hyötyä vanhasta vaihdokista.

Autokauppaketju LänsiAuto kampanjoi joulun alla Helsingin Sanomissa näyttävällä hyvitystarjouksella. Yhtiö lupasi mistä tahansa katsastetusta ja ajokuntoisesta autosta vähintään 3000 euron hyvityksen, jos sen vaihtaa uuteen Opel Astraan.

LänsiAuton vaihtotarjous
LänsiAuton hyvitystarjous. LänsiAuton vaihtotarjous kuningaskuluttaja

Äkkiväärään tällainen täky voi tuntua houkuttelevalta, jos sattuu omistamaan vähäarvoisen menopelin. Jos vaikka noin tonnin kärrystä hyvitetään kolme tonnia, niin silloinhan sataa mannaa taivaalta.

Asia ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen.

- Täytyy aina muistaa, että jos menee pelkästään rahalla ostamaan tuon uuden Astran, siihen saa myös reippaan alennuksen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kommentoi LänsiAuton kampanjaa.

Kuningaskuluttaja tutki asiaa pyytämällä kaksi tarjousta LänsiAuton kampanjoimasta Opel Astrasta: toinen tarjous ilman vaihdokkia, toinen niin, että tarjosin vaihdossa omaa autoani eli vuoden 1998 Opel Omegaa, jonka todellinen arvo on noin tuhannen euron luokkaa.

Opel Omegan vm 1998 arvo heitteli kuin osakemarkkinoilla.
Opel Omega vm 1998. Opel Omegan vm 1998 arvo heitteli kuin osakemarkkinoilla. Kuva: Yle vaihtoauto

Vanhasta Opelista olisi annettu 3000 euron hyvitys ihan niin kuin mainoksessa luvattiinkin. Mutta – yllätys yllätys – jos sama Astra olisi ostettu ilman vaihdokkia, hinnasta olisi tippunut saman tien 2000 euron alennus pois.

Opel Astra 23 870 €, LänsiAuto. Vaihdokki: hyvitys 3000 €, ei vaihdokkia: alennus 2000 €
Opel Astra 23 870 €, LänsiAuto. Vaihdokki: hyvitys 3000 €, ei vaihdokkia: alennus 2000 € Opel Astra 23 870 €, LänsiAuto. Vaihdokki: hyvitys 3000 €, ei vaihdokkia: alennus 2000 € Kuva: Yle/ Lauri Miettinen vaihtoauto

Kysymys kuuluu, että voidaanko puhua todellisesta 3000 euron hyvityksestä vanhasta autosta, jos uuden auton hinta nousee vain tonnin siinä tapauksessa, että vaihdokkia ei viedä ollenkaan.

LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki on sitä mieltä, että lupaus ”kolmen tonnin hyvityksestä” ei ole harhaanjohtaa markkinointia, vaan autokaupan vakiintuneiden termien mukaista kielenkäyttöä.

- Kyse on siitä, että vaihtoautohyvitykseen liittyy usein uuden auton hankinnassa myös uuteen autoon liittyvä alennus, sanoo Köninki.

- Tässä tapauksessa se 3000 euroa sisältää myös uuteen autoon liittyvän alennuksen, hän jatkaa.

Toisin sanottuna kyse on siitä, että vanhasta romusta maksettu 3000 euron ylisuuri hyvitys kostautuu niin, että uudessa Astrassa ei olekaan tinkivaraa.

Hyvä hyvityshinta nostaa autokuumeen

Oikean arvon ylittävä hyvityshinta on vanha kikka, jolla autokauppias voi liehitellä asiakasta. Kyse on siitä, että asiakkaan vanhasta autosta tarjotaan jopa reippaasti sen todellisen arvon ylittävää summaa vaihdon yhteydessä.

LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki.
Toimitusjohtaja Tommi Köninki. LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki. kuningaskuluttaja

Mutta asiakas ei hyödy houkuttelevasta tarjouksesta mitään, jos ylihyvitys leikkaa uuden auton hinnassa olevaa tinkivaraa vastaavalla summalla. Asiakkaan maksama väliraha pysyy täsmälleen samana, jos hyvityshinnassa on esimerkiksi kaksi tonnia ylimääräistä, mutta uuden auton hinnasta jää saamatta 2000 euron alennus.

LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki on sitä mieltä, että suomalaista auton ostajaa ei niin vaan viilata linssiin hyvillä hyvityshinnoilla, vaan asiakas osaa kohdistaa huomion välirahaan.

- Kuluttajat ovat hirmuisen hintatietoisia. Autokaupan hintojen vertailtavuus on parantunut oleellisesti netin myötä, ja yksittäisen kauppiaan hinnoitteluvoima on vähentynyt, sanoo Köninki.

Autoalaa seuraavat ovat kuitenkin yksimielisiä siitä, että osa suomalaisista auton ostajista tuijottaa edelleen hyvin tiukasti hyvityshintaan, jonka saa vanhasta menopelistä.

Ei olisi suuri yllätys, jos kiva hyvityssumma saa ainakin osalla asiakkaista silmät sumenemaan pääasialta, eli välirahalta.

Todellinen hyvityshyöty vähissä

Tutkin lisää, millaisia hyvityksiä autoliikkeet lupaavat vanhasta Opel Omegastani. Tarjosin autoani isoihin liikkeisiin niin, että auto oli tarkoitus vaihtaa joko uuteen autoon tai melko uuteen käytettyyn.

Sain hämmästellä sitä, että hintahaitari repesi lopulta varsin suureksi. Paras hyvitys eli 2200 euroa luvattiin MetroAutosta, jos vanha auto vaihdettaisiin upouuteen Skoda Octaviaan.

Summassa on reippaasti näennäistä ylihyvitystä, sillä maksoin itse Opelista 1800 euroa vajaat kaksi vuotta sitten.

Matalin hyvitys eli 700 euroa luvattiin Veljekset Laakkoselta, jos Opel vaihdetaan vähän ajettuun Mazda 3:een. Uusi hämmästelyn aihe ilmeni, kun toimittajakollega kysyi saman tien tarjouksen samasta Mazdasta niin, että se ostettaisiin ilman vaihdokkia.

Kollegalle hintaan oli luvassa alennusta saman tien 600 euroa. Tällä matematiikalla minulle tuleva todellinen hyvityshyöty Opelistani olisi jäänyt sataseen! Mazdaa ostaessani olisi ollut ehdottomasti kannattavampaa myydä vanha Opel itse pois.

Veljekset Laakkonen kommentoi asiaa toteamalla, että hintaan vaikuttaa moni tekijä ja huonokuntoisimmat vaihdokit myydään eteenpäin toisille kauppiaille tai romutetaan.

Mazda 3, 19020 €, Veljekset Laakkonen. Vaihdokki: hyvitys 700 €, ei vaihdokkia: alennus 600 €.
Mazda 3, 19020 €, Veljekset Laakkonen. Vaihdokki: hyvitys 700 €, ei vaihdokkia: alennus 600 €. Mazda 3, 19020 €, Veljekset Laakkonen. Vaihdokki: hyvitys 700 €, ei vaihdokkia: alennus 600 €. Kuva: Yle/ Lauri Miettinen vaihtoauto

Pyysimme työkaverin kanssa tarjoukset myös uudesta Toyota Corollasta toistaen saman kaavan: Minä tarjoan vanhan autoni vaihdossa, mutta työkaveri ei. Minulle Toyota Tsusho Nordic -autoliike lupasi 1500 euron hyvityksen vanhasta Opelista.

Mutta kummastus oli suuri, kun kollegalla tipahti peräti noin 1700 euron alennus samasta autosta. Työkaveri siis maksaisi samasta autosta hiukan vähemmän kuin minä, vaikka ei vie vaihdokkia ollenkaan!

Toimitusjohtaja Mikko Huopalainen.
Toimitusjohtaja Mikko Huopalainen. Toimitusjohtaja Mikko Huopalainen. kuningaskuluttaja

Kaiken lisäksi työkaverin Toyotaan oli lipsahtanut hiuksen hienosti parempi varustelu, mikä selittää noin satasen eron lähtöhinnoissa.

Toyota Tsusho Nordicin toimitusjohtaja Mikko Huopalainen selittää, että summiin on vaikuttanut moni tekijä. Kuten se, että tarjoukset on tehty eri myyjien toimesta kahdelle eri asiakkaalle. Ilman vaihtoautoa tarjousta puhelimessa kysellyt kollega on myös mahdollisesti saanut kohtelun, jossa kauppa paljastaa korttinsa nopeasti.

- Kun kilpailu on erittäin kovaa, niin tällaisen suoran tarjouksen kaikki elementit laitetaan varmasti nopeasti pöydälle, sanoo Huopalainen.

Huopalainen toteaa, että toisen asiakkaan eli allekirjoittaneen kohdalla myyjä odotti, että kaupanteko saa vielä jatkoa ja liikkeen oli tarkoitus ottaa yhteyttä asiakkaaseen. Eli mahdollisesti uuden auton hinnassa olisi ollut tinkivaraa allekirjoittaneelle.

Toyota Tsusho Nordic: Toyota Corolla 27 300 € / 27 410 €. Vaihdokki: hyvitys  1500 €, ei vaihdokkia: alennus  1695 €.
Toyota Tsusho Nordic: Toyota Corolla 27 300 € / 27 410 €. Vaihdokki: hyvitys 1500 €, ei vaihdokkia: alennus 1695 €. Toyota Tsusho Nordic: Toyota Corolla 27 300 € / 27 410 €. Vaihdokki: hyvitys 1500 €, ei vaihdokkia: alennus 1695 €. Kuva: Yle/ Lauri Miettinen vaihtoauto

Kaikki jutun tarjoukset pyydettiin ilman tinkimistä ja niin, että kaupassa ei ollut tarkoitus käyttää autoliikkeen rahoitusta.

Lue myös: Vältä hintakikkailu autokaupassa: tingi ensin

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.