Hyppää pääsisältöön

Intohimojen keisarinna

Marlene Dietrich Katariina suurena elokuvassa Intohimojen keisarinna
Marlene Dietrich Katariina suurena elokuvassa Intohimojen keisarinna intohimojen keisarinna

Katariina Suuren kiehtova tarina saksalaisprinsessasta Venäjän hallitsijaksi tarina visuaalisesti hurjana Hollywood-tulkintana.

Teeman tammikuun 2015 Marlene Dietrich -sarja huipentuu viikonloppuun 24.-25.1. Sunnuntain Kino Klassikossa sarja päättyy elokuvaan Intohimojen keisarinna, ja edellisenä iltana lauantaina nähdään varsinainen Dietrich-paketti, kun teemaillassa esitetään hänen uransa suurimpiin menestyksiin kuuluva Shanghain pikajuna (1932), tv-dokumentti Glamour elokuvissa ja illan päätteeksi pikauusintana vielä yksi Dietrich-elokuva Vaalea Venus (1932).

Viikonlopun kaikkien kolmen Dietrich-elokuvan ohjaaja oli Josef von Sternberg, joka oli tuonut Marlenen Saksasta Hollywoodiin ja luonut hänestä suuren glamour-tähden. Mutta kun von Sternbergin pari viimeistä Dietrich-elokuvaa tuottivat roimat tappiot, Sternberg sai käytännössä potkut Hollywoodista. Dietrich oli ollut se hyvä syy, jonka vuoksi kukaan oli halunnut työskennellä von Sternbergin kaltaisen äärimmäisen töykeän ja vaikean ihmisen kanssa.

Intohimojen keisarinna taas osoittaa, mitä Hollywood menetti kun se hylkäsi von Sternbergin suurellisen ja aistillisen tavan kuvittaa melodraamojaan. Erityisesti huomiota kiinnittävät omituiset lavasteet, jotka muuttavat Pietarin hovin dantelaiseksi painajaiseksi, jossa groteskit patsaat, esineet ja huonekalut, jopa varjot ja savut, luovat muhkean taustan päähenkilöiden yhtä hurjille paheille ja huvituksille.

Intohimojen keisarinna kertoo Katariina II Suuren (1729–1796) nuoruudesta ja noususta Venäjän todelliseksi hallitsijaksi. Tämä saksalaisen prinssin tytär Sophie viedään teini-iässä Venäjälle vajaaälyisen suuriruhtinas Pietarin puolisoksi. Maata hallitsee rautaisella kädellä Pietarin täti, keisarinna Elisabet, joka nimeää prinsessan uudelleen Katariinaksi. Muhkeiden kulissien takana käydään enemmän tai vähemmän salaista kamppailua niin vallasta kuin rakastajista.

Intohimojen keisarinnaa ei kuitenkaan pidä lukea historiana: se käsittelee historiaa hollywoodilaisen romantiikan näkökulmasta. Elokuvallisesti Intohimojen keisarinna on sen sijaan häkellyttävä, lähes ainutlaatuinen teos. Harva elokuva on yrittänyt yhtä perusteellisesti käyttää elokuvan visuaalisia mahdollisuuksia ja myös onnistunut siinä yhtä intensiivisesti kuin tämä von Sternbergin ekspressionistinen merkkiteos.

Esittelyteksti: Vesa Nykänen

  • Intohimojen keisarinna (The Scarlet Empress), USA 1934. Pääosissa Marlene Dietrich, John Davis Lodge, Sam Jaffe, Louise Dresser, C. Aubrey Smith, Maria Riva. Ohjaus Josef von Sternberg.

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa