Hyppää pääsisältöön

Mitä tiedämme yleisöistämme?

Yleisö taputtaa käsiään rock-konsertissa, yksi tyttö muiden yläpuolella.
Yleisö taputtaa käsiään rock-konsertissa, yksi tyttö muiden yläpuolella. Kuva: Kaapo Kamu gloria

Noin 93 prosenttia suomalaisista seuraa Ylen sisältöjä tv:ssä, radiossa tai verkossa joka viikko.

Päivittäin Ylen palveluja käyttää 76 prosenttia suomalaisista. Yksi pitää uutisista, toinen urheilusta, kolmas kulttuurista.

Ylen ja yleisöjen välisen suhteen perusta on Ylen sisältöjen seuranta ja sisältöjen käyttö. Siksi tutkimme monin tavoin, mitä yleisö meiltä haluaa. Katsojien, kuuntelijoiden ja verkon käyttäjien tyytyväisyys on meille ensiarvoisen tärkeää.

Selvitämme myös säännöllisesti, miten suomalaiset suhtautuvat Yleen yhtiönä.

Sisältöihin liittyvä tutkimus

Tutkimme ohjelmia ja muita sisältöjämme sekä määrällisin että laadullisin tutkimuksin.

Television katselun ja radion kuuntelun määrää mitataan seuraavilla, Finnpanel Oy:n tekemillä puolueettomilla tutkimuksilla. Tutkimukset ovat kaikkien suomalaisten televisio- ja radiotoimijoiden käytössä.

  • TV-mittaritutkimus. Tv-mittaritutkimukseen on satunnaisesti valittu 1 100 taloutta siten, että ne edustavat tv-talouksia Suomessa. Tutkimukseen osallistuvat kaikki neljä vuotta täyttäneet perheenjäsenet, yhteensä noin 2 300 henkilöä. Tutkimusperheiden televisioiden yhteyteen on asennettu mittarit, jotka rekisteröivät kaiken tv-katselun.
    Tutkimuksessa selvitetään nykyään katselua myös muilla kuin televisiolaitteilla.
  • Kansallinen radiotutkimus KRT. Kansallinen Radiotutkimus on Ylen ja kaupallisten radioiden yhteistutkimus, joka on vakiinnuttanut asemansa alan perustutkimuksena. Radion kuuntelua mitataan päiväkirjamenetelmällä. Tutkimushenkilöt kirjaavat radionkuuntelunsa vetämällä viivan oikean kellonajan ja kanavan kohdalle.
    Radion kuuntelua mitataan vuoden jokaisena päivänä. Vuoden aikana toteutetaan yhteensä noin 52 tutkimuskierrosta ja kerätään tietoa yli 21 000 suomalaisen radionkuuntelusta.

Verkkosivujen kävijämittauksessa käytetään eri työkaluja, kuten comScorea, Adobea ja FIAMia.
FIAM (Finnish Internet Audience Measurement) on suomalaisten mediayhtiöiden yhteismittaus, joka tuottaa dataa kuukausitasolla. Mittauksen tuottamia julkisia kuukausilistoja eri asiakkaiden sivustoista ja sivustokokonaisuuksista voi tarkatella FIAMin sivuilla.

Lisäksi teemme useita laadullisia tutkimuksia, kyselyitä ja selvityksiä sisältöjemme parantamiseksi.

Suomalaiset seuraavat Ylen tarjontaa mieluiten televisiosta

Vuonna 2017 Ylen tv-kanavat ja Yle Areena tavoittivat päivittäin 54 prosenttia yli 4-vuotiaista ja radiokanavat 38 prosenttia yli 9-vuotiaista suomalaisista.

Ylen verkkopalvelut tavoittivat päivittäin 20 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista.

Yle Radio Suomi on edelleen kuunnelluin radiokanava ja Yle TV1 katsotuin televisiokanava Suomessa.

Tv-kanavien päivätavoittavuus 2016-2017, graafi
Tv-kanavien päivätavoittavuus 2016-2017, graafi Kuva: Yle Tv-kanava,2017,graafit,Yle

Radiokanavien päivätavoittavuus 2016-2017, graafi
Radiokanavien päivätavoittavuus 2016-2017, graafi Kuva: Yle radiokanavat,Yle,graafit

Verkkopalvelujen viikkotavoittavuus top-20 syksyllä 2017 vertailu
Verkkopalvelujen viikkotavoittavuus top-20 syksyllä 2017 vertailu Kuva: Yle graafit,verkkopalvelut,2017

Yle Areenassa keskimäärin 1,5 miljoona käynnistystä joka päivä

Vuoden 2017 aikana Ylen verkko- ja mobiilipalveluihin tehtiin yhteensä yli 865 miljoonaa käyntiä, mikä on noin 30 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Yle Areenassa tehtiin vuoden aikana 525 miljoonaa käynnistystä joko video- tai audiotallenteisiin tai suoriin radio- tai televisiolähetyksiin - siis keskimäärin lähes 1,5 miljoona käynnistystä joka päivä. Käynnistyksissä kasvua vuoteen 2016 tuli lähes 100 miljoonaa kappaletta.

Eniten käynnistyksiä tulee tabletti- ja mobiililaitteilta.

Yle Areenassa tallenteiden käynnistykset eri päätelaitteilla 2014-2017, pylväikkö
Yle Areenassa tallenteiden käynnistykset eri päätelaitteilla 2014-2017, pylväikkö Kuva: Yle graafit,pylväät (elottomat objektit, runkorakenteet),Yle Areena

Tavoitamme päivittäin 76 prosenttia suomalaisista

Yle tavoittaa vuosittain kaikki suomalaiset. Vuonna 2017 tavoitimme päivittäin 76 prosenttia suomalaisista. Viikkotavoittavuus oli 93 prosenttia. Palveluihin on laskettu mukaan myös Ylen tarjoamat sosiaalisen median sisällöt.

Ylen tavoittavuus ja kiinnostavuus 2009-2017, graafi
Ylen tavoittavuus ja kiinnostavuus 2009-2017, graafi Kuva: Yle graafit,Yle,kiinnostavuus

Television ja Ylen tv-kanavien viikkotavoittavuudet 2000-2017 graafi
Television ja Ylen tv-kanavien viikkotavoittavuudet 2000-2017 graafi Kuva: Yle televisio (joukkoviestimet),Tv-kanava,Yle,graafit,2017

Radion ja Ylen radiokanavien viikkotavoittavuudet 2000-2017
Radion ja Ylen radiokanavien viikkotavoittavuudet 2000-2017 Kuva: Yle graafit,radio (joukkoviestimet),radiokanavat,Yle

Yleä pidetään tärkeänä yhteiskunnassa

Seuraamme sitä, miten tärkeänä suomalaiset pitävät Yleä henkilökohtaisesti ja miten he arvostavat Yleä. Ylen strategiset asiakkuustavoitteet toteutuivat vuonna 2017 seuraavasti:

  • Yle on henkilökohtaisesti tärkeä – arvosana 6,8/10 (tavoite 7/10)
  • Suomalaiset arvostavat Yleä – arvosana 8/10 (tavoite 8/10)
  • Ylen asiakkuustavoitteet ja toteutumat 2017, graafi
    Ylen asiakkuustavoitteet ja toteutumat 2017, graafi Kuva: Yle graafit,asiakkuus,tavoitteet,2017

    Mielikuvatutkimukset ja Ylen arvo suomalaisille

    Tutkimme vuosittain esimerkiksi Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksella suomalaisten mielikuvia julkisen palvelun toiminnastamme ja Ylestä instituutiona. Tutkimuksissa selvitetään niitä odotuksia, joita suomalaisilla on meitä kohtaan ja sitä, miten me nuo odotukset täytämme.

    Toteutamme tutkimukset yhdessä suomalaisten kysely- ja haastattelututkimuksiiin erikoistuneiden yritysten kanssa.

    Pidämme tuloksia erittäin tärkeinä, sillä ne mittaavat onnistumistamme. Hyödynnämme tuloksia laajasti yhtiön toiminnan kehittämisessä.

    Raportoimme tuloksista sekä tiedotteissamme että asiakkuuskatsauksissa.

    Tärkeimpiä ovat luotettava tieto, kotimainen tarjonta ja lastenohjelmat

    Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksen (Taloustutkimus, 2017) mukaan vuonna 2017 tyytyväisyys Yle-veroa kohtaan on noussut hieman. 72 prosenttia vastaajista on tutkimuksen mukaan erittäin tai melko tyytyväisiä rahoitusratkaisuun. Edellisenä vuonna vastaava luku oli 67 prosenttia.

    Kolme neljästä suomalaisesta (76 prosenttia), kokee edelleen saavansa erittäin tai melko hyvin vastinetta Yle-verolle. Edellisenä vuonna vastaava luku oli 74 prosenttia.

    Yhä useampi suomalainen (87 prosenttia) on sitä mieltä, että Yle ottaa sisältöjen ja palvelujen rinnalla erittäin tai melko hyvin huomioon myös yhteiskuntavastuun osa-alueet.

    54 prosenttia väestöstä on sitä mieltä, että Ylen vuorovaikutus suomalaisten kanssa on hyvää tai erinomaista.

    Kaikkiaan 95 prosenttia suomalaisista katsoo, että Yle on onnistunut julkisen palvelun tehtävässään vähintään melko hyvin (2017).

    Kymmenen tärkeimmän tehtävän joukossa ovat muun muassa luotettava tiedonsaanti, kotimainen tarjonta omalla äidinkielellä, turvalliset lastenohjelmat ja erityispalvelut.

    Miten hyvin Yle on onnistunut kokonaisuutena julkisen palvelun tehtävässään 2016–2017
    Miten hyvin Yle on onnistunut kokonaisuutena julkisen palvelun tehtävässään 2016–2017 Kuva: Yle graafit,Yle,julkiset palvelut,2017

    Ylen onnistuminen vuorovaikutuksessa suomalaisten kanssa 2017
    Ylen onnistuminen vuorovaikutuksessa suomalaisten kanssa 2017 Kuva: Yle graafit,2017,vuorovaikutus

    Ylen vastuullisuus eri osa-alueilla 2016-2017
    Ylen vastuullisuus eri osa-alueilla 2016-2017 Kuva: Yle graafit,vastuullisuus (sisäiset ominaisuudet),2017,avoimuus,yhteiskuntavastuu,tarjonta,erottuvuus,läpinäkyvyys

    Lue myös - yle.fi:stä poimittua