Hyppää pääsisältöön

Säveltäjänä Suomessa - Antti Auvisen puheenvuoro

Kantapöytä 14.1.2015
Säveltäjä Antti Auvinen puhuu Musiikkitalon kahvilassa Kantapöydän "stagella" 14. tammikuuta 2015. Kantapöytä 14.1.2015 Kuva: Yle/Tiina-Maija Lehtonen kantapöytä 14.1.2015

Säveltäjä Erik Bergman muisteli, kuinka Sibelius oli 1940-luvulla kuullut radiosta hänen musiikkiaan ja halusi tavata. Tapaamisessa Järvenpään mestari sanoi kuulleensa, että suomalaissäveltäjät tekevät työtä "Sibeliuksen varjossa". Bergmanista Sibelius oli todennut, että "nyt huomaan, että on eräs, joka ei tahdo ja jonka ei tarvitse olla varjossani". Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuonna kysymme säveltäjiltä, millaista on olla säveltäjä tämän päivän Suomessa? Vieläkö ylle lankeaa Sibeliuksen varjo?

Joka keskiviikko Musiikkitalon yleisölämpiössä Kantapöytä-ohjelman suorassa lähetyksessä saamme kuulla, mitä säveltäjät tänään ajattelevat. Puheenvuorojen sarjan aloittaa keskiviikkona 14. tammikuuta Suomen Säveltäjät ry:n puheenjohtaja Antti Auvinen.

Millaista on olla säveltäjä tänä päivänä Suomessa - onko yllämme yhä Sibeliuksen varjo?

Suomalainen säveltäjä työskentelee yhteiskunnassa, jossa on vahva tekijänoikeus. Vahva tekijänoikeus luo pohjaa, jolle säveltäjä voi perustaa. Yhteiskuntaamme on rakennettu taiteen rahoitusjärjestelmiä, joissa taiteen autonomia on itseisarvo. Selviytyäkseni säveltäjänä minun ei tarvitse tehdä musiikkia, joka glorifioi poliittisia päättäjiä tai myötäilee rahoittajan päähänpistoja. Rakenteita kannattaa vaalia.

Säveltäjänä minulla on traditio, johon voin nojata. Laajana käsitteenä traditio kattaa helposti länsimaisen taidemusiikin kaanonin ja luonnollisesti myös Sibeliuksen.

Onko Sibeliuksen varjo ylläni? Ei ole varjoa. On rakenteet ja traditio. On säveltäjän valintoja. Valintoja miten musiikki virtaa ajassa.

Musiikki avautuu meille ajan kuluessa. Säveltäjä muovaa valinnoillaan sitä, millaisena ajan kuluminen meille hahmottuu. Onnistuessaan säveltäjän valinnat muovaavat aikakokemuksesta niin merkityksellisen, että elämästä saattaa tulla huomattavan antoisa, kiinnostava, elämisen arvoinen matka.

Ja se on aika paljon. Sillä ympärilläni avautuu kertakäyttöviihteen hetteikkö, jossa merkityksettömät aikaani tuhlaavat tuotteet muodostavat täysin yhdentekeviä soivia jatkumoita.

Tänä päivänä ammattisäveltäjä on entistäkin tärkeämpi. Sillä elämä on lyhyt ja aika on korvaamatonta.

Antti Auvinen

Kantapöytä 14.1.2015
Antti Auvinen Janne Koskisen ja Riikka Holopaisen kahvitettavana Kantapöydässä puheen jälkeen. Kantapöytä 14.1.2015 Kuva: Yle/Tiina-Maija Lehtonen kantapöytä 14.1.2015

#sibelius150 #ajassasoi

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua