Hyppää pääsisältöön

Mielijohteista musiikkia - Avaruusromua 25.1.2015

kaksi arpakuutiota, musta ja valkoinen
kaksi arpakuutiota, musta ja valkoinen Kuva: YLE Kuvapalvelu arpakuutiot

"Improvisaatio on siitä kummallinen ja kahtiajakoinen ilmiö, että se on yhtaikaisesti kaikkein laajimmin harjoitettu ja kaikkein vähiten hyväksytty ja ymmärretty musiikillisen toiminnan muoto". Näin kirjoittaa kitaristi ja säveltäjä Derek Bailey kirjassaan Improvisation.

Derek Bailey (1930 - 2005) huomauttaa, että vaikka improvisaatio on nykyään läsnä lähes kaikilla mahdollisilla musiikin eri alueilla, siitä on olemassa tuskin mitään tietoa. "Ehkä tämä asiantila on väistämätön ja tälle musiikin muodolle ominainen", hän kirjoittaa. "Improvisaatio on luonteeltaan alati muuttuvaa ja mukautuvaa. Ehkä se on liian elävää, jotta sen voisi pysäyttää analyysia ja tarkkoja määritelmiä varten".

Bailey mainitsee kirjassaan, että soittajat itse käyttävät hyvin harvoin sanaa improvisaatio. Monesti puhutaan vain soittamisesta, kun itse asiassa tarkoitetaan improvisaatiota. Hänen mielestään improvisaatio kuuluu soittamiseen ja soittamisen vapauteen niin itsestään selvästi, ettei sitä aina edes tarvitse ajatella käsitteenä erikseen.


Derek Bailey elävänä vuonna 1985.

Bailey tahtoo korjata sen yleisen käsityksen, että improvisaatio olisi jotakin täysin sattumanvaraista ja harkitsematonta. Hän on sitä mieltä, että improvisaatio on enemmän tai vähemmän läsnä kaikessa musiikissa, sen määrä ja laatu vain vaihtelevat.

”Ajan virtaaminen liittyy olennaisesti meidän tapaamme havaita maailmaa”, kirjoittaa David Ruelle kirjassaan Sattuma ja kaaos, ja jatkaa että sattuma on tämän havainnoinnin keskeinen piirre.


David Ruelle puhuu kohtalosta ja sattumasta: Torino, 2010.

Jos ajattelemme musiikkia, voidaan yhtälailla sanoa, että ajan virtaaminen liittyy olennaisesti myös musiikkiin ja meidän tapaamme havaita ja vastaanottaa musiikkia. Musiikki liikkuu ajassa, se on sen eräs ominaisuus.

Ja myös musiikin yhteydessä voidaan puhua sattumasta, sitä on aina musiikissa, jonkin verran. Joskus sitä voi olla niin vähän, ettei sitä käytännöllisesti katsoen ole lainkaan. Kun esimerkiksi tehdään sävellys tietokoneen muistiin, hiotaan sitä ja viimeistellään se. Tämän jälkeen valmis sävellys on soitettavissa ja kuunneltavissa koneesta, aina täsmälleen samanlaisena. Tai kun kuunnellaan äänitettä, äänitallennetta. Sattumaa ei enää ole mukana.

Millaista on sitten musiikki, jossa on paljon sattumaa? Se voi olla esimerkiksi prosessimusiikkia, joka ohjailee itse itseään satunnaisesti, tai sitten kyse voi olla musiikista, jossa on paljon improvisaatiota.

Mitä on improvisaatio? Musiikin tutkijat puhuvat myös mielijohteisuudesta; vapaasta soittamisesta, sattuman hyväksi käyttämisestä.

Ollaan myös sitä mieltä, että improvisoidessaan soittaja ei koskaan ole vapaa menneisyydestään. Improvisoidessaankin hän soittaa vain sitä, mitä jo osaa. Improvisoidessaan hän voi antaa mielensä johdattaa, mutta hän ei pysty astumaan itsensä ulkopuolelle.

Improvisaatio vaatii soittajalta paljon. Soittajan on kyettävä elämään hetkessä, musiikin ja äänten mukana. Pitää myös osata kuunnella, siitähän improvisaatiossa on pitkälti kysymys. Pitää osata kuunnella itseään ja muita.


Ei musiikkia, vaan muuta improvisaatioon liittyvää: improvisaattori Dave Morris TEDx Victoria -tapahtumassa 2011.

Kysymys siitä, onko improvisaatiossa kyse enemmän tunteesta kuin järjestä, on perustavaa laatua oleva kysymys, joka tuntuu jakavan improvisoivat muusikot kahteen koulukuntaan. Eräät ovat sitä mieltä, että improvisaation pitää olla hyvin tietoista, teoreettista ja teknisesti taidokasta älyn lentoa, toiset taas luottavat siihen, että kun soittaja heittäytyy tunteella mukaan, se riittää.

Englantilainen Airsculpture elävänä: Star's End -radioshow, 2014:

AVARUUSROMUA 25.1.2015 - OHJELMAN MUSIIKKI:

RIK RUE: Skewiff (Sample/Shuffle/Interplay)
RIK RUE: Toy Joy (Sample/Shuffle/Interplay)
SUPERSILENT: 6.2 (Supersilent 6)
MAJU: Fingers grasp a future immediately preceding (Maju-1)
MAJU: Further beyond the membrane (Maju-1)
i: Paris is burning (i)
AIRSCULPTURE: Europa, Part 2 (Europa)
CENTROZOON: Several chilled wives (Sun lounge debris)

Supersilent lavalla: Incubate Festival, Tilburg, 2013:

Centrozoon elävänä, mutta melko liikkuumatta! Waggon am Kulturgleis, Offenbach am Main:

Improvisointia elokuvissa: 10 improvisoitua repliikkiä:

Ja jatkoa:

  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

  • Kolme sointua riittää tangokuninkaillekin

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela ovat yhdistäneet voimansa duoksi, joka alkaa keikkailla yhdessä ja levyjäkin on tekeillä. Levylautakunnassa Marko ja Jukka saavat arvioitavakseen viikon uutudet. Tämän duon täydentää trioksi toimittaja Maija Salminen. Pisteet ja kommentteja 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua