Hyppää pääsisältöön

Pilateksesta apu selkäkipuihin

Hanna Leveelahti haastattelukuvassa.
Hanna Leveelahti haastattelukuvassa. Kuva: Yle, Akuutti hanna leveelahti

Hanna Leveelahti oli kova urheilija lapsesta asti. Jalkapallo vei lopulta voiton muista lajeista. Hän pelasi kovassa joukkueessa ja tähtäin oli maajoukkueeseen. Vauhti kuitenkin hidastui selkävaivojen vuoksi.

– Selkä oli koko ajan enemmän tai vähemmän kipeä. Söin koko ajan kipulääkkeitä. Sehän on se perusjuttu, että treenata pitää, pelit pitää pystyä pelaamaan, joukkuetta pitää edustaa ja maajoukkueeseen pitää haluta, Leveelahti naurahtaa.

Leveelahti kiersi fysioterapeutilta, lääkäriltä ja osteopaatilta toiselle. Kaikilta tuli sama tuomio. Selälle ei välttämättä voitu tehdä mitään. Leikkausta ehdotettiin, mutta sen tuomasta avusta ei oltu varmoja.

– Googlesta rupesin hakemaan tietoa ja sieltä tuli eteen koko ajan pilates ja pilates. Ajattelin, että mikä pilates? Katselin jotain kuviakin ja ajattelin, että pyh! Eihän se auta selkäkipuihin. Minulla on oikeasti ongelma, Leveelahti naurahtaa.

Ajattelin, että mikä pilates? Katselin jotain kuviakin ja ajattelin, että pyh!

Pilates on muun muassa hengitystä, rentoutusta ja itsensä kuuntelemista. Kovaa treenanneelle urheilijalle se ei vaikuttanut kovin tehokkaalta eikä houkuttelevalta. Leveelahti otti kuitenkin viisi yksityistuntia ja ajatteli lattialla maatessaan, että tämä on ihan kauheata.

– Pilatesohjaaja tokaisi minulle, että voi tyttö kuule! Sinä falskaat keskivartalosta, täällä ei ole mitään pitoa! Sanoin, että kyllä tässä on pitoa. Tämähän on hyvässä kunnossa, Leveelahti muistelee.

Treenattu keho oli kyllä kunnossa, mutta ei kaikilta osin. Hanna kävi kuukauden pilateksessa ja havahtui siihen, että selkään ei enää sattunut.

Pilatesta voi yhdistää muihin harjoituksiin

Leveelahden selkäkipujen taustalta löytyi alimpien nikamien välilevyn madaltuma. Jalkapallo jäi, pilates tuli jäädäkseen. Hanna sai selkäkivut kuriin.

Hanna Leveelahti esittelee kehittelemäänsä wall-pilatesta
Hanna Leveelahti esittelee kehittelemäänsä wall-pilatesta Kuva: Yle, Akuutti hanna leveelahti

– Hyvällä keskivartalon treenillä ja keskittymisellä omaan harjoitteluun pääsin periaatteessa eroon selkäkivuista. Pilates siis auttoi. Tietenkään selkäkivuista ei koskaan pääse lopullisesti eroon, eihän se ongelma sieltä häviä mihinkään, Leveelahti toteaa.

Leveelahti valmistui Vierumäen opistosta liikunnanohjaajaksi ja lopulta myös pilatesohjaajaksi. Hän alkoi myös ymmärtää mistä pilateksessa todella on kyse ja mitä keskivaratalo pitää anatomisesti sisällään. Mikä siellä pitäisi toimia ja mikä hänellä ei toiminut?

– Aloin viemään oppeja pilates-tunneilta kuntosalille. Huomasin, että liikkeestä kuin liikkeestä tuli tehokkaampi, parempi, tarkempi ja täsmällisempi, Leveelahti iloitsee.

Wall-pilates syntyi

Leveelahti vei ajatuksiaan pidemmälle ja kehitti lopulta wall-pilateksen ollessaan töissä eräällä studiolla. Hän näki joogaan tarkoitetun seinän remmeineen ja kiinnostui niistä ja kehitti itselleen samanlaisen seinän wall-pilatesta varten.

– Kyykyillä esimerkiksi wallilla tehtäessä pystyy katsomaan tarkasti, että työstääkö molemmat jalat oikein. Samoin kuin, pysyykö linjaus kyykyn aikana niin, että jalat eivät mene joko auki tai kohti toisiaan, Leveelahti iloitsee.

Hanna hoitaa useita selkäkivuista kärsiviä ja tietää, että niihin on monia eri syitä. Tärkeää on kuitenkin saada hyvä keskivartalon hallinta. Syvillä lihaksilla saadaan luotua tuki rangalle ja sen seurauksena selkäkipu saattaa helpottaa.

– Jos minulle tulee viisi selkäkivuista kärsivää asiakasta, niin se voi olla viisi eri mekanismia miksi pilates auttaa heitä kaikkia, Leveelahti toteaa.

Jännittyneillä lihaksilla ei pysty kehittämään, parantamaan eikä auttamaan kipeää selkää.

Akuutin selkäkivun kanssa lähdetään usein hakemaan lisää voimaa keskivartaloon ja treenaamaan kovempaa. Silloin lihakset saattavat lyödä suojajännityksen päälle.

– Jännittyneillä lihaksilla ei pysty kehittämään, parantamaan eikä auttamaan kipeää selkää. Suurin apu saattaa olla kehon rentoutus. Selkäongelmat johtuvat pitkälti siitä, että kehon keskivartalon lihasten aktiivisuusjärjestys on väärä, Leveelahti tietää.

Pilateksessa hengitetään suun kautta ulos, koska vastustetulla hengityksellä saadaan vatsaontelon paine kovemmaksi.

– On joitakin tutkimuksia siitä, että vatsan tiivistäminen uloshengityksen aikana luo lihaksille sisäisen vastuksen, Leveelahti sanoo.

Hanna Leveelahti esittelee kehittelemäänsä wall-pilatesta
Hanna Leveelahti esittelee kehittelemäänsä wall-pilatesta Kuva: Yle, Akuutti wall-pilates

Toimittaja: NINA MALMBERG

Lisää ohjelmasta

Niskaa hierotaan
Niskaa hierotaan Kuva: Yle, Akuutti niskan hieronta
Risto Laitila ja Mikko Penttilä katselevat kulhossa olevaa koivuntuhkasekoitusta.
Risto Laitila ja Mikko Penttilä katselevat kulhossa olevaa koivuntuhkasekoitusta. Kuva: Yle, Tero Kyllönen akuutin omalääkäri risto laitila ja toimittaja mikko penttilä
Testit-teksti hyllyssä
Testit-teksti hyllyssä Kuva: Yle, Akuutti geenitestit
Lähikuva Azra Tayyebin kasvoista.
Lähikuva Azra Tayyebin kasvoista. Kuva: Tero Kyllönen / Yle Akuutti,sokeus,Azra Tayyebi
Kommentit