Hyppää pääsisältöön

Millainen on hyvä crossfit-urheilijan syntymäpäiväkakku, valmentaja Emilia Leppänen?

Arabiemiraateissa crossfit-valmentajana työskentelevä Emilia Leppänen vieraili YleX:n foorumilla Kysy Mitä Vaan -osiossa tiistaina 3. helmikuuta. YleX:n sivulle kirjautuneet kävijät saivat tunnin ajan kysyä Leppäseltä ihan mitä vaan.

Kun Emilia Leppänen palaa Arabiemiraatteihin, hän alkaa pitää yksityistunteja Ajmanin hallitsijaperheen naisille. // Kuva: Samuli Lindström

@johanlustig: Miten crossfit-harrastuksen voi aloittaa ja mikä on crossfit-lajissa vaikeinta ja miksi?

Ympäri Suomea löytyy crossfit-saleja, joissa voit aloittaa harrastuksen. Peruskurssi tutustuttaa sinut lajiin ja pääset turvallisesti mukaan lajin saloihin. Haaastavinta ja samalla myös parasta lajissa on se, että ei riitä, että on esimerkiksi ainoastaan vahva, vaan crossfit vaatii ja kehittää samalla liikkuvuutta, nopeutta, kestävyyttä, voimaa ja monia muita fyysisiä ominaisuuksia.

@ArianatorForever: Milloin aloitit tämän?

Kolme vuotta sitten. :)

@Timooo: Minkälaista ruokavaliota noudatat?

Syön perusruokaa, mahdollisimman puhdasta ja laadukasta. En ole älyttömän tarkka, mutta pääasiassa syön kanaa, kalaa, lihaa yhdistettynä kasviksiin. Hiilareista suosin riisiä ja esimerkiksi bataattia. Syön joka aterialla myös hyvää rasvaa, eli vaikkapa pähkinöitä, avocadoja tai oliiviöljyä.

@vball: Millainen on hyvä crossfit-urheilijan syntymäpäiväkakku?

Mmm suklaata! Mättökakku, jossa on paljon esimerkiksi pähkinää, marjoja, hedelmiä. Turhat sokerit ja vehnät olisi hyvä jättää pois, superhyvän saa luotua ilmankin.

@ArianatorForever: Onko sulla jotain treenimusiikkia, jota kuuntelet treenatessasi tai muualla? Kuunteletko musiikkia kun treenaat?

Kuuntelen aina musiikkia treenatessa! Ja aika laajalta skaalalta riippuen myös kenen kanssa treenaan. Poppia, rokkia, räppiä you name it! Housesta ja edm:stä diggaan paljon.

@sari94: Osallistutko ensi viikonloppuna Winter Wariin? Ja mitä tuumit ekasta lajista? Siinähän ensin soudetaan 1250m soutulaitteella, sitten burbeeta eli yleisliikettä soutulaitteen yli niin monta kuin ehtii (aikaa tähän settiin 10 min) ja sen jälkeen ulos juoksemaan 3km. Oletko innokas (loskassa) juoksija?

Joo osallistun ja odotan jo kovasti että pääsee kisaamaan! Ihan kovin innoissani en ole, koska lajit ei ihan mene omalle vahvuusalueelle. Olen tehnyt juoksulenkkiä viimeksi kesän lopulla, mutta luotan, että peruskunto riittää perussuoritukseen tässä lajissa.

@Punapete: Mitkä kolme liikettä ottaisit autiolle saarelle?

Thrusterin. Se on kevyillä painoilla kuntoliike, raskailla painoillä äärimmäisen kova voimaliike. Loput liikkeet valitsisin saaren varusteista, liaanilla köysikiipeilyä, vedessä uintia. :)

@Paksu-Alpo: Oletko muuttanut ruokavaliotasi nyt, kun asut Arabiemiirikunnissa, kun jotain tuotteita on vaikeampi/kallimpi tai helpompi/halvempi saada?

Itseasiassa ruokavalion noudattaminen oli alkuun todella hankalaa. Etenkin, kun ei ollut mahdollisuutta valmistaa omia ruokia. Nyt olen päässyt syömään melkolailla samalla linjalla kuin kotonakin. Mustikoita on kova ikävä (aamupuuroon). Paikalliset vetävät älyttömiä määriä valkosta leipää, riisiä, ranskalaisia ja friteerattuja juttuja. Ylipaino alkaa sielläkin olla suuri ongelma.

@elenaa: Tuntuuko joskus, että on motivaatio hukassa ja jos näin käy, mitä teet? :)

Jos motivaatio on hukassa, teen sitä mitä tekee mieli tehdä. Joskus se saattaa olla urheilua (tanssi, uinti tai vaikka kiiipeily) ja joskus se saattaa olla jotain ihan muuta (pelit kavereiden kanssa tai musiikin kuuntelu). Joskus vain pitää ottaa hetki itselle ja rauhoittua.

@O_o: Vaikuttaako Arabiemiraattien oletettavasti melko lämmin ilmasto suorituskykyyn crossfitissä?

Siellä on nyt talvi (noin 30 astetta), ja huomaan kyllä, että ulkona on todella raskasta urheilla, mutta sisällä on ilmastointi, niin se ei paljon vaikuta suorituskykyyn. Kesällä on kuulemma niin kuuma, että viiden minuutin kävely vastaa urheilusuoritusta, joten kesällä sitten nähdään, miten se vaikuttaa. Varmasti kestää tottua uuteen ilmastoon.

@elenaa: Millaisia lihashuoltoliikkeitä teet ja kuinka usein?

Venyttelen paljon ja huollan lihaksia foamrullalla, pallolla ja voodoo-flossilla. Lihashuolto on äärimmäisen tärkeää. Vaativat liikkeet vaativat elastisuutta lihakselta ja myös notkeutta keholta, lisäksi liikkuvuus ehkäisee urheiluvammoilta.

@ArianatorForever: Mitä teet jos et millään jaksaisi nostaa painoja tai muuta? Onko sulla käynyt koskaan niin?

Tämähän todellakin tulee jokaisella urheilijalla joskus vastaan. Silloin pitää kuunnella omaa kehoa, olenko todella levon tarpeessa vai laiskottaako vain. Jos keho kaipaa lepoa, on turhaaa rykiä painoja (mahdollisuus tehdä enemmän huonoa keholle kuin hyvää) ja pitää lepopvä. Jos kyse on vain siitä ettei oikein huvittaisi, tee jotain, millä saat virtaa itseesi. Treeniseura auttaa antamaan enemmän, musiikki voi toimia tsempparina tai vaikka Youtuben videot inspiraationa, mitä tahansa, mikä toimii juuri sinulle! Tärkeää on muistaa, että urheilun tulee olla hauskaa, joten muistuta itseäsi siitä, miksi rakastat juuri valitsemaasi lajia. :)

Lue lisää Emilia Leppäselle esitettyjä kysymyksiä ja Emilian vastauksia!

Lue myös:

Turkulainen Emilia kutsuttiin Facebookin kautta crossfit-valmentajaksi Arabiemiraatteihin – ”Pääsen valmentamaan sheikkiperhettä”