Hyppää pääsisältöön

Riskibisnestä - epätodennäköinen leffahitti

Analoginen modulaarinen syntesoija
Analoginen modulaarinen syntesoija Kuva: By Pete Brown from Gambrills, MD, USA (DSC00403) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons analoginen modulaarinen syntesoija

Riskibisnes on se lapsellinen elokuva, joka nosti Tom Cruisen kuuluisuuteen. Riskibisnes on se romanttinen komedia, joka teki Rebecca De Mornaysta kansainvälisen tähden. Riskibisnes on elokuva, jossa musiikilla on tärkeä rooli. Mutta miksi elokuvaan valittiin niin outo musiikki?

Valtaosa elokuvan musiikista on instrumentaalista elektronista musiikkia, saksalaisen Tangerine Dreamin synteettistä sävelmaalailua ja koneellisesti pulputtavia rytmejä.

"Se musiikki, jota perinteisesti kutsutaan elektroniseksi musiikiksi, on peräisin 1900-luvun niin sanottujen avantgarde-taiteilijoiden töistä. Mutta se alue, jolla elektroninen musiikki nykyään kukoistaa, on populaarimusiikin alue, ja siellä sen vaikutus on suurin". Näin kirjoittaa Andy Mackay kirjassaan Electronic Music, ja sanoo, että elokuvilla on ollut tärkeä rooli musiikkiteknologian kehityksessä.

Kun Riskibisnes (Risky Business, ohjannut Paul Brickman) valmistui vuonna 1983, elektroninen musiikki oli pysyvästi asettunut osaksi populaarimusiikkia. Se oli muodikasta musiikkia. Teknodisko oli noussut listoille jo 1970-luvun lopulla, kun Donna Summer ja Giorgio Moroder tekivät yhdessä I Feel Love –hitin.

Elektroniset soittimet kilpailivat nuorien musiikintekijöiden sieluista, japanilaisten tultua mukaan kosketinsoitinten, rytmikoneiden ja efektilaitteiden markkinoille. Casio, Yamaha ja Roland tarjosivat jokamiehelle pääsyn elektronisten soundien ihmeelliseen maailmaan.

Kun Tangerine Dream sai tehtäväkseen tehdä Risky Business -elokuvan musiikin, se ei ollut ensi kertaa asialla. Pitkätukkainen kolmikko oli jo ehtinyt tehdä yli kymmenen vuoden ajan musiikkia sekä elokuviin että televisioon, mutta Risky Business räjäytti potin. Sen jälkeen Tangerine Dream sai tarjouksia elokuvamusiikin tekemiseksi enemmän kuin sen oli mitenkään inhimillisesti mahdollista toteuttaa.

Miehet yrittivät parhaansa: 1980-luvun aikana Tangerine Dream teki yli 30 filmimusiikkia ja sama meno jatkui 1990-luvulla, joskaan ei yhtä kiivaana. Ja elokuvista ryhmä siirtyi luontevasti tietokonepelien musiikin tekijäksi, esimerkiksi Grand Theft Auto V:n musiikkina on Tangerine Dreamia.

Koneiden soittamista ei ole aina pidetty oikeana soittamisena, eikä elektronista musiikkia populaarina musiikkina, mutta Tangerine Dream näytti että koneet voivat olla soittimia ja niillä voi tehdä pophittejä. Risky Business -elokuvan tunnussävelmä Love on a Real Train oli epätodennäköinen, mutta muodikas 1980-luvun hitti: se oli elektroninen ja tanssittava, mutta isoksi hitiksi kieltämättä kummallinen.

Tangerine Dream: Love on a Real Train (elokuvasta Risky Business, 1983) on Avaruusromun kuukauden elektronisen musiikin valinta helmikuussa 2015.

Kuuntele Avaruusromun kuukauden valintoja:

Grand Theft Auto V ja Tangerine Dream.

Rolandin TR-808 on klassikko.

Casio SA-20 oli todellinen jokanuoren kone.

Öinen junamatka Tangerine Dreamin seurassa, Love on a Real Train vuoden 2008 versiona.

Lisää Avaruusromun kuukauden valintoja:

Renkutus jota ei päässyt pakoon (Hot Butter: Popcorn, 1972)

Ei tuollainen mene kaupaksi! (Jean Michel Jarre: Oxygene Part 4, 1976)

  • Tarja Halonen komensi poliisit soittamaan häävalssinsa

    Tarja Halosen elämän merkitykselliset musiikkikappaleet.

    Nuorena Tarja Halonen työskenteli Englannissa sisäkkönä. Tuolloin hän pääsi ensimmäisten brittien joukossa katsomaan The Beatlesien A Hard Day's Night -elokuvan. Halonen on tuttu näky Pori Jazzeilla, kotona jazzin lisäksi usein soi myös ooppera.

  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua