Hyppää pääsisältöön

Poen Korppi oopperassa

katso tästä Bergrothin ja Räisäsen haastattelu Kantapöydässä .Täysin lintuihin perehtymätön saattaa määrittää lintukirjaa tutkimalla heinäsorsan tundrakurmitsaksi tai tylliksi. Miten partituurin lukemista osaamaton pystyy ohjaamaan oopperaa?
Kulttuuritoimittaja Janne Koskinen lukee lintukirjaa kuin elokuvaohjaaja Zaida Bergroth partituuria.

Kuvaaja seuraa sorsien syöttämistä Töölönlahden rannalla.
Pullaa sorsille. Kuvaaja seuraa sorsien syöttämistä Töölönlahden rannalla. Kuva: Olli Laine/Yle thomas hagström

Musica nova Helsinki on maamme merkittävin uuden taidemusiikin festivaali. Tapahtumassa esittäytyy elokuvistaan tuttu Zaida Bergroth ensimmäistä kertaa oopperaohjaajana. Hän on tarttunut japanilaisen Toshio Hosokawan kamarioopperaan The Raven ”Korppi”.

Elokuvaohjaaja Zaida Bergroth epäröi aluksi otti vastaan ohjaustyön Musica nova –festivaalille. Hänellä on kokemusta kahden pitkän elokuvan ohjaamisesta ( Skavabölen pojat, 2009 ja Hyvä poika, 2011 ). Teatteria saati oopperaa hän ei ole ohjannut koskaan. Oopperataidetta hän on ihaillut etäältä. Partituuria hän ei osaa lukea.

Alkuepäröinnin jälkeen Zaida Bergroth tarttui Toshio Hosokawan säveltämään The Raven kamarioopperaan. Teksti on Edgar Allan Poen runo The Raven – Korppi.

Amerikkalaisen Edgar Allan Poen 1830- ja 40-luvuilla syntyneet tekstit ovat innoittaneet paljon muiden alojen taiteilijoita. Yliluonnollista tunnelmaa tihkuva The Raven kertoo puhuvasta korpista, joka ilmaantuu rakkaushuolien painaman nuoren miehen luo. Korppi vastaa kaikkiin kysymyksiin ”Nevermore”, ”Ei koskaan”.

Hosokawan teos yhdistää japanilaisen No-teatterin perinnettä Edgar Allan Poen Korppi-runoelmaan. Sen ainoana solistina esiintyy kansainvälistä uraa tekevä mezzosopraano Virpi Räisänen.

Elokuvaohjaajan kanssa työskentely on ollut seikkailu myös mezzosopraano Virpi Räisäselle. Zaida Bergrothin työskentelytapa on hänelle uutta. Nyt on lähdetty teksti edellä, musiikki on ollut alkuun toissijaina. Tässä tuotannossa Virpi Räisänen on joutunut riisumaan kaikki oopperalaulajan maneerinsa. Ohjaaja käyttää paljon laulajaa seuraavaa kameraa. Hän on esityksen aikana runsaasti erittäin intiimeissä lähikuvissa.
Korppi on seurannut harjoitusvaiheessa Virpi Räisästä uniin. Hän tunnustaa tappaneensa niitä joukoittain unissaan.

Korppi -kamariooppera Musica nova Helsinki -festivaaleilla 10. ja 13.2.2015.

Katso Zaida Bergrothin ja Virpi Väisäsen haastattelu Kantapöydässä.

Sorsille pullaa Töölönlahden rannalla. Syöttäjinä Virpi Räisänen, Janne Koskinen ja Zaida Bergroth
Sorsille pullaa Töölönlahden rannalla. Syöttäjinä Virpi Räisänen, Janne Koskinen ja Zaida Bergroth Kuva: Olli Laine/Yle zaida bergroth
  • Avaruusromua: Ajatuksista tekoihin!

    20-vuotias DiN-merkki on elektronisen musiikin merkkituote.

    Ian Boddy istuskelee pubissa. Istuu, miettii ja puhuu. Miettii ja puhuu lisää. Ollaan Newcastlessa Iso-Britanniassa. Eletään 1990-luvun loppua. Ian Boddylla on idea. Se on jännittävä, mutta samalla hieman vaarallinen ajatus. Hän aikoo perustaa levymerkin. "OIen ehkä vähän hullu", hän sanoo virne naamallaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin hänen luotsaamansa DiN-merkki on kokeellisen ja elektronisen musiikin kansainvälinen merkkituote. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Se on vain hieman muuttunut

    Laurie Anderson teki omituisen laulun.

    1980-luvun alussa New Yorkin downtownissa elettiin jännittäviä aikoja. Performanssitaide ja monenlaiset poikkitaiteelliset kokeilut olivat alkaneet kerätä yhä suurempia yleisöjä, ja saada myös taiteellista tunnustusta. Eräs nuorista poikkitaiteilijoista oli Laurie Anderson. 1980-luvun alussa hän teki erään omituisen laulun, joka elää edelleen, hieman muotoaan muuttaneena. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri