Hyppää pääsisältöön

Twista: "Pelaaminen ei ole ollut näin hauskaa pitkiin aikoihin"

Slaava "Twista" Räsänen nähdään jälleen Ylen studiovieraana
Slaava "Twista" Räsänen nähdään jälleen Ylen studiovieraana Kuva: Yle kilpapelaaminen

Ylen lähetyksissä Counter-Strike: Global Offensive -pelejä kommentoinut Slaava "Twista" Räsäsen kertoo Ylen haastattelussa pelaajan arjesta puoliammattilaisen näkökulmasta.

Haastattelussa Räsänen kertoo, että mitä hänen joukkue hyötyy Paranoia eSports -organisaatioon liittymisestä, millaista joukkueen harjoittelu on, sekä millaista on arki puoliammattilaisena.

Räsäsestä on tehty aikaisemmin Ylen sivuilla pelaajaesittely, jossa esiteltiin tarkemmin hänen taustojaan.

Miten joukkueesi sai alkunsa?

Slaava "Twista" Räsänen pelaamassa CS:GO:ta Assembly Summer 2014 -tapahtumassa
Twista pelaamassa Assembly-tapahtumassa Slaava "Twista" Räsänen pelaamassa CS:GO:ta Assembly Summer 2014 -tapahtumassa Kuva: SETT.fi / cortezz kilpapelaaminen
Olen jo pidemmän aikaa yrittänyt löytää suomalaisista pelaajista vakaita ja luotettavia yksilöitä, jotka ovat valmiita tekemään töitä menestyksen eteen. Helppoa tämä ei ole ollut. Jostain syystä pelaajat luulevat, että kun ovat pelanneet pitkään - ja osa joskus aiemmin pärjännyt - niin nyt kaikki olisi yhtä helppoa.

Erona on kuitenkin se, että peli kehittyy koko ajan, kuten myös joukkueet. Esille nousee uusia tyylejä pelata sekä uusia kikkoja. Näitä vastaan pärjää parhaiten kun pelaa yhdessä yhtenä joukkueena eikä luota yksilötaitoihin. Tämä taas vaatii, että harjoittelee joukkueena todella paljon ja on valmis kohtaamaan häviön sekä osaa ottaa oppia siitä.

Eri pelaajia testaten ja pelaajien luonnetta nähtyäni olen päätynyt tähän joukkueeseen, josta olen todella ylpeä jo näin varhain. Myöskään pelaaminen ei ole ollut näin hauskaa pitkiin aikoihin.

Miten roolit on jaettu joukkueessa?

Käytän joukkueessani aikaa uusien taktiikoiden kehittämiseen ja opettamiseen. Johdan joukkuetta pelin sisällä, mutta jokaisella pelaajalla on myös valta puuttua kesken pelin tekemiseemme. Siitä kehitämme sitten yhteisen sävelen.

Eetu-Oskari "osku" Ojalainen on meidän "villi kortti -pelaajamme”, joka pelaa tilanteiden mukaan AWP:llä ja voi näin myös yllättää vastustajamme. Emme käytä AWP:tä yhtä paljon kun useimmat muut joukkueet, mutta opettelemme käyttämään tätä etunamme.

hyvänä päivänä hän (HiSTELi) pystyy avaamaan meille reitin pommipaikalle ilman vastarintaa.

Oskari "ruuit" Aspe pelaa osittain pelinavaajaa kuin myös ns. backstabberiä. ruuit hakeutuu kartalla tilanteisiin joista hän pystyy avaamaan meille pelin. Vaihtoehtoisesti hän koettaa päästä vastustajien selkään ja muuttamaan sitä kautta kierroksen kulkua.

Johannes "HiSTELi" Poikela on joukkueemme nuorin yksilö, ja hänellä on vakain aimi-käsi. HiSTELi hoitaa joukkueessamme entryfrägäämisen, eli hakee meille 5vs4 tilannetta heti alussa. Tilanteessa kun tilanteessa pyrimme etenemään HiSTELin johtamuksella, hyvänä päivänä hän pystyy avaamaan meille reitin pommipaikalle ilman vastarintaa.

Jonas "ScurK" Finnilä on jokapaikanhöylämme. Tilanteista ja kartoista riippuen hän voi olla ensimmäisenä avaamassa peliä pommipaikalle tai heittämässä savu- ja valokranaatteja joiden avulla päästään tilanteisiin. Satunnaisesti myös lurkkerina ninjailee itsensä vastustajien selän taakse.

Mitä joukkueenne hyötyy Paranoia eSports -organisaatioon liittymisestä? Millainen sopimus teillä on heidän kanssaan?

Jokainen joukkue hyötyy jollain tavalla organisaatioon liittymisestä, riippuen tietysti mitkä ovat sopimuksen ehdot. Meidän joukkue saa tuekseen todella vakaan ja panostavan henkilöstön, joka auttaa tiimiämme kasvamaan ja avaa myös uusia mahdollisuuksia.

Allekirjoitimme tammikuussa kuusi kuukautta kestävän sopimuksen, jota on mahdollista vielä jatkaa toiset kuusi kuukautta. Paranoia eSports tukee meitä kustantaen matkat, hotellit ja osallistumismaksut turnauksiin.

Millaista on harjoittelunne joukkueena?

Harjoittelemme neljästä viiteen päivää viikossa.

Harjoittelemme neljästä viiteen päivää viikossa. Aloitamme 17 - 19.00 välillä pelaamisen, kun kaikki ovat päässeet töistä tai koulusta. Harjoituksemme alkavat taktiikkapalaverilla, jossa menemme serverille katsomaan taktiikoita karttoihin. Käymme myös läpi virheitä ja kehitämme peliämme, joten vietämme noin 30 - 60 minuuttia serverillä ennen harjoitusotteluiden alkua. Näitä pelaamme sitten muutaman kappaleen loppuillan aikana.

Paljonko käytät itse aikaa treenaamiseen viikossa?

Kun pelaa "puoliammattilaisena" niin pitää priorisoida asioita ennen peliä. Olen töissä Talokaivolla, harrastan nyrkkeilyä ja tietysti myös siviilielämä vie oman aikansa. Itse käytän melkein kaiken vapaa-aikani tietokoneella,

En henkilökohtaisesti pääse pelaamaan niin paljoa, koska aina on jotain peliin liittyvää hoidettavana: uusia taktiikoita, vastustajien analysointia, turnauksiin ilmoittautumisia, sopia otteluiden ajankohdista jne. Turnausten ja virallisten otteluiden priorisointi on muuten myös todella tärkeää!

Vinkkinä, jos joku oikeasti aikoo ammattilaispelaajaksi: se vaatii todella paljon omistautumista

Koetan parhaani mukaan kuitenkin myös pelata ja kehittää yksilötaitoani. Pelailen noin 30 - 60 tuntia kahteen viikkoon, mutta tästäkin voi laskea 10 - 20 tuntia pelkästään omalla serverillä pyörimiseen. Omalla serverillä harjoittelen savujen ja valojen heittelyä sekä kehittelen uusia taktiikoita.

Todella usein tuntuu, että aika ei vaan riitä mihinkään. Vinkkinä, jos joku oikeasti aikoo ammattilaispelaajaksi: se vaatii todella paljon omistautumista. Esimerkiksi kun edustin Logitech.fi- ja CMAX.gg-joukkueita, olin työtön ja melkein kaikki aikani meni pelaamiseen.

Mitä teillä on tähtäimessä lähitulevaisuudessa?

Jonas "ScurK" Finnilä on yksi Twistan uusista joukkuekavereista
ScurK on yksi Twistan uusista joukkuekavereista Jonas "ScurK" Finnilä on yksi Twistan uusista joukkuekavereista Kuva: SETT.fi / Jussi Jääskeläinen kilpapelaaminen
Olemme osallistuneet ESL Open- ja ESEA Open -liigoihin. Haemme kokemusta näistä kahdesta liigasta virallisten pelien muodossa ja pyrimme nousemaan samalla korkeammille tasoille liigoissa.

Tavoitteemme on osallistua mahdollisimman moneen karsintaturnaukseen, joita tässä alkuvuoden aikana järjestetään. Ennen kaikkea haluamme hakea joukkueellemme paljon pelejä alle.

LAN-tapahtumista tähtäimessä on ensimmäisenä Lantrek, joka järjestetään Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa helmikuun lopulla. Otamme yhden turnauksen kerrallaan, mutta tietysti kaukaisemmissa kuvioissa ovat myös CPH Games ja Dreamhack-tapahtumien turnaukset.

Mitä piirteitä ammattilaispelaajalta vaaditaan? Millainen on ideaalinen ammattilaispelaaja?

Koska kyse on joukkuepelistä, niin ennen kaikkea pelaajalla pitää olla luottamusta omia pelaajia kohtaan ja yhtä paljon ymmärrystä. Luottamuksella tarkoitan, että esimerkiksi kun tiimikaveri ehdottaa jotakin kesken pelin, niin ei aleta väittelemään vaan hyväksytään ehdotus ja kokeillaan.

Ideaalisen ammattipelaajan pitäisi tiedostaa, että tämä on joukkuepeli ja yksilötaidolla ei pääse pitkälle

CS on niin hektinen peli, että yksi erä voi kääntyä sekunnissa; se voi kääntyä ajoitukseen, yhteen valoon, tai yhteen väärään käännökseen. Näitä ei voi tietää ennen kuin se on tapahtunut. Toiset voivat argumentoida tässä vaiheessa , että "peliälyllä" voi eliminoida typeriä ratkasuja - joka on myös ihan totta, mutta tässä pelissä mikä vaan voi toimia. Mitään ei voi ottaa itsestään selvänä.

Ymmärrystä tarvitaan siinä vaiheessa kun oma pelaaja on ehdottanut strategian tai suunnan, ja se homma menee päin seiniä. Siinä vaiheessa pitää tajuta, että näin olisi voinut käydä vaikka olisimme kokeilleet mitä ratkaisua.

Ideaalisen ammattipelaajan pitäisi tiedostaa, että tämä on joukkuepeli ja yksilötaidolla ei pääse pitkälle. Ottelut hävitään joukkueena, vaikka ottaisit 40 tappoa niin et varmasti tekisi sitä samaa, jos vierelläsi olisi neljä kappaletta BOT Davideja.

Ammattipelaajan pitää osata hävitä ja ennen kaikkea oppia virheistään ja janota voittoa. Pitää haluta voida parantaa omaa sekä joukkueen peliä, vaikka se ei olisikaan helppoa.

Miten “normaali” pelaaja nousee kilpapelaajaksi?

Aika pitkälle pääsee oma-aloitteisuudella. Ensin tietysti pitää laittaa tunteja peliin ja sisäistää peli.

Itse lähtisin rakentamaan joukkuetta jonka kanssa on kiva pelata

Kun pelaajat pelaavat julkisilla (public) servereillä, niin siellä ei tiedusteta mitä kaikkea tarvitaan kilpatasolla. Siellä juostaan ja ammutaan vastustajia, laitetaan pommi maahan ja puretaan - that’s it.

Kilpatasolla pitää ottaa huomioon omien pelaajien paikat, pelityylit, keskeiset savut ja valot - mitä, mihin, miten ja milloin heitetään. Lisäksi pitää osata jossakin määrin sisäistää vastustajien pelityyli, hämäykset ja muut kikat edes vähän pelin aikana - näin osaa muuttaa omaa pelityyliään sopivaksi kesken pelin.

Itse lähtisin rakentamaan joukkuetta jonka kanssa on kiva pelata. Melkein joka viikonloppu järjestetään lukuisia ilmaisturnauksia palkinnoilla, joihin kannattaa ehdottomasti mennä pelailemaan. Uudet joukkueet saavat hyvää harjoitusta ja uudemmat pelaajat kokemusta joukkueena pelaamisesta. Ajan kanssa kehittyy ja kehityksen kautta pääsee pidemmälle.

Mitä suosittelet tai et suosittele ammattilaiseksi tähtäävälle nuorelle?

Twista (vasemmalla) toimi asiantuntijana Assemblyjen CS:GO-lähetyksessä
Twista on kunnostautunut myös kommentaattorina Twista (vasemmalla) toimi asiantuntijana Assemblyjen CS:GO-lähetyksessä Kuva: SETT.fi / cortezz kilpapelaaminen
Pelkästään publicin ja matchmakingin / FACEIT:n lisäksi pitäisi pelata myös CSDM / HSMOD -servereillä. Tälläisiä servereitä löytyy esimerkiksi brutalcs.nu-sivustolta.

Lähtisin myös opettelemaan savuja ja valoja omalla serverillä. Katsoisin huippupelaajien otteluita streamien kautta, koska siitä oppii todella paljon. Tämän vain harva lähes huippupelaaja tajuaa.

Ja ennen kaikkea: älä käytä kaikkea aikaasi pelaamiseen. Mieltä kannattaa virkistää muutakin tekemällä, niin ei tule burnouttia. Oli se muu tekeminen sitten muiden pelien tai ulkona koriksen tai lätkän pelaaminen, mutta jotain muutakin pitää olla.

Kuten missä tahansa muussakin lajissa, tässäkin ammattilaiseksi pyrkiminen vaatii todella kovaa työtä, omistautumista ja lepoa. Se tulee sisältämään epätoivoa ja epäonnistumista, joten alkuvaiheessa ei kannata luulla liikoja. Jos lähdet havittelemaan ammattilaistasoa, niin muista myös laatia varasuunnitelma pelaamisen rinnalle.

Keskity kouluun. Mieti muita vaihtoehtoja elämällesi ja ylläpidä niitä myös.

Mitä sitten, kun olet käyttänyt pelaamiseen pari vuotta ja homma ei onnistukaan? Keskity kouluun. Mieti muita vaihtoehtoja elämällesi ja ylläpidä niitä myös. Koskaan ei voi tietää miten tulee tapahtumaan. Asioita voi ja pitääkin priorisoida. Pelaaminen ei voi mennä kaiken edelle.

Kommentit