Hyppää pääsisältöön

Reteä-ääninen h-molli-messu

Jonathan Cohenin ja Arcangelo-yhtyeen versio Bachin h-molli-messusta osoittaa, että historiallisesti tietoinen Bach-soitto voi saada monia muotoja. Kuulas monumentaalisuus on muotia, samoin hillitön affektitempoilu, mutta Cohen tavoittelee rehevän oopperallista yleistulkintaa - ja onnistuu.

Brittiläinen Jonathan Cohen ja hänen oma yhtyeensä edustavat Iso-Britannian nuorta, taitavaa ja omaäänistä periodimuusikkosukupolvea. Bachin testamentti, massiivinen h-molli-messu on yleensä kokeneempien mestarien heiniä, mutta hämmästyttävällä varmuudella Cohen saa oman näkemyksensä kuuluviin kautta teoksen. Juhlavat kuorot, koskettavat aariat ja kiemuraiset fuugat - kaikista niistä välittyy tunteellinen täyteläisyys, joka tekee tulkinnasta maanläheisellä tavalla kiehtovan. On kuin amerikkalaisen kuorogospelin vahvasti koettu meininki suodattuisi englantilaisen kuoroperinteen ja periodisoiton läpi.

Levyn brittisolistien äänet ovat varsin isoja ja oopperamaisia, mutta ne sopivat yhteen toistensa, kuoron ja Cohenin yleisnäkemyksen kanssa. Muhkean kuoron soinnista saattaa erottaa oudon sävyn: altot on vaihdettu kontratenoreihin, jotka hyvälläkään kuorolaulutasolla eivät aina ole ihanteellinen valinta.

Kokonaisuus kelpaa vaativankin Bach-harrastajan hyllyyn, jopa h-molli-messun peruslevytykseksi. Kyse on loppujen lopuksi makuasioista - jos haluaa lyyrisemmät solistit tai abstraktimpaa tulkintaa tai hurjempaa menoa, kannattaa etsiä muualta. Mutta jos haluaa gospel-henkistä Bachia, niin täältä pesee.

Arcangelo: Bach Mass in B Minor
Arcangelo: Bach Mass in B Minor uudet levyt
Johann Sebastian Bach: Messu h-molli. - Arcangelo/Jonathan Cohen, ja Lydia Teuscher, Ida Falk Winland, Tim Mead, Samuel Boden ja Neal Davies. (Hyperion, CDA68051/2)

Kuuntele Uudet levyt 14.2.2015, toimittajana Kare Eskola.