Hyppää pääsisältöön

Digitaalista leikkiä

Lapset pelaavat tabletilla.
Lapset pelaavat tabletilla. Kuva: Shutterstock pikku kakkonen

Digitaalinen leikki voi tukea leikillistä ajattelua, aktivoida mielikuvitusta, synnyttää onnistumisen riemua ja olla osa autenttisen leikin maailmaa. Digitaalisen ja reaalimaailman leikin ei tarvitse olla toisensa poissulkevia aktiviteetteja. Tärkeintä on itse leikki, ja hauskinta on jaettu nauru!

Buu-klubben ja Pikku Kakkonen tuottavat digitaalista leikkimateriaalia televisioon, nettiin ja kosketusnäytöille. Lasten mediasisältöjen tarinat ja hahmot voivat jatkaa elämäänsä leikeissä ja kasvaa niissä odottamattomiin ulottuvuuksiin. Vaikka lasten mediasisältöjä tuottavat aikuiset ovat virittäneet aivonsa leikin taajuuksille, koostuu kohderyhmä aidoista leikin sankareista. Paras leikki syntyy aina leikkijän mielikuvituksessa.

Myös väitöskirjaansa pelikasvatuksesta valmisteleva kasvatustieteilijä Mikko Meriläinen näkee digitaalisten pelien parhaimmillaan sulautuvan lasten leikkimaailmaan:
"Pelaaminen ja leikkiminen nähdään usein vastakkaisina, vaikka ovatkin hyvin pitkälti samaa asiaa. Ja joskus pelistä jalostunut leikki voi olla koukuttavampaa kuin itse peli."

BUU-klubbenin ja Pikku Kakkosen yhteistyö

BUU-klubbenin ja Pikku Kakkosen yhdessä julkaisema uusi leikkisovellus Nuottiniitty on kotimaisen Kapu Toysin kehittämä.

Käyttäjätestauksessa sovelluksen kehittäjät havaitsivat, että lapset ottivat digitaalisen sisällön luontevaksi osaksi muuta lastenhuoneen leikkiä. Sen sijaan, että lapset olisivat nauliintuneet tabletin ääreen, he palasivat sen pariin muun leikin lomassa.

Lapsilla on luontainen kyky tutkia ympäristöään ja nähdä se pullollaan leikin mahdollisuuksia. He elävät maailmassa, joka on täynnä yllätyksiä.

Lapsilla on luontainen kyky tutkia ympäristöään ja nähdä se pullollaan leikin mahdollisuuksia. He elävät maailmassa, joka on täynnä yllätyksiä. Pikku Kakkonen ja Buu-klubben haluavat tuottaa digitaalista leikkiä, joka ottaa huomioon pienelle lapselle ominaisen tutkivan ja herkästi innostuvan asenteen, sekä etenee lapsen itse määrittelemään tahtiin.

Aku Seppälä, yksi Nuottiniityn kehittäjistä, kuvaa digitaalisen leikin suunnittelussa pyrkivänsä hauskuuteen, joka perustuu mieluummin leikkiin ja kokeilemiseen kuin huippuunsa optimoituun vaikeustasoon tai pistesijoissa kilpailemiseen.

Sama periaate pätee myös leikin kultaiseen sääntöön: vapaa leikki on leikkiä sen itsensä vuoksi. Jos leikki ladataan täyteen tavoitteita ja päämääriä, lakkaa se olemasta leikkiä. Puhdas leikki on aidoimmillaan vapaata ja mielihyvää tuottavaa, ja sen maailmassa kaikki on mahdollista.

Myös digitaalisen leikin parissa saa viihtyä

Digitaalinen leikki voi olla yhtä hyvin hidastempoista tarkkaa tutkimista kuin vauhtia ja riemunkiljahduksia. Onnistumisen riemu ja nauru syvenevät, kun ne saa jakaa toisen kanssa. EHYT ry:n Pelit puheeksi -hankkeen projektiasiantuntija Kaisa Luhtalan mukaan onnistumisen riemun jakaminen synnyttää lapselle hyvää leikkikokemusta. Lapselle on tärkeää vuorovaikutus itse pelissä, mutta samaan aikaan myös vanhemman kanssa.

Pikku Kakkonen ja Buu-klubben toivottavat yhteisiin hetkiin leikin iloa!

Nuottiniitty on leikkiä väreillä ja sävelillä