Joidenkin baarien ja lentokenttien miestenvessojen pisuaareissa on saattanut viimeisten kymmenen vuoden aikana törmätä veikeisiin maalitauluihin. Pisuaarileikkien historia on kuitenkin tätäkin mittavampi ja ulottuu ainakin 1800-luvulle. Nykyään pissivien miesten huomiosta ovat kiinnostuneita myös mainostajat.
Kärpästarrojen on huomattu lisäävän pisuaarinkäyttäjien tähtäystarkkuutta merkittävästi. Tämä puolestaan vähentää siivoustarvetta. Kärpäsen teho perustuu pisuaarilla asioivan miehen huomion ohjaamiseen. Monet arkiset asiat, kuten vessassa käynti ovat muodostuneet meille automaattisiksi, eikä niiden toteuttamisen laatuun tule aina kiinnitettyä huomiota. Kärpänen pisuaarissa on jotain, mihin emme ole tottuneet, ja se vie huomion hetkeksi tekemiseen, eli tässä tapauksessa pissin tähtäämiseen.

Kuuluisin kärpäskokeilu on tehty Alankomaissa Amsterdamin Schipholin lentokentällä 1990-luvun alussa. Julkisuudessa on toisteltu tietoa, jonka mukaan siivoustarve olisi kärpästen ansiosta vähentynyt jopa 80 prosenttia, mutta ilmeisesti tutkimustietoa ei ole saatavilla tätä todistamaan. Kärpäskokeilun pääarkkitehdin, lentokentällä suunnittelu- ja rakennustehtävissä työskennelleen Aad Kieboomin mukaan maalitaulu on kuitenkin osoittautunut tehokkaaksi.
Muotoilulehti Works That Workin haastettelema Kieboom kertoo kärpäsidean tulleen lentokentän siivousosaston päälliköltä Jos van Bedafilta, joka oli 1960-luvulla törmännyt armeijassa samanlaisiin pisuaarimaaleihin. Armeijan käyttämät kuvat tosin olivat asiaankuuluvasti maalitauluja.
Islannin Reykjavikin Sódóma-baarissa sama idea toteutettiin maan talousahdingosta syytettyjen pankkiirien kasvokuvilla.Schipholin näytettyä esimerkkiä kärpäspisuaareja on ilmestynyt esimerkiksi New Yorkin John F. Kennedyn lentoaseman vessoihin. Matkalaiset ovat bonganneet kärpäsmaalitauluja myös Changin lentokentällä Singaporessa ja Münchenin lentokentällä Saksassa. Islannin Reykjavikin Sódóma-baarissa sama idea toteutettiin maan talousahdingosta syytettyjen pankkiirien kasvokuvilla. Myös Helsingin baareissa on huhujen mukaan nähty jos jonkinlaista maalitaulua.
Yhdeksän kuukautta pisuaarilla
Sittemmin pisuaarilla viihtymisen idea on lähtenyt iloisesti laukalle. Pisuaareihin on esimerkiksi suunniteltu erilaisia maaliin osumista vaativia pelejä. Vessat ovat oiva paikka myös mainonnalle, ja Suomessakin pisuaarien päälle asennettuja näyttöjä löytyy esimerkiksi joistakin elokuvateattereista. Ei ole mikään ihme, että pisuaarit kiinnostavat myös mainostajia: BBC kertoo talouslehti Adweekin arviosta, jonka mukaan miehet viettävät elämänsä aikana pisuaarilla yhteensä noin yhdeksän kuukautta.
Idea pisuaarilla viihtymisestä ei suinkaan ole uusi. Works That Work-lehti kertoo historiakatsauksessaan, että 1880-luvulta viktoriaanisen aikakauden Englannista on säilynyt kaksi pisuaaria, joihin on kaiverrettu maalitauluiksi pieni mehiläinen.
Prisma Studio tekee kahden viikon mittaisen kärpäskokeen Finnkino Kinopalatsin miestenvessassa Helsingissä. Lopputuloksen näet TV1:llä 25.2., kello 20.
Lue lisää ajatusvirheistä ja niiden oikomisesta:
Yliarvioimmeko kykyjämme - tsemppaamme sekä sepitämme
Usko pois, sinäkin olet osa lammaslaumaa
Oletko keskivertoa parempi kuski? - Ajatusvirheet jylläävät liikenteessä