Hyppää pääsisältöön

Some, oletko valmis? Täältä tulee Angry Bitch!

Maailman ensimmäinen kissavideo on peräti 121 vuotta vanha. Yhden tutkimuksen mukaan 15% maailman nettiliikenteestä on kissavideoiden ja -kuvien katselua.

Katso 121 vuotta Youtubessa pyörinyt kissavideo tästä:

Mutta mitä tarinoita ne loput 85% sitten ovat? Entä miksi yhdestä tubettajasta tulee tähti ja toisesta ei?

Kun Marjut avaa sisäisen jääkaappinsa, löytyy sieltä todellinen Angry Bitch!
Katso ja kommentoi! Mitkä ovat sinun mielestäsi Angry Bitchin mahdollisuudet menestyä somerintamalla?
Mikä saa sinut seuraamaan somestaroja?

Jarno Alastalo: Hullu, barbaari ja kissa. 22 tarinaa soomesta. Avain 2015.
Jarno Alastalo: Hullu, barbaari ja kissa. 22 tarinaa soomesta. Avain 2015. Kuva: Avain barbaari ja kissa

Kirjat, sanomalehdet, televisio - kaikki kuolleita medioita! Nyt mennään netti edellä! Klikkauksia metsästävät poliitikot ja kauppiaat, virastot ja mediatalot. Miten niitä klikkauksia sitten parhaiten saa?

Suosituimpiin kuuluvat Smoukahontas, jonka kielilläpuhumisvideolla on yli 13 miljoonaa katselukertaa, mmiisas (suosituimmalla videolla lähes 500.000 katselukertaa), Soikkuu (suosituin yli 400.000 katselua), eeddspeaks (suosituin yli 400.000 katselua) ja mentaalisavuke (suosituin lähes 300.000 katselukertaa).

Wille Hyvönen, Marjut Tervola ja Jarno Alastalo klikkaussodassa
Wille Hyvönen, Angry Bitch ja Jarno Alastalo Wille Hyvönen, Marjut Tervola ja Jarno Alastalo klikkaussodassa Kuva: Yle / Jenni Stammeier wille hyvönen

Mutta tubetähdeksi voi tulla, vaikka ei olisikaan nuori ja kaunis. Esimerkiksi Pekka "UncleSamPatriot" Luodeslampi sekä Marko "MarkoRepairs" Vanhanen ovat niinikään klikkausmiljonäärejä. Tosin Youtuben kanssa kumppanuussopimuksen solminut Luodeslampi on toistaiseksi jäänyt ilman Smoukahontasin kaltaista taloudellista menestystä. Tulot olivat kuulemma viime vuonna 609,22€.

Idoliksi tulemiseen ei välttämättä enää tarvita sähkökitaraa, 7 päivää -lehteä, salarakasta tai roolia suositussa tv-sarjassa

Jarno Alastalo on kerännyt kirjaansa Hullu, barbaari ja kissa Suomen suosituimpien sometähtien salaisuudet. Mukana on yllättäviä tuttavuuksia, kuten äkäslompololainen kauppias Sampo sekä armeijan ylijäämätuotteita myyvä Valtteri.

Mikä on siis somehitin kaava?

Se on varmaa, etä seksi myy. Varustelekan s/m -pornosta ammentava patukkamainos on kerännyt yli 60.000 katselukertaa.

Mutta porno ei suinkaan ole tubehommissa välttämättömyys. Lahtelaisen Pasi Viherahon pullonpalautus on ollut kiehtovaa katseltavaa yli 100.000:lle nettisurffaajalle.

Erittäin kiinnostavia ovat myös hapansilakat äkäslompololaisen Sampon käsittelyssä - yli 13.000 katselukertaa!

Oikeastaan kellä tahansa on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin, jos oikein haluaa, sanoo Alastalo. "Idoliksi tulemiseen ei välttämättä enää tarvita sähkökitaraa, 7 päivää -lehteä, salarakasta tai roolia suositussa tv-sarjassa." Riittää, että on omaperäinen ja aito: "Tunne pitää näkyä."

On oltava outo ja hauska tarinankertoja. Kuten vaikkapa Justimusin pojat:
(suosituimmilla videoilla yli neljä miljoonaa katselukertaa)

Ja on oltava positiivinen. Vaikka olisi yhteiskunnallistakin sanomaa. Kuten esimerkiksi Musta Barbaari (musavideolla yli neljä miljoonaa katselukertaa)

Some-asiantuntija Alastalo kertoo, että huumorilla saa klikkauksia, mutta se ei saa olla liian satiirista. Ihmiset kun eivät halua jakaa facebook-seinillään negatiivisia asioita. Alastalo ottaa esimerkiksi monta vuotta uskollisesti tubettaneen Vinkkimiehen, joka on jäänyt positiivisemman nuoremman sukupolven jalkoihin (kuusi vuotta sitten ladatut sketsit 8000 katselukertaa, tämä toiseksi uusin 44).

Yksi "vanha parta" pitää kuitenkin pintansa: Tykylevits. Pudasjärveläisen taiteilija Kari Tykkyläisen suosituinta videota (se on samalla myös vanhin - 8 vuotta) on katseltu yli 1.2 miljoonaa kertaa. Agraariburleskit suoperformanssit vetoavat myös kansainvälisesti ja Tykkyläisen versio Sinatran My Way -klassikosta on päässyt jopa Volkswagen -mainokseen.

Netti-ilmiöitä kutsutaan myös meemeiksi. Dokumentaristi Wille Hyvönen etsii Ylen Klikkaussota -dokkarissaan nettimeemin salaisuutta.

Hyvönen muistetaan Kummisetäni thaimorsian –dokumenttielokuvastaan, jossa hän itse oli keskeisessä roolissa. Myös tulevassa elokuvassaan hän panee itsensä likoon. Vähän niin kuin sometähdetkin. Tämä dokumentaristi rakastaakin Youtube-videota, sillä tubettajissa on jotain "herzogmaista pyhää hulluutta".

Takaisin dokumentintekijöiden Klikkaussotaan. Päteekö somekaava myös dokkareiden yleisökilpailussa? Myykö seksi sittenkin parhaiten?
Ainakin tällä hetkellä Klikkaussodan selvässä johdossa on Reetta Aallon Pillua aloittelijoille.

Klikkaussotaa käydään 5.3.2015 asti. Klikkaa, kenen joukoissa seisot!
Klikkaussotaa käydään 5.3.2015 asti. Käy klikkaamassa omaa suosikkiasi! Klikkaussotaa käydään 5.3.2015 asti. Klikkaa, kenen joukoissa seisot! Kuva: Yle klikkaussota

Lue lisää:

Tässä lista viime vuoden suosituimmista tubettajista

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri