Hyppää pääsisältöön

Ei tuollainen mene kaupaksi!

mies soittaa elektronista kosketinsoitinta
mies soittaa elektronista kosketinsoitinta Kuva: YLE Kuvapalvelu jean michel jarre

Kuinka ihmeessä kukaan voisi olla kiinnostunut tuollaisesta levystä? Levyllä ei lauleta, kappaleilla ei ole kunnollisia nimiä, levyllä soitetaan vain elektronisia soittimia ja kaiken lisäksi levyn kannessa on pääkallo! Miksi joku haluaisi ostaa tuollaisen levyn?

Ranskalainen Jean Michel Jarre oli tarjonnut nauhojaan jo moneen levy-yhtiöön, mutta kukaan ei tuntunut olevan kiinnostunut tämän nuoren miehen aikaansaannoksista. Hän oli tehnyt omassa keittiössään yksin musiikkia: säveltänyt, soittanut ja äänittänyt vaatimattomilla kotistudiolaitteillaan kokonaisuuden, jota hän kutsui nimellä Oxygene.

Elettiin vuotta 1976 ja elektroninen musiikki ei sopinut tuon ajan populaarikulttuuriin. Sex Pistols, Clash, Ramones ja muut punk-yhtyeet komeilivat musiikkilehtien kansissa. Kaikki vannoivat hakaneulojen, sähkökitaroiden ja katu-uskottavuuden nimeen. Niille kujille ei hienostelevilla elektronimuusikoilla ollut asiaa.

Paitsi että Jean Michel Jarre ei kokenut olevansa hienostelija. Hän oli köyhä musiikin opiskelija. Kotimaassaan hän oli tunnettu siitä, että hänen isänsä oli maineikas elokuvasäveltäjä Maurice Jarre ja siitä, että hän oli opiskellut nykymusiikkia legendaarisen Pierre Schaefferin oppilaana.

Ehkä nämä seikat vaikuttivat siihen, että eräs pieni levymerkki päätti lopulta julkaista Jean Michelin tekemän levyn. Levystä otettiin optimistisesti 50 tuhannen kappaleen painos. Hetkeen ei tapahtunut mitään, mutta sitten koko painos oli yhtäkkiä myyty loppuun. Punk-rockiin kyllästyneet ranskalaiset ostivat levyä mielellään ja lopulta sitä myytiin maailmanlaajuisesti yli 15 miljoonaa.

Virallinen video vuodelta 1977! Oi niitä aikoja:

Oxygenellä soivat klassiset elektronisen musiikin soittimet, esimerkiksi EMS VCS3, ARP 2600 ja EMS Synthi AKS. “Kaikki klassisen musiikin soittajat tahtovat soittaa Stradivariuksella ja rockmuusikoiden mielestä Fender Stratocaster on paras kitara”, sanoi Jean Michel Jarre. ”Nämä soittimet ovat sama asia elektronisen musiikin tekijälle, ne ovat klassikoita”.

Ja mitä tuli nuoren miehen säveltäjänlahjoihin, hän oli geeniperimänsä lisäksi saanut parhaat mahdolliset ohjeet. ”Musiikkia ei tehdä nuoteista, vaan äänistä”, sanoi hänen opettajansa Pierre Schaeffer. Hän oli se avantgardistinen hurjapää, joka oli säikähdyttänyt ranskalaiset radion kuuntelijat jo vuonna 1948. Tuolloin radioidussa nauhamusiikin konsertissa kuultiin kattiloiden, laivojen ja höyryveturien ääniä. Tämä ei ole musiikkia! Tämä on meteliä, sanoivat kriitikot.

Oxygene oli toista maata. Levyn kappaleet oli nimetty vain järjestysnumeroilla, ja kun Oxygene IV julkaistiin singlenä, se nousi heti listoille. Menestykseen tarvittiin vain viisi nuottia. Yksinkertaisen vetoava, svengaava ja tarttuva viiden nuotin teema kuvasti koko albumin musiikkia. Oxygene oli elektronista musiikkia, joka ei ollut vaikeaa. Siitä ei saanut päänsärkyä.

Ehkä myös levyn luonnonsuojelullinen teema vaikutti sen menestykseen. Oxygene tarkoittaa happea, ja levyn kansikuva, jossa maapallon vehreän pinnan alta paljastuu kelmeä pääkallo ei jättänyt tilaa väärille tulkinnoille. Maapallo on välittömässä hengenvaarassa, viestitti nuori muusikkomme. Myöhemmin hän totesi lakonisesti, ettei 1970-luvun puolivälissä monikaan meistä ajatellut maapalloa. Huoli ilmastonmuutoksesta tuli vasta myöhemmin.

Megalomaniaa: kaupunki osana musiikkia! Jarre Pariisissa vuonna 1990. Yleisöä kaksi ja puoli miljoonaa:

Jean Michel Jarre ei kuitenkaan tullut kuuluisaksi luonnonsuojelijana. Hänen maineensa pohjaa paitsi kymmenien miljoonien levyjen myyntiin, myös neljään mainintaan Guinnesin ennätysten kirjassa.

Vuonna 1979 Jean Michel Jarre isännöi tuolloin kaikkien aikojen suurinta ulkoilmakonserttia Pariisissa, yleisöä oli 1 miljoona. Vuonna 1986 hän keräsi Houstonissa Yhdysvalloissa konserttiinsa 1,5 miljoonaa kuuntelijaa. Kun Pariisissa juhlittiin Jarren musiikin säestyksellä Ranskan vallankumouksen 200-vuotisjuhlallisuuksia kesällä 1990, yleisöä oli 2,5 miljoonaa. Guinnesin mukaan toistaiseksi suurin ulkoilmakonsertti on ollut Jean Michel Jarren esiintyminen Moskovan 850-vuotisjuhlallisuuksissa vuonna 1997. Yleisöä oli 3,5 miljoonaa. Mutta Jarre ei omista ennätystä yksin. Yhtä paljon väkeä keräsi konserttiinsa Copacabanalle Rio de Janeiroon eräs toinen eläkeikäinen tähti: Rod Stewart.

Jean Michel Jarren Oxygene IV on Avaruusromun elektronisen musiikin valinta maaliskuussa 2015.

Kuuntele Avaruusromun kuukauden valintoja:

Näin homma hoidetaan lavalla, tässä vuonna 2012:

Lisää Avaruusromun kuukauden valintoja:

Renkutus jota ei päässyt pakoon (Hot Butter: Popcorn, 1972)

Riskibisnestä - epätodennäköinen leffahitti (Tangerine Dream: Love on a Real Train, 1983)

Kommentit
  • Tarja Halonen komensi poliisit soittamaan häävalssinsa

    Tarja Halosen elämän merkitykselliset musiikkikappaleet.

    Nuorena Tarja Halonen työskenteli Englannissa sisäkkönä. Tuolloin hän pääsi ensimmäisten brittien joukossa katsomaan The Beatlesien A Hard Day's Night -elokuvan. Halonen on tuttu näky Pori Jazzeilla, kotona jazzin lisäksi usein soi myös ooppera.

  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua