Hyppää pääsisältöön

Hiuksiin 300 miljoonaa euroa

Hiusvärimallikartta
Hiusvärimallikartta Kuva: prudkov/Shutterstock.com hiusvärimallit

Suomalaiset ovat ahkerimpia hiusten värjääjiä Euroopassa. Suomessa käytetään hiusväreihin vuosittain rahaa 100 miljoonaa euroa.

Kaikkiaan hiuskosmetiikkaan, kuten pesu- ja hoitoaineisiin, muotoilutuotteisiin, väreihin ja lakkoihin käytetään 300 miljoonaa euroa.

Alan yrityksiä edustavan Teknokemian Yhdistyksen arvion mukaan runsas puolet hiusväreistä myydään vähittäiskaupoissa, loput kampaamoissa. Teknokemian Yhdistys laskee kampaamojen lukuihin myös kampaajien kampaamoissa käyttämät hiusvärit. Päivittäistavarakaupan ja kampaamoiden välisen myynnin suhde on pysynyt lähes samana kymmenen vuoden ajan.

Hiusten värjääminen on lisääntynyt 2000–luvulla. Euromonitor International- yrityksen kokoaman tilaston mukaan hiusvärejä myytiin viime vuonna lähes 63 miljoonalla eurolla. Kampaajien kampaamoissa käyttämät hiusvärit eivät ole mukana tässä luvussa.

Kaiken kaikkiaan hiusten hoitoon käytetään enemmän rahaa kuin 2000-luvun alussa.

Vähittäiskaupassa myytävien hiusvärien markkinoita hallitsee ranskalainen L’Oréal. Euromonitorin keräämän tilaston mukaan L’Oréalin brändeillä on yli 65 prosentin osuus markkinoista. Yrityksen suosituimmat brändit hiusvärimarkkinoilla ovat L’Oréal Paris ja Garnier. Schwarzkopf–brändi on kolmas viidenneksen markkinaosuudellaan.

Suomen hiusvärimarkkinat 2014

Yritys Merkki Markkinaosuus, %
L'Oréal Groupe L'Oréal Paris 42,59
L'Oréal Groupe Garnier 23,29
Henkel AG & Co KGaA Schwarzkopf 19,75
Avon Products Inc Avon 0,11

L’Oréal hallitsee myös muun hiuskosmetiikan myyntiä. Sillä on kolmanneksen osuus kaikesta Suomessa myydystä hiuskosmetiikasta. Mitalisijoille yltävät myös Henkelin Schwarzkopf ja Procter & Gamblen Pantene. Suomalainen Berner Oy on viidennellä sijalla XZ-brändillään.

Suomen hiuskosmetiikkamarkkinat 2014

Yritys Merkki Markkinaosuus, %
L'Oréal Groupe L'Oréal Paris 20,73
L'Oréal Groupe Garnier 12,17
Henkel AG & Co KGaA Schwarzkopf 10,08
Procter & Gamble Co Pantene 7,33
Berner Oy XZ 4,28

Kampaamoissa käytetyn hiuskosmetiikan kärkinimi on Lumene. Sen Cutrin–brändillä on yli 40 prosentin osuus. L’Oréal jää kakkoseksi viidenneksen osuudellaan.

Kampaamoissa käytetty hiuskosmetiikka 2014

Yritys Merkki Markkinaosuus, %
Lumene Oy Cutrin 43,11
L'Oréal Groupe L'Oréal Professionnel 21,86
Procter & Gamble Co Wella System Professional 13,97
Unilever Group TIGI 11,7
Henkel AG & Co KGaA Schwarzkopf 9,55

Euroissa mitattuna vain norjalaiset käyttävät hiustenhoitotuotteisiin ja hiusväreihin rahaa enemmän kuin suomalaiset. Jos hiusvärien kulutusta mitataan ostettujen pakkausten määrillä, suomalaiset ovat ykkössijalla.

Jokainen suomalainen vauvasta vaariin ostaa vuosittain yhden hiusväripakkauksen ja käyttää siihen 11,50 euroa. Hiustenhoitotuotteisiin suomalalaiset käyttävät lähes 55 euroa vuodessa. Tilastoissa ei ole huomioitu kampaamokäynneillä asiakkaiden hiuksiin käytettyjä hiusvärejä eikä hiustenhoitotuotteita.

Hiuskosmetiikkaa Pohjoismaissa, grafiikka
Hiuskosmetiikkaa Pohjoismaissa, grafiikka kosmetiikkateollisuus

Lähteet:
Euromonitor International
Teknokemian Yhdistys ry

Lue myös:

  • Duodecim: ”Ei rakenteellista korruptiota, mutta ehkä yksilöitä”

    ”Käypä hoito -suositukset eivät kovin korkeatasoisia.”

    Helsingin yliopiston professori Teppo Järvinen sai syyskuussa Lääkäriliitolta julkisen varoituksen epäkollegiaalisesta käyttäytymisestä. Varoituksen syynä oli Järvisen vuotta aiemmin pitämä luento Suomen Psykologiliiton kansainvälisessä tilaisuudessa. Tilaisuuden aiheena oli rakenteellinen korruptio.

  • EU-tuomioistuin järjestää meppien kulukorvauksista julkisen kuulemisen

    Mepit käyttävät yleistä kulukorvausta omiin kuluihinsa

    Euroopan unionin tuomioistuin järjestää torstaina 19. lokakuuta Luxemburgissa julkisen kuulemisen euroedustajien kulukorvausten käytöstä. Kuuleminen on seurausta 28 EU-maan toimittajaverkoston tekemistä paljastuksista. MOT on osa verkostoa. Paljastukset tehtiin viime kesäkuussa.