Hyppää pääsisältöön

PPD:tä päähän vai hunajaa hiuksiin?

Tätä mieltä - Tiina Lundell
Tätä mieltä - Tiina Lundell Kuva: Yle, Mot tiina lundell

Mainokset antavat hiusväreistä lempeän, hellävaraisen ja luonnonmukaisen kuvan. ”Värit sisältävät luonnollisilla menetelmillä johdettuja uutteita”, joissa ”öljy tekee paljon enemmän kuin hoitaa hiuksia”. ”Tervetuloa viattomuuden aikaan – hiusväri, joka pienentää allergian muodostumisen riskiä.”

Samoista tuotteista saa kovin erilaisen käsityksen lukemalla pakkauksissa olevan tuoteselosteen ja käyttöohjeet. Niissä kerrotaan, että hiusvärituotteet saattavat aiheuttaa vakavia yliherkkyysreaktioita ja että tuotteita ei ole tarkoitettu lainkaan alle 16-vuotiaille.

Parturi-kampaaja Johanna Ahlberg ja kemiantekniikan diplomi-insinööri Anja Nysten tekivät vuosi sitten ilmoituksen hiusvärien harhaanjohtavasta mainonnasta kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Ahlberg ja Nysten kävivät läpi kolmisenkymmentä hiusvärimainosta. He kritisoivat sitä, että valtaosa mainonnasta antaa hiusväreistä aivan toisenlaisen kuvan, kuin mitä tuotteen ainesosaluettelo, inci-lista kertoo.

Hiusvärit sisältävät 20-30 eri kemikaalia, joista osa on äärimmäisen herkistäviä ja allergiaa aiheuttavia. Kemikaaleja, kuten PPD:tä tarvitaan, muuten väri ei tartu hiukseen. Mainonnassa kerrotaan esimerkiksi hunajasta, aloe verasta tai öljyistä, vaikka niiden osuus väreissä on minimaalinen.

KKV siirsi Ahlbergin ja Nystenin ilmoituksen turvallisuus- ja kemikaaliviraston, Tukesin käsiteltäväksi. Puoleen vuoteen ei tapahtunut mitään. Elokuussa 2014 Tukes lähetti tiedotteen, jossa todettiin, että kosmetiikan mainonta ei saa olla harhaanjohtavaa ja että ”väittämien on oltava totuudenmukaisia, ja niiden tueksi on esitettävä riittävä, varmennettavissa oleva näyttö”. Tiedote lähetettiin mm. teollisuutta edustavalle Teknokemian Yhdistys ry:lle.

Tukesin lausunto johtaa samanlaiseen ajatusten umpikujaan kuin viranomaisten vastaus kysymykseen, miksi PPD:n käyttö hiusväreissä on sallittua, vaikka osalle kuluttajista hiusvärit aiheuttavat vakavia allergisia oireita.

EU:n komissio sallii PPD:n tiettyinä pitoisuuksina. Kosmetiikkaa saa mainostaa mielikuvilla.

Kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa kosmetiikan sisältämistä kemikaaleista ja niiden vaikutuksista. Vasta sen jälkeen on mahdollista liittää mainoksen elinvoimiseen, luonnolliseen ja kiiltävään mielikuvaan epäonninen hiustenvärjääjä, jonka kasvot ovat turvonneet ja päänahka valuu visvaa.

Lue myös:

Kommentit