Hyppää pääsisältöön

UMK nousi mediailmiöksi ja innosti osallistumaan

Ylen Uuden Musiikin Kilpailun UMK:n finaali kokosi nelivuotisen historiansa isoimmat tv-yleisöt. Iloinen show innosti myös sosiaalisessa mediassa.

Suomalaiset äänestivät lauantaina 28.2. UMK:n finaalin voittajaksi punkbändi Pertti Kurikan nimipäivät. PKN lähtee toukokuussa Itävallan Wieniin kisaamaan Euroviisu-voitosta.

"Olemme saaneet runsaasti hyvää palautetta itse kilpailusta, jossa euroviisumainen, iloinen tunnelma ja ennakkoluulottomuus olivat avaintekijöitä. Olen itse erityisen ylpeä suomalaisten rohkeasta valinnasta. Julkisen palvelun viihde on nostanut esiin tärkeää keskustelua moniarvoisuudesta, suvaitsevaisuudesta ja Suomi-kuvasta", sanoo Ylen luova johtaja Ville Vilén.

Show innosti osallistumaan

Lähetystä katsoi keskimäärin 657 000 ihmistä. Parhaimmillaan katsojia oli lähes 750 000. Verkossa musiikkivideoita ja esityksistä tehtyjä lyhyitä klippejä katsottiin 1,5 miljoonaa kertaa.

UMK:n lähetykset ovat hallinneet myös lauantai-iltojen twitter-universumia. Finaali ponkaisi tv-ohjelmien aihetunniste- eli #-suosiossa kaikkien aikojen TOP6:n joukkooon mm. jääkiekon MM-kisojen ja linnanjuhlien seuraan. Illan aikana #UMK15-tunnisteella lähetettiin 22 000 twitter-viestiä.

Yleisö äänesti UMK:n voittajan. Finaalissa annettiin yhteensä 146 166 ääntä ja yleisöäänien ja kansalaisraatien yhteenlaskettu tulos toi Pertti Kurikan nimipäiville 37,4 prosentin osuuden kaikista äänistä. Äänestys kartutti Nenäpäivän keräystä. Se saa UMK:n äänestäjiltä näin 110 467 euron lähtöpotin tämän vuoden hyväntekeväisyyskampanjaansa.

Suomen finalisti Pertti Kurikan nimipäivät on kiinnostanut jo paljon myös kansainvälistä mediaa sekä blogaajia. Yksi useimmin kysytyistä kysymyksistä koskee PKN:n esiintymistä Wienin Euroviisujen 180 miljoonan tv-katsojan estradilla.

"PKN on punkbändi ja sellaisena se esiintyy myös Euroviisuissa”, lupaa UMK:n tuottaja Anssi Autio.

--------
Artikkelia on korjattu 4.3. klo 9:14:
Illan aikana #UMK15-tunnisteella lähetettiin 22 000 twitter-viestiä.
Tekstissä sanottiin aiemmin, että illan aikana lähetettiin 44 000 twitter-viestiä, mikä on kaikkien UMK-lähetysten yhteislukema.