Hyppää pääsisältöön

Kaasua, pianisti Väänänen!

Saksassa asuva pianisti Sami Väänänen on valinnut debyyttilevylleen jotakuinkin riskittömän, Chopinin neljästä Balladista ja Debussyn Images-sarjan ensimmäisestä kirjasta koostuvan ohjelman. Jos tarkoituksena on saada houkuteltua satunnaisia musiikin rakastajia hyvällä pianomusiikilla Väänäsen tulkintataiteen pariin, valinta on nappi. Kukapa voisi vastustaa Chopinin intellektuellis-sentimentaalisten balladien väkeviä juonenkäänteitä ja pianistisia näytönpaikkoja. Tai Debussyn karamellisoituja herkkuhetkiä vilisevien sormien ihmemaassa, mitä ilman sanakirjakin tuntisi impressionismin vain utuisten maalausten tyylisuuntana.

Jos taas Väänänen mielii esitellä pianistipersoonaansa, olisi kannattanut heittää silmään vielä yksi pykälä riskivaihteen puolelle ja päästellä menemään rosoja pelkäämättä, kuten vanhanajan herrasmiesmäiset rähmäkäpälät konsanaan. Olen nimittäin varma, että Väänäsellä riittäisi potkua ja polttoainetta parin kunnon raivokohtauksen verran ilman, että Chopin siitä pahastuisi. En minä ainakaan.

Täysin pätevänä pianistina Väänänen onnistuu kyllä väistämään kaikki balladien sudenkuopat aina peljättyä neljännen balladin loppurutistusta myöten, mutta vain tempoista tinkimällä ja siirtämällä kieltään pari piirua keskemmälle suuta. Aivan kuin pianisti valitsisi mieluummin oikeat äänet kuin ruhjeita ja rupia kavahtamattoman sankarisoittajan manttelin.

Debussyn Images-sarjaa Väänänen kohtelee nautittavalla karkeudella, johon ei ole turhia makeutusaineita ripoteltu. Väänäsen päättäväinen ote koskettimistoon poikkeaa tyypillisestä lilluntaan taipuvaisesta Debussy-huljuttelusta, ja täten kovaotteinen konkretia rynnii varustautumattoman kuulijan päälle voimalla. Minulle tämä käy, mutta en tiedä mitä muut Debussyn ystävät tästä tuumaavat.

(Frederic Chopin: 4 Balladia, Claude Debussy: Images I. Sami Väänänen - piano. Edition Troy EDTCD 004)

Kuuntele Uudet levyt 6.3.2015. Toimittajana Jaani Länsiö

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.