Hyppää pääsisältöön

Facebookissa jaettavan uutisen otsikkoa voi manipuloida – "Tästä pitää olla huolissaan"

Käyttäjä voi vaihtaa esimerkiksi omalla seinällään uutisen otsikkoa ja johdantokappaletta ennen sen jakamista.

Esimerkki muutetusta otsikosta ja johdantoteksistä. // Kuva: Facebook / Kuvakaappaus

Helmikuussa 2015 Facebookissa levisi uutinen sisäministeri Päivi Räsäsen joutumisesta kolariin. Kalevan tekemän uutisen alkuperäinen otsikko kuului Kolariin joutuneen Räsäsen tilasta saataneen uutta tietoa. Facebookissa uutinen levisi otsikolla Kolariin joutuneen Räsäsen tilasta saatanan uutta tietoa "Kiellän kolaroimisen".

Kuinka otsikkoa on onnistuttu muokkaamaan?

Helposti.

Kun uutisen URL-osoitteen kopioi esimerkiksi omalle Facebook-seinälleen, pääsee näkemään esikatselun siitä, millaisena uutinen omalla seinällä näkyy. Tässä vaiheessa uutisen otsikkoa ja ingressiä eli johdantotekstiä voi muuttaa. Riittää, kun klikkaa otsikkoa tai ingressiä, pyyhkii vanhan tekstin pois ja kirjoittaa uuden tilalle.

Näin on toimittu aiemminkin, jo ennen Päivi Räsänen -otsikkomanipulaatiota. Vuonna 2014 taivaalla oli otsikkohassuttelijoiden mukaan perseidien sijaan perseitä. Samana vuonna saarijärveläisellä leirintäalueella riehui trombien sijaan zombit.

Oikean otsikon mukaan taivaalla saattoi nähdä perseidejä. // Kuva: Facebook / kuvakaappaus

Miksi otsikko- ja ingressimanipulaatio on mahdollista? Otsikkoa ja ingressiä muokkaamalla voi helposti levittää valheellista tietoa, joka voi jäädä elämään, jos juttua ei klikkaa auki.

- Kyseessä ei ole bugi. Facebook tutkii koko ajan kuinka sen eri toimintoja käytetään, Facebook kommentoi asiaa PR-henkilönsä Mandarva Stenborgin välityksellä.

Kysymys jää avoimeksi: miksi tällainen ominaisuus on olemassa?

Vuonna 2014 Saarijärven leirintäalueella riehui aluperäisen uutisen mukaan trobmi. // Kuva: Facebook / kuvakaappaus

Median uskottavuus kärsii

Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho ihmettelee Facebookin suhtautumista otsikkomanipulaatio-ominaisuuteen. Ahon mukaan asiasta tulee olla huolissaan.

Alkuperäisen uutisen mukaan ydinkoe järjestettäisiin Pohjois-Koreassa, ei Pohjois-karjalassa. // Kuva: Facebook / kuvakaappaus

- Sosiaalisessa
mediassa hirveän hankala pysäyttää virheellisiä tietoja. Hyvin
äkkiä tällainen tieto muuttuu
vallitsevaksi totuudeksi, jos sitä ei pysty heti torppaamaan, Aho kertoo.

Valheellisten tai manipuloitujen otsikkojen ja ingressien tunnistaminen vaatii medianlukutaitoa, jonka tärkeyttä sosiaalinen media Ahon mukaan korostaa.

Olipa medianlukutaito hyvä tai ei, median uskottavuus kärsii, jos manipuloitujen uutisten määrä kasvaa entisestään.

- Täytyy toivoa, että kansalaiset ymmärtäisivät median arvon, eivätkä lähtisi muuttelemaan otsikoita, Aho kertoo.