Hyppää pääsisältöön

Donnerin elokuvan Armi on itsetuhoinen naukkailija

Jörn Donner ohjasi elokuvan Armi Ratiasta ja Marimekosta.
Jörn Donner ohjasi elokuvan Marimekosta ja Armi Ratiasta. Jörn Donner ohjasi elokuvan Armi Ratiasta ja Marimekosta. Kuva: Yle marimekko armi elää donner jörn

Elokuvaohjaaja Jörn Donnerin elokuva Armi elää Armi Ratiasta piirtää kuvaa voimakastahtoisesta draamakuningattaresta, jonka elämä ei ollut helppo. Alkoholismia, itsetuhoisuutta, rakkauden kaipuuta. Stradan Marjut Tervola haastatteli ohjaajaa.



Kerrot fiktiivisessä elämäkertaelokuvassa Armin elämästä synkkiä asioita. Miksi?
”Armin elämä kaiken kaikkiaan oli aika synkkää. Mutta ei elokuva pettymyksiä ja itsemurhayrityksiä ainoastaan kuvaa, on siinä onnistumisiakin. Mutta jos sairaudet eivät rassaa, ihminen ei kuole 67-vuotiaana. Jotkut väittivät, että Armi kuoli viinaan. On hyvin mahdollista, että hän sai maksakirroosin.”
Et ole yrittänytkään lähteä tekemään historiallista elokuvaa. Miksi fiktiivinen?

Minna Haapkylä Armi Ratiana.
Minna Haapkylä Armi Ratiana. Minna Haapkylä Armi Ratiana. Kuva: Yle minna haapkylä armi ratia

”Jos haluaa panna yhden elämän 85 minuuttiin, se vaatii jonkinlaista fiktiota. Voi sanoa, että tämä on keksitty tarina, joka perustuu tosiasioihin.
Armi-elokuvaa tehdessäsi et halunnut tehdä pompöösiä, eli perinteistä elokuvaa suurmiehestä tai naisesta. Miksi näin?
”Olen vähän pompöösejä ja suurmieselokuvia vastaan. Minua kiinnostavat pienet tarinat, vähän intiimit. Olen jo saavuttanut sen verran korkean iän, että en halua tehdä pompöösejä.
Elokuvasi on metaelokuva, kun siinä oleva teatteriryhmä yrittää selvittää, kuka Armi on. Samaa rakennetta käyttävät Oscar-elokuva Birdman ja Q-teatterin ylistetty Jotain toista näytelmä. Miten tulit valinneeksi muodissa olevan kerrontatavan?
”Metaelokuvakäsite on elänyt hyvin kauan, se ei ole vain Hollywoodin aikaansaamaa. Se on yksi tehokeino. Tässä elokuvassa sitä on käytetty tietoisesti, kun tiedettiin että haluttiin jotain muuta kuin elämäkertaelokuva.”

Elämäkertaelokuvien jälkiselkkaukset ovat monesti riitaisia. Kysyitkö lupaa elokuvan tekoon Ristomatti Ratialta?

Stradan Marjut Tervola ja ohjaaja Jörn Donner.
Stradan Marjut Tervola ja Jörn Donner Stradan Marjut Tervola ja ohjaaja Jörn Donner. Kuva: Marco Hyvärinen / Yle jörn donner

”Ei varsinaisesti lupaa, mutta Ristomatti tuli hyvin varhaisessa vaiheessa mukaan. Hän kirjoitti minulle käsin kirjeen, että antaa valtuudet minun tehdä mitä haluan. Kaupunginteatterissa oli joku vuosi sitten Armi-näytelmä, joka ei ollut kovin kummoinen. En ole huomannut mitään riidanpoikasta. Käsikirjoittamisen kehittäminen sen sijaan vaatii vakavia keskusteluja, koska alkuun tämä käsikirjoittaja Karoliina Lindgren ei oikein ymmärtänyt mistä on kysymys. Ohjaaja joutuu puuttumaan peliin ja tekemään muutoksia, myös leikkausvaiheessa.
Tunsit Armin henkilökohtaisesti. Olet kirjoittanut teidän suhteesta muun muassa Mammutti-kirjassa.
”En ole kertonut kaikkea. Mutta se todettakoon, että tutustuin häneen vuonna -67, ja hän kuoli -79. Meillä oli hyvin läheiset suhteet, kun olin Marimekon hallituksessa ja sareerausvaiheessakin mukana. Hän oli vieraanvarainen ihminen ja kävin myös hänen maalaistalossa Bökarsissa, missä Armi niin sanotusti piti hovia.
Ristomatti Ratia ja Marjut Tervola
Ristomatti Ratian mielestä elokuvassa on paljon totta. Ristomatti Ratia ja Marjut Tervola Kuva: Juha Meling / Yle ristomatti ratia marjut tervola

Mammutti-kirjassa kerrot, että Armi teki sinuun eroottisia lähentymisyrityksiä?
”Hän yritti naida minua, se on kerrottu, mutta ei hän siinä onnistunut. Hänhän oli hyvin eroottinen ja eroottisesti kiinnostava, mutta ei nyt kuitenkaan minun kannaltani niin kiinnostava. Kyllä hän sitten lopetti. Kännissä hän sitä yritti.

Aiotko tehdä lisää elokuvia?
”Tämänhetkisen kuvion mukaan juu. Kyllä minulla on päässä ja paperilla aiheita, jotka ei kyllä nyt heti toteudu. Olen saanut terveen paperit, ja jatkan, jos minua ei nyt mikään tapa. En kuvittele eläväni satavuotiaaksi, mutta jos elän 90-vuotiaaksi, silloin voi tehdä vielä elokuvia.”

Armi elää -elokuvan ensi-ilta on 20.3. elokuvateattereissa.

Ristomatti Ratia arvioi Armi elää -elokuvaa.

  • Avaruusromua: Ajatuksista tekoihin!

    20-vuotias DiN-merkki on elektronisen musiikin merkkituote.

    Ian Boddy istuskelee pubissa. Istuu, miettii ja puhuu. Miettii ja puhuu lisää. Ollaan Newcastlessa Iso-Britanniassa. Eletään 1990-luvun loppua. Ian Boddylla on idea. Se on jännittävä, mutta samalla hieman vaarallinen ajatus. Hän aikoo perustaa levymerkin. "OIen ehkä vähän hullu", hän sanoo virne naamallaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin hänen luotsaamansa DiN-merkki on kokeellisen ja elektronisen musiikin kansainvälinen merkkituote. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri