Hyppää pääsisältöön

Klaus Härö: "Haluan että elokuvani eivät pääty sinne pimeälle kujalle, vaikka ne käyvät pimeän kautta."

Klaus Härön Miekkailija-elokuva.
Klaus Härön Miekkailija-elokuva. Kuva: photo me@tuomomanninen.com miekkailija1

Klaus Härön uusi elokuva Miekkailija sijoittuu Stalinin ajan valloitettuun Viroon, jossa pahamaineinen KGB kyyditti ihmisiä vankileireille. Tämä oli synkkä ja ahdistava kausi Viron historiassa. Elokuvan päähenkilö on KGB:n etsimä huippumiekkailija Endel Nelis, joka piiloutuu pikkupaikkakunnalle. Mies laittaa oman henkensä vaaraan, kun hän ryhtyy opettamaan koululaisille miekkailua ja herättää näin viranomaisten huomion.

Katso mitä tapahtuu kun Stradan Joonatan käy tapaamassa Klaus Häröä maailmanpyörässä:

Humaaneista draamaelokuvistaan tunnetun Klaus Härön uusi elokuva Miekkailija kuvaa Stalinin ajan Viroa, jossa ihmiset elävät ilmiantojen ja vainojen pelossa. Klaus Härö jatkaa tuttujen teemojensa parissa, mutta nyt vironkielellä ja virolaisen työryhmän kanssa.

Härön uusi elokuva sijoittuu Stalinin ajan neuvosto-Viroon, jossa pahamaineinen KGB kyyditti ihmisiä vankileireille. Tämä oli synkkä ja ahdistava kausi Viron historiassa. Elokuvan päähenkilö on KGB:n etsimä huippumiekkailija Endel Nelis (Märt Avandi), joka piiloutuu pikkupaikkakunnalle. Mies kuitenkin laittaa oman henkensä varaan, kun hän ryhtyy opettamaan koululaisille miekkailua ja herättää näin viranomaisten huomion.

Klaus Härö Stradan haastattelussa.
Klaus Härö Stradan haastattelussa. Kuva: Jaakko Siiskonen klaus härö

Stalinin vallan terrorin aiheuttamat psykologiset paineet ja ilmiöt kiinnostavat Häröä. Elokuvassa puolueelle nöyrän uskollinen rehtori vaikeuttaa rohkean opettajan työtä.
”Kaikki pelkäsivät, ilmiannot olivat yleisiä. Jopa omassa perheessä piti varoa puheitaan. Ihmiset ajattelivat että parempi kuin erotu massasta millään tavalla ja nyökätään vasta sitten kun muutkin nyökkäävät. Piti vaan esittää olevansa samaa mieltä,” kuvailee Härö.

Härö vetää linkkejä nyky-Suomeen ja vertaa, että esimerkiksi ekologisuus on monissa firmoissa ontolta kalskahtava periaate. ”Usein vaikuttaa siltä, että ihmiset eivät ehkä oikeasti välitä, mutta tunnustavat sitä, koska niin kuuluu tehdä.”

Klaus Härön Miekkailijan päähenkilö.
Klaus Härön Miekkailijan päähenkilö. Kuva: Still from the motion camera feed. miekkailija

Miekkailijassa, kuten Härön muutamassa muussakin elokuvassa, on teemana pienen ihmisen törmäys epäinhimillisen järjestelmän kanssa. Härö kuvaa tässäkin elokuvassa loppujenlopuksi ymmärtäen pahuutta. Miksi hän on niin kiltti?

”Meissä kaikissa on aineksia hyvään ja pahaan. Kun ihminen on saanut aseman järjestelmässä, hänestä tulee helposti myötäilijä. Kysyn koko ajan itseltäni, että miten olisin käyttäytynyt tuossa tilanteessa. Olisinko ollut hiljainen myötäilijä vai asettunut vastustamaan hallitsevan järjestelmän epäinhimillisyyttä.”

Olisinko ollut hiljainen myötäilijä vai asettunut vastustamaan hallitsevan järjestelmän epäinhimillisyyttä?
Klaus Härön Miekkailija-elokuva.
Klaus Härön Miekkailija-elokuva. Kuva: Klaus Härö miekkailija

Tämä sama omakohtainen pohdinta näkyi Uusi ihminen -elokuvassa, jonka päähenkilö, hoitokotiin suljettujen naisten pakkosterilointeja kannattava lääkäri on elokuvassa Härön itsensä näköinen.

Härön kaikkia elokuvia leimaa humaani, optimistinen asenne. Hän on kristitty. Miekkailija -elokuvassa voi tulkita olevan paljon kristillistä symboliikkaa. Lasten takia uhrautuvan opettajan Endelin tarinassa, kuten myös pääosaesittäjä Märt Avandin ulkonäössä on selkeitä Jeesus -viitteitä.
”Mä haluan että elokuvani eivät pääty sinne pimeälle kujalle, vaikka ne käyvät pimeän kautta, ne päätyvät valoon,” kiteyttää Härö.

Parta? Se ei ollut Jeesus-viite, vaan Märt ajatteli että näyttää paremmalta parran kanssa.
.
Klaus Härön ohjaama Miekkailija
Klaus Härön ohjaama Miekkailija Kuva: photo me@tuomomanninen.com miekkailija

Miekkailijan epookki on huolella tehtyä, mutta visuaaliselta tyyliltään Härö ei edelleenkään ole mikään kokeilija vaan traditionalisti.
”Tein opiskelija-aikana kaikenlaisia kokeiluja, joissa kamera on katossa, lattiassa, rillien takana ja muuta kekseliästä. Ja ihmettelin miksi mun elokuvat on näin käsittämättömän tylsiä ja pystyyn kuolleita. Sitten mä näin hyviä pohjoismaisia elokuvia ja ajattelin, että miten nämä voi olla näin hyviä, kun näissä ei ole mitään näyttävää, vain ihminen kuvassa. Ja helkkarin hyvä käsikirjoitus. Oivalsin että siksi just. Ohjaaja ei tyrkytä itseään etualalle. Sellaisia elokuvia olen pyrkinyt tekemään, missä ei brassailla teknisellä osaamisella.”

Klaus Härö suunnittelee tällä hetkellä pariakin elokuvaa. Hän sanoo että toteutunutta elokuvaa kohden on aina pari muuta, jotka eivät toteudu. Viime aikoina Härö on yhdistetty Solarin Suomen kuningas -hankkeeseen, jossa kerrotaan 1918 lyhyeksi ajaksi kuninkaaksi kutsutun Hessenin prinssin Friedrich Karlin näkökulmasta tarinaa.
"Hessenin prinssi näki vaivaa ja valmistautui kuninkuuteensa opettelemalla suomea. Hanke peruttiin ja hänestä tuli olosuhteiden uhri, " kuvailee Härö.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Elokuvat

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri