Hyppää pääsisältöön

Säveltäjänä Suomessa - Sauli Zinovjevin puheenvuoro

Sauli Zinovjev
Sauli Zinovjev Kuva: Yle/Laila Kangas sauli zinovjev

Kantapöytä-ohjelman suorassa lähetyksessä Musiikkitalon lämpiössä saamme kuulla, mitä suomalaiset säveltäjät tänään ajattelevat. Puheenvuorojen sarjassa keskiviikkona 18. maaliskuuta 2015 vuorossa oli säveltäjä Sauli Zinovjev.

Olen usein törmännyt yleisesti hyväksyttyyn käsitykseen kuinka nuorilla säveltäjillä on niin vaikeaa. Osittain tämä mielestäni pitää paikkaansa, onhan säveltäminen itsessään niin käsittämätön ja haastava prosessi, jossa säveltäjä ei kanna harteillaan vain itse asettamiaan usein hyvin ankariakin vaatimuksia, mutta myös koko länsimaisen musiikinhistorian yli 400-vuotista painolastia.

Ulkoiset edellytykset säveltäjänä kehittymiselle mielestäni ovat kuitenkin erinomaiset. Viikoittain sähköpostiini saapuu mainoksia juuri erityisesti nuorille säveltäjille suunnattuista kursseista, kilpailuista sekä teoshauista. Useimmiten uudet sävellykset esitetään loistavien muusikkojen toimesta ja kantaesitysten radiointikaan ei ole aivan tavatonta. On siis selvää, että nuoria säveltäjiä kannustetaan ja heistä ollaan kiinnostuneita.

Koska uusia teoksia syntyy huikeaa vauhtia ikävä tosiasia on, että monelle teokselle toista esityskertaa saa odottaa pitkiäkin aikoja. Tästä huolimatta uusien teosten elinikä ei ole kuitenkaan lyhyt. Kerran kymmenelle ihmiselle esitettyn teoksen konserttitaltioinnin voi helposti jakaa internetissä ja kuukausien kuluessa teoksen tavoittama yleisömäärä voi olla hyvinkin laaja.

Tunnen henkilökohtaisesti useita kymmeniä alle 30-vuotiaita säveltäjiä, jotka käytännössä käyttävät kaiken vapaa-aikansa ja energiansa luodakseen kunnianhimoisesti meille uutta, entistä ajankohtaisempaa musiikkia. Niin kauan kun nuorimmalla polvella on usko nykymusiikin tarpeellisuuteen ja ilmaisuvoimaan nykymusiikki elää vahvana. Pahinta myrkkyä tälle viljelemälleni optimismille on jatkuva muistuttaminen siitä kuinka säveltämisellä pystyy itsensä elättämään vain äärimmäisen harvat säveltäjät.

En voi kiistää etteikö kilpailu apurahoista ja näkyvyydestä olisi nuorten säveltäjien keskuudessa kovaa. Kuitenkin pohjimmiltaan jokainen säveltäjä kilpailee vain ja ainoastaan itsensä kanssa omassa lohkossaan. Jokaiselle nuorelle säveltäjälle pitäisi vähintäänkin antaa lupa ja kannustusta tehdä kaikkensa sen eteen että juuri hän olisi se seuraava Kaija Saariaho tai Magnus Lindgberg. Haluan uskoa jokaisen säveltäjän saavan oman äänensä kuuluviin kun vain kärsivällisyyttä ja määrätietoisuutta riittää.

Lopuksi haluaisin esittää kaikille nuorille muusikoille haasteen; kääntykää rohkeasti urallaan alussa olevien ikäistenne säveltäjien puoleen. Olen varma, että jokainen säveltäjä tekee kaikkensa, että saatte ohjelmistoonne upean ja mieluisan teoksen. Tästä voi parhaimmillaan syntyä molemmin puolin antoisan kolleegallisen vuorovaikutuksen lisäksi elinikäinen ystävyssuhde, jossa kummankin osapuolen muusikkous antaa virikkeitä ja vastapainoa meille muusikoille niin tutuksi tulleelle yksin puurtamiselle.

Sauli Zinovjev

#sibelius150 #ajassasoi

Kommentit
  • Charlotte Brayn vahvatunnelmaista sävelmaailmaa vaivaa suunnattomuus

    Charlotte Brayn vahvatunnelmaista sävelmaailmaa vaivaa suunn

    Englantilainen Charlotte Bray (s. 1982) edustaa kotimaansa säveltäjien joukossa sen nuorempaa polvea. Reilun kolmekymppisen tekijän uudelle julkaisulle on koottu verraten uusia sooloteoksia ja muuta kamarimusiikkia. Äänitteen viisi teosta ovat valmistuneet vuosina 2011-2016.

  • Osuma Ensemblen hittikimarassa on amerikkalainen painopiste

    Osuma Ensemblen hittikimarassa on amerikkalainen painopiste

    Viidestä lyömäsoittajasta koostuva Osuma Ensemble (Mikael Heikkilä, Toni Hietala, Jyri Kurri, Harri Lehtinen, Janne Tuomi) on reilun kymmenen vuoden olemassaolonsa aikana löytänyt oman paikkansa kotimaisella nykymusiikkikentällä.

  • Tuomisalon ahkera julkaisutahti jatkuu

    Tuomisalon ahkera julkaisutahti jatkuu

    Olli-Pekka Tuomisalo on parin viimeisen vuosikymmenen aikana tilannut ja esittävän suuren määrän uutta musiikkia saksofonille. Samalla myös kiinnostus instrumentille kirjoitettuun vanhempaan ohjelmistoon on säilynyt. Tuomisalon viidestoista julkaisu keskittyy jälkimmäiseen teosryhmään, kun kuusi konserttoa saavat ensilevytyksensä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua