Hyppää pääsisältöön

Flyygeli soi kelloja

Romanialaissyntyinen pianisti Herbert Schuch nauttii kulttisuosiota. Hänen omalaatuiset mutta perustellut tulkintansa jakavat mielipiteitä, mikä nykyaikana on mitä yksimielisin kehu. Herbert Schuchin uusin levy keskittyy kellomaisiin tekstuureihin, ja lisännee hänen ihailijajoukkonsa määrää ja intoa.

Schuch / Invocation
Schuch / Invocation uudet levyt

Ohjelmistosuunnittelu kuuluu Schuchin nerouteen. Tällä levyllä hän yhdistää pehmeän laulavat Bach-Busonit, Murail'n ja Messiaenin modernin impressionismin ja Franz Lisztin romanttisen hurmion. Kutsuvat, helisevät kellot luovat yhtenäisyyttä, mutta aikakausien ristivalotus luo uusia näkökulmia. Messiaenin jälkeen Bach kuulostaa enemmän kuin barokilta.

Vangitsevinta on silti Herbert Schuchin soitto itsessään. Sointikerrosten erottelussa hän on maailman etevimpiä, luultavasti siksi että hänellä riittää rohkeutta muotoilla joka kerros äärimmäisen tehokkaaksi. Kellotekstuureja sommitellessaan Schuch saattaa asettaa pumpulinpehmeän pianissimo-tunnelman päälle tiukujen helinää ja koko kylään kantavia iskuja - ja vaihtaa ne salamannopeasti johonkin aivan muuhun.

Schuchin hallitsemiin taikoihin kuuluu myös ajan pysäyttäminen varttitunnin auvoista Liszt-hurmiota varten, ja useamman minuutin melodiakaarrosten varmaotteinen kannattelu. Kaiken tämän hän tekee ilman kikkailun makua tai makeilua. Kyse on tarkasta ajattelusta, rohkeudesta ja persoonallisuudesta.

"Invocation", säv. J.S. Bach/Ferruccio Busoni, Tristan Murail, Franz Liszt, Olivier Messiaen ja Maurice Ravel. .- Herbert Schuch, piano. (Naïve, V 5362)

Kuuntele Uudet levyt 20.3.2015, toimittajana Kare Eskola.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.