Hyppää pääsisältöön

Rakastavaisten koulussa ei tule aika pitkäksi

Helsingin juhlaviikkojen kevätkonsertti tuo Suomeen kiintoisan orkesterivieraan Uralilta. Euroopan itäisimmässä kaupungissa Permissä johtaa oopperaa ja perustamaansa MusicAeterna-orkesteria ja -kuoroa kreikkalainen 43-vuotias Teodor Currentzis. Suomen suurin päivälehti repäisi aiheesta taannoin otsikon, jossa Currentzis oli "guru" ja MusicAeterna "kulttiorkesteri". Vaikka moiset määreet ovat yhdentekevää mainoskieltä, Currentzis ja hänen joukkonsa saavat kuulijansa aistit kutkuttavasti herkistymään.

Currentzis / Mozart
Currentzis / Mozart uudet levyt

Currentzis muusikkoineen on tallentanut Sony-merkille Mozartin niin kutsutut da Ponte -oopperat, joista ensimmäisenä ilmestyi Figaron häiden levytys keväällä 2014.
Nyt on vuorossa Cosí fan tutte, johon jopa vannoutuneimmilla oopperan rakastajilla on joskus vaikeuksia suhtautua. Toisille syy on tarinassa, jossa commedia dell’arte
-duo (kotitekoinen filosofi Don Alfonso ja neuvokas palvelustyttö Despina) houkuttelee opera serian maailmaan kuuluvat aatelistytöt (sisarukset Fiordiligi ja Dorabella) pettämään sulhonsa (Ferrando ja Guglielmo). Toisia taas närkästyttää oopperan nimeen sisältyvä toteamus: "Niin tekevät kaikki naiset". Ei kuitenkaan tarvitse olla Mensan jäsen ymmärtääkseen, etteivät libretisti ja säveltäjä pidä miehiä yhtään sen kummempina. Kuten oopperan alaotsikko "Rakastavaisten koulu" antaa ymmärtää, Cosí fan tutte on ennen kaikkea ooppera rakkaudesta - opettavainen tarina siitä ettei elämä ei ole yksinkertaista, vaan äärimmäisen monimutkaista.

Mozart kykenee valottamaan henkilöidensä tunne-elämän ailahtelut ensimmäisen näytöksen elämänilosta toisen näytöksen tuskaan ainutlaatuisen hienovireisesti. Silti oopperan kolmen tunnin kesto usein koettelee kuntoa. Teodor Currentzis onnistuu pitämään mielenkiinnon yllä henkeäsalpaavan nopeasta alkusoitosta aina finaalin viime akordiin saakka. Tällä kapellimestarilla on tarjottavanaan ilmeikäs ja ihailtavalla tarkkuudella loihdittu kokonaisnäkemys. Rajoja koetellaan ja joskus tempot sekä dynaamisten merkintöjen toteutus hipovat äärimmäisyyttä.

Cosí fan tutte on ennen kaikkea ensembleooppera. Currentzis on valinnut solistinsa juuri yhteensopivuutta ja -soivuutta ajatellen, ja osunut nappiin. Rikas väripaletti ja ihailtava sähäkkyys ovat yhteistä sekä laulajille että osin periodi-instrumentein musisoivalle MusicAeternalle. Orkesterin vivahteikas soitanta nappaakin aika ajoin melkein koko huomion. Kukin kuudesta solistista laulaa omat aariansa mallikkaasti, tosin kukaan ei erityisen loistokkaasti. Se että Despina (sopraano Anna Kasyan) osoittautuu draamallisesti huomattavasti ilmaisuvoimaisemmaksi ääneksi kuin Fiordiligina laulava Simone Kermes hieman oudoksuttaa. Resitatiiveissa toimintaa ilmeikkäästi kommentoiva fortepianisti nousee melkein yhdeksi näyttämöhahmoista, touhuten toisinaan vähän turhan innokkaasti. Sointiin luo oman lumonsa se, että kosketinsoittaja on mukana orkesterituteissa, kuten Mozartilla oli tapana.

W.A. Mozart: Cosí fan tutte. - MusicAeterna/Teodor Currentzis, sekä Simone Kermes (sopraano/Fiordiligi), Malena Ernman (mezzosopraano/Dorabella), Christopher Maltman (baritoni/Guglielmo), Kenneth Tarver (tenori/Ferrando), Anna Kasyan (sopraano/Despina) ja Konstantin Wolff (basso/Don Alfonso). (Sony Classical, 88765 466162 3).

Kuuntele Uudet levyt 20.3.2015, toimittajana Kare Eskola.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.