Hyppää pääsisältöön

Rokkarit päivätöistään: On hyvä tehdä muutakin kuin musiikkia

Mitä rokkarin päässä tapahtuu, kun hän siirtyy kameran takaa duunarista kameran eteen tähdeksi? YleX haastatteli kolmea suosittua muusikkoa, joiden musiikkiaiheisiin päivätöihin ei liity tähtipölyä.

Arto Tuunela, Herra Ylppö ja Ville Malja. // Kuva: YleX

Lapko-yhtyeen laulaja-kitaristi Ville Malja on siviiliammatiltaan
valokuvaaja. Hän on kuvannut muun muassa Hisseriä, Ismo Alankoa, Olavi Uusivirtaa
ja Pertti Kurikan Nimipäiviä.

Pertti Kurikan Nimipäivät -yhtyeen laulaja Kari Aalto. // Kuva: Ville Malja

- Aluksi ajattelin, etten halua tehdä musakuvauksia ollenkaan,
ettei puurot ja vellit mene sekaisin. Sitten levy-yhtiöistä alettiin soitella. Mietin
miksi rajoittaisin sitä, koska se on mulle kuitenkin kaikkein luonnollisin alue.

Maj Karma -yhtyeestäkin tuttu Herra Ylppö kuvaa ja ohjaa
musiikkivideoita. Hänen tunnetuimpia töitään ovat muun muassa seuraavat
musavideot: Haloo Helsinki!Kiitos ei ole kirosana, CMXRakkaudessa ja
sodassa
ja Pariisin KevätHaamupuhelu.

- Olen friikahtanut kameroihin, joten kuvaan itse kaikki ohjaamani
videot. Lisäksi käsikirjoitan ja valaisen. On välillä järjettömän raskasta, kun
en ole oppinut delegoimaan ja luottamaan muihin. Kun päässäni on joku visio,
niin haluan toteuttaa sen itse.

Pariisin Kevään keulakuva Arto Tuunela puolestaan tuottaa ja
äänittää muiden yhtyeiden levyjä omien albumiensa lisäksi. Hänen tuottamiaan
levyjä ovat muun muassa CMX:n Mesmeria ja Modernistien Historia oli eilen.

- Kun tekee omaa biisiä, niin suhde on hyvin henkilökohtainen. Sitä
pohtii sellaisella tasolla, joka ei ole mahdollista jonkun toisen artistin
kohdalla. Jos suhtautuisin jonkun toisen bändin materiaaliin hyvin
henkilökohtaisesti, niin olisimme pulassa.

Egoistiset
artistit vs. maanantai-illan työmyyrät

Ville Maljan mielestä egoistisille artisteille tekisi hyvää ainakin
kerran kokeilla siirtymistä kameran toiselle puolelle kuvaajaksi.

- Kun Lapkolta on juuri tullut uutta musaa ja lähdetään keikoille,
niin oma ego kasvaa jäähallin kokoisiin mittoihin. Silloin on hauskaa olla kameran
edessä. Maanantai-iltana taas, kun sataa räntää, iho punottaa, eikä jaksa mennä
suihkuun, on kiva kuvata muita, Ville Malja sanoo.

Tuunela kokee, että olisi mahdotonta olla tuottaja, jos hän ei
itse tekisi musiikkia. Tuottajan pitää keskittyä nimenomaan siihen bändiin, kenen
kanssa työskentelee ja unohdettava oma itsensä.

- Oman musiikin tekeminen on paljon itsekeskeisempää, Tuunela
kommentoi.

Ylpön mukaan ohjaustyössä auttaa todella paljon se, että on ollut
itse kameran edessä. Estradeilla itsevarmana rokkikukkona esiintyvä Ylppö
kertoo hieman yllättäenkin viihtyvänsä paremmin kameran takana kuin
valokeilassa.

- Kameran edessä mietin, mitä muut ajattelevat, kun tässä heilun,
että eihän tässä ole mitään järkeä. Olen paljon mieluummin kameran takana kuin
edessä, Herra Ylppö kertoo.

Haamupuheluita
kädet täristen

Ylppöä ja Tuunelaa yhdistää kameran edessä kriiseilyn lisäksi
hiljattain julkaistu Pariisin Kevään Haamupuhelu-video, jonka Ylppö toteutti
alusta alkaen itse.

Arto Tuunelalle musiikkivideoissa esiintyminen ei ole koskaan
tuntunut äärimmäisen luontevalta. Hän kuitenkin luotti Ylpön visioon, vaikkei
se aina ollut helppoa.

- Pari kertaa jouduin kävelemään kameran edestä pois, kun mulle
tuli niin ikävä fiilis, että v*ttu en mä nyt tällaista tee. Sitten Ylppö vaan
tönäisi mut takaisin ja sanoi, että menet sinne nyt. Nauroin niille jutuille
jälkeenpäin.

Tuunelan mielestä on erittäin tärkeää, että ohjaaja pystyy samaistumaan
siihen tyyppiin, joka on kameran edessä.

- Sama jos jollain ei ole kokemusta vaikka laulamisesta, niin
toisen ihmisen laulattaminen voi olla erilaista, Tuunela sanoo.

Ylppö kertoo olevansa järjettömän tyytyväinen Haamupuhelu-musavideoon,
joka aiheutti Tuunelassa herkkiä reaktioita.

- Arto oli ihan paniikissa, kun näytin videon hänelle ensimmäisen
kerran. Hän katsoi videota täysin hiljaa, jonka jälkeen hän halasi minua kädet
täristen ja sanoi, ettei v*tuttanut yhtään katsoa, Ylppö kertoo.

CMX:n
studiossa ovet paukkuivat

Herra Ylppöä ja Arto Tuunelaa yhdistää Haamupuhelun lisäksi myös CMX.
Herra Ylppö nimittäin ohjasi bändin Rakkaudessa ja
sodassa -videon ja Tuunela tuotti rockmammutin Mesmeria-uutuusalbumin. Tuottaja
Rauli ”Rake” Eskolinin työtapoihin tottunut yhtye joutui siis miettimään
tekemisiään aivan uudesta kulmasta ja uudella porukalla.

- Olen tosi ylpeä CMX:n uudesta levystä. Se oli poikkeuksellinen
juttu, koska en ollut työskennellyt heidän kanssaan aiemmin.

Tuunela myöntää, että välillä studion ovet paukkuivat, kun tunteet
olivat pinnassa. Jälkeenpäin muusikot tulivat häntä koipien välissä takaisin ja
koettivat saada homman taas toimimaan.

- Se on tärkeää, että silloin kun tehdään, niin tunteet ovat pinnassa.
Se on erinomaista. Jos halutaan tehdä jotain muuta kuin salonkikelpoista kivaa
taputtelua, silloin joudutaan kohtaamaan syvemmällä tasolla kuin sanomalla
käsipäivää. Silloin saattavat ovet vähän paukkuakin.

Lapkon
tuore Freedom-albumi julkaistiin 27. helmikuuta, Pariisin Kevään
Musta laatikko -niminen albumi julkaistaan 24. huhtikuuta ja Herra
Ylpön puolestaan pitää kiireisenä Maj Karman
uusien biisien teko sekä Musta Paraati -yhtye, joka valmistautuu paluuseen.

Lähteet: YleX