Mies ihmettelee mainoksissa vilisevää termiä ’kliinisesti tutkittu’, jota käytetään esimerkiksi suuhygienia- ja kosmetiikkatuotteiden markkinoinnissa. Sanakirjan mukaan kyse on lääkärin potilaalle tekemästä tutkimuksesta.
Marilla Lahtinen Tukesin kemikaalituotevalvonnasta avaa termiä.
- ’Kliinisesti tutkittu’ kertoo kuluttajalle, että tuote on oikeiden ihmisten testaama. Tutkimusta valvoo lääkäri tai muu tieteellisesti pätevä alusta loppuun.
- Tutkimuksen dokumenttien ei tarvitse olla julkisia, mutta ne tulee tarvittaessa luovuttaa viranomaisille.
Laki ei velvoita tekemään tuotteelle kliinistä tutkimusta. Termin käytöllä mainoksissa halutaan viestiä tuotteen turvallisuudesta ja luotettavuudesta.
- Kaikkien valmisteiden täytyy kuitenkin läpäistä turvallisuusarviointi ennen kuin niitä saa myydä markkinoilla.
Tutustu myös:
Mitä kosmetiikan kryptiset ainesosalistat kätkevät sisäänsä?
MOT: Hiuksiin 300 miljoonaa euroa
Akuutti: Uhkaavatko kemikaalit terveyttämme?
Toimittaja: Pyry Sarkiola