Hyppää pääsisältöön

Muotikaupassa mies on uusi nainen

Harri Kangas myy miesten muotia Erottajank. 9:n The Menissä Jenni Hoville
Naisia näkyy miestenvaatehtimoissa yhä harvemmin. Pukeutumisen ammattilainen, sisäänostaja Harri Kangas neuvoo Jenni Hovia, joka valitsee poikaystävälleen takkia The Men -putiikissa Helsingissä. Harri Kangas myy miesten muotia Erottajank. 9:n The Menissä Jenni Hoville Kuva: Rami Moilanen/YLE miesten pukeutuminen

Muotialalla on huomattu, että miehet eivät shoppaile, miehet ostavat. Se helpottaa, koska myynnin lasku on yllättänyt. Jatkuva taantuma niistää suomalaisten ostovoimaa.

Koko 2000-luvun alun vaate- ja jalkinekaupan liikevaihto kasvoi, mutta finanssikriisin alun jälkeen tuli notkahdus. Vuoden 2012 jälkeen markkinat ovat kutistuneet vuosi vuodelta.

Veli-Matti Kankaanpää johtaa puolentoistatuhannen vaatekaupan edunvalvontajärjestöä (Tekstiili- ja muotialat, TMA), jonka jäsenistö myy kolme neljäsosaa Suomen vaatteista ja kengistä.

Kun työttömyys kasvaa, vähenevät myös vaatteisiin käytettävissä olevat varat. Mutta kehnon kotimaisen kysynnän lisäksi Kankaanpää kehottaa katsomaan itään.

Tekstiili- ja Muotialat TMA:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Helsingin Sokoksen miesten vaateosastolla
Työttömyys syö suomalaisten ostovoiman, ja samalla meiltä on hävinnyt yhden Espoon verran venäläisturisteja. Mutta tämä kevät näyttää jo paremmalta, arvioi Tekstiili- ja muotialojen TMA:n toimitusjohtaja Velil-Matti Kankaanpää Tekstiili- ja Muotialat TMA:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Helsingin Sokoksen miesten vaateosastolla Kuva: Rami Moilanen/YLE veli-matti kankaanpää

- Meiltä on hävinnyt yhden Espoon verran venäläisiä asiakkaita. Ja nekin jotka ovat tulleet, ovat ostaneet vain puolet siitä mitä aikaisemmin.

Miehillä varaa parempaan

Suomalaiset kuluttajat ovat jo pari vuotta vähentäneet vaate- ja kenkähankintojaan muuta kulutusta enemmän. Tilastokeskuksen kuluttajaluottamus on nykäissyt helmikuussa ylöspäin.

- Tämä kevät lähtee paremmin kuin pari aiempaa, jotka olivat todella huonoja. Kuluttajien luottamus on kasvanut, ja se antaa merkin siitä, että nyt voisivat vaateostoksetkin kiinnostaa, toivoo Kankaanpää.

Suomalaisella ostovoimaisella miehellä olisi Kankaanpään mukaan huomattavasti mahdollisuutta lisätä kulutustaan ja sittenkin olisimme vasta Euroopan keskiarvoa. Kenkien suhteen suomalainen mieskuluttaja on aivan Euroopan häntäpäässä.

Pukeutumisen ammattilaisen arvio suomalaisesta miehestä ei ole näin synkkä. Täyttä kymppiä ei tule arvosanaksi, mutta ysi-puoli sentään.

- Jo se että pukeutumisesta puhutaan, on iso harppaus verrattuna aikaisempaan, arvioi Harri Kangas, helsinkiläisen My o My Storesin miesten vaatteiden sisäänostaja.

Myyjästä konsultiksi

Kangas väittää, että muoti sinänsä ei enää juurikaan kiinnosta pukeutumisesta innostuneita miehiä. Sen sijaan miehet etsivät vaatteita, jotka kestävät käytössä pidempään. Myös vaatteiden alkuperällä ja tekijöiden työoloilla on merkitystä.

Nykyaikainen miesasiakas arvostaa pikkuputiikkien myyjien ammattiosaamista.

Kankaan työnantaja, My o My Storesin perustaja ja toimitusjohtaja Pauliina Louhiluoto, kuvailee, kuinka tavallinen myynti on muuttunut konsultoinniksi.

- Meille tulee asiakkaita, jotka marssivat suoraan sovituskoppiin ja pyytävät ehdotuksia toimiviksi kokonaisuuksiksi.

Koti on kallein sovituskoppi

Muotialan(kin) ongelmat on sysätty usein kansainvälisen verkkokaupan syyksi. Verkkokaupan kasvu on yllättänyt suomalaiskauppiaat housut kintuissa yhä uudelleen ja uudelleen.

Ankara kilpailu markkinaosuuksista toimii ainakin toistaiseksi kuluttajan hyväksi. Hinnat ovat halvat ja palautuskustannukset näennäisen olemattomat.

Veli-Matti Kankaanpää uskoo, että muutos on jo kulman takana. Tällä hetkellä tosin verkkokauppaa sitä suosii se, että verkkokaupan edestakaisia kuljetuksia tuetaan. Myyjät eivät peri ostajilta todellisia rahtikustannuksia.

- Koti on kaikkein kallein sovituskoppi, ja siihen muutos tulee aika nopeasti. Kuljetuskustannukset ovat kuitenkin aika suuria, Kankaanpää ennakoi.

Verkosto auttaa verkossa

Maailmanvalloitus täältä Euroopan umpiperältä on vaikeaa. Ainakin ihan omin voimin.

Pauliina Louhiluoto on ensimmäisenä suomalaisena saanut putiikkinsa mukaan maailmanlaajuiseen Farfetch-verkostoon.

Matti Toivonen, toimittaja, Puoli seitsemän (TV1) haastattelee My o My -muotikaupan toimitusjohtaja Pauliina Louhiluotoa The Men -liikkeessä Helsingissä
My o My -putiikkinsa kansainväliseen Farfetch-ostosverkostoon vienyt Pauliina Louhiluoma ei usko Matti Toivosen väitettä, että nettikaupan nousu taittuu pian. - Yksin emme pärjäisi, mutta Farfetch tuo meille asiakkaita myös EU:n ulkopuolelta. Matti Toivonen, toimittaja, Puoli seitsemän (TV1) haastattelee My o My -muotikaupan toimitusjohtaja Pauliina Louhiluotoa The Men -liikkeessä Helsingissä Kuva: Rami Moilanen/YLE toimitusjohtaja

Se on ollut "oppikoulu verkkokauppaan ilman omia kustannuksia".

- Pariisissa on helpompi neuvotella uusien merkkien kanssa, kun voi sanoa, että olemme mukana Farfetchissä.

Alv:kin suomalaista vastaan

Kannattavien eurooppalaisten verkkokaupojen lista on lyhyt. Vasta saksalainen Zalando on ratkaissut myös kannattavuusyhtälön. Se nousi viime vuonna 82 miljoonaa euroa voitolliseksi.

Suomalainen verkkokauppias maksaa myymiensä tuotteiden liikkumisesta rahtiyhtiöille enemmän kuin keskellä Eurooppaa olevat kilpailijansa.

Verotuskin on suomalaisen verkkokaupan kilpailukykyä vastaan: meillä verkkokaupan arvonlisävero on 24 prosenttia, kun esimerkiksi Saksassa se on vain 19.

Ostoja, ei shoppailua

Netissä miesten vaatteiden kauppa kasvaa kuin kameroiden, tietotekniikan tai oluen myynti. Miehet kun eivät shoppaile, vaan ostavat.

Miehet käyttävät selailuun kolmanneksen vähemmän aikaa kuin naiset ja vierailevat harvemmilla sivustoilla ennen ostopäätöstä.

Muotikaupassa naisten merkit taistelevat markkinaosuuksista jo valmiiksi äärikilpailuilla markkinoilla, joiden kasvattaminen on vaikeaa.

Miesten muodin mahdollisuudet ovat Veli-Matti Kankaanpään mukaan paljon laajemmat.

- Me näemme jatkuvasti muutoksen: nuoret miehet ostavat enemmän vaatteita kuin vanhat miehet. Ja pääkaupunkiseudulla asuvat ostavat oleellisesti enemmän kuin maalla asuvat.

Kankaanpää arvioi, että miesten muodin kasvu jatkuu, mutta tasoihin on vaikea päästä.

- Naisten osuus kaikesta vaatekaupasta on kuitenkin yli puolet. He ostavat yhä miesten vaatteista suuren osan ja lastenvaatteista lähes kaikki.

Eli muotikaupan tulevaisuus on jatkossakin naisista kiinni.

Katso juttu tästä:

Inspiraation lähteenä käytetty väritalo Pantonen sivua, jossa Leatrice Eiseman johdattelee kevään 2015 muotiväreihin.

KORJAUS: Olen lonkalta kääntänyt kevään muotivärin väärin: Pantone 16-4120 "Dusk Blue" on tietysti ILTAHÄMÄRÄN sininen eikä aamunkoiton niin kuin jutussa väitän. Pahoittelut käännösvirheestä! (Eihän se ollut kuin noin 12 tuntia pielessä.)

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän