Hyppää pääsisältöön

H&M:n metallitakki aiheutti trollauskampanjan netissä

Ruotsalaisen vaateketjun uudessa takissa on hihamerkkejä, joissa lukee keksittyjä bändien nimiä. Trollauskampanja loi bändeille nettiprofiilit.

H&M:n sivuilla myydään lentäjäntakkia, jossa on kuvitteellisten bändien hihamerkkejä. // Kuva: Kuvakaappaus H&M:n sivulta

Kuvitteellisten bändien hihamerkeillä koristeltu H&M-ketjun myymä takki on
saanut liikkeelle nettitrollaajat. Esimerkiksi metallimusiikin julkaisut
Blabbermouth ja Metal Injection ovat uutisoineet nettiin ilmestyneestä Strong
Scene -yhtiöstä, joka lähetti toimituksille tiedotteen, jossa se kertoi
toimivansa yhteistyössä vaateketjun kanssa.

Tiedotteessa väitettiin, että takin merkeistä löytyvät bändit ovat olleet
uraauurtavia metallimusiikin underground-nimiä. Esimerkiksi Grey-nimisen bändin musiikin kerrottiin
inspiroineen Nightwishin naislaulajaan pohjautuvan sinfonisen metallin tyyliä.

Strong Scene –yhtiön nimissä tuntemattomat nettitrollaajat kertoivat, miten esimerkiksi H&M:n
takista merkkeinä löytyvät ranskalainen Lany, meksikolainen Mortus,
yhdysvaltalainen hippimetalliyhtye Mystic Triangle ovat mullistaneet metallimusiikkia aikana, jolloin tiedostoja ei tunnettu ja niiden
biisit liikkuivat kädestä käteen liikkuneilla c-kaseteilla.

Osa trollauskampanjaa varten luoduista nettiprofiileista on jo poistettu netistä, kuten Strong
Scenen –sosiaalisen median tilit. Keksittyjen bändien nimissä YouTubeen ladatut
biisit
löytyvät yhä videosivustolta.

Suomalaisbändi Finntrollin ja Moonsorrowin jäsen Henri Sorvali näyttää
ainakin olevan mukana trollauskampanjassa, sillä Metal Injection on julkaissut
hänen twiittejään, jotka on myöhemmin poistettu. Niissä kehutaan pioneeribändeiksi
nostettuja nimiä ja Strong Scene -yhtiötä.

Suomalaisjulkaisu Inferno on haastatellut nimettömänä esiintyviä suomalaisia muusikoita aiheesta.

Kampanjan
alkuperä on aiheuttanut vilkasta keskustelua muun muassa maailman suurimpiin
foorumeihin kuuluvalla Reddit-sivustolla.

Lähteet: Metal Injection