Hyppää pääsisältöön

Säveltäjänä Suomessa - Niilo Tarnasen puheenvuoro

Säveltäjä Niilo Tarnanen
Säveltäjä Niilo Tarnanen Kuva: Yle/Laila Kangas niilo tarnanen

Kantapöytä-ohjelman suorassa lähetyksessä Musiikkitalon lämpiössä saamme kuulla, mitä suomalaiset säveltäjät tänään ajattelevat. Puheenvuorojen sarjassa keskiviikkona 25. maaliskuuta 2015 vuorossa oli säveltäjä Niilo Tarnanen.

Musiikkiala ja sen myötä säveltäjyys ovat murroksessa. Tämä on pakottanut meidät alan toimijat osallistumaan keskusteluun työmme olosuhteista ja edellytyksistä.

Päivänpoliittista keskustelua vaivaa kuitenkin kapeakatseisuus. Musiikista siinä puhutaan useimmiten sellaisessa viitekehyksessä, joka alistaa sen jollekin muulle päämäärälle. Ikävintä on huomata tämän puhetavan hiipineen myös musiikkiammattilaisten keskuuteen.

Niilo Tarnanen
Niilo Tarnanen Kuva: Yle/Tiina-Maija Lehtonen niilo tarnanen

Musiikki ei ole bisnestä. En usko, että viihteellisimmänkään musiikin olemassaolon perimmäinen tarkoitus on rahan takominen, vaikka se siihen soveltuukin. Musiikki ei myöskään ole hyvinvointihyödyke. En vähättele musiikkiterapian mahdollisuuksia tai musiikkipedagogian suotuisia vaikutuksia oppimiskyvylle. Mutta pidän vaarallisena, mikäli näitä hyötyvaikutuksia korostaessamme unohdamme musiikin olevan itsessään tärkeää.

Minulle säveltäminen on ennen kaikkea tapa hahmottaa maailmaa. Musiikissa voin tavoittaa jotain sellaista olemassaolon kokemuksestani, joka muuten jäisi artikuloitumatta. Hyvä musiikki paljastaa yllättäviä yhteyksiä, puhuttelee emotionaalisesti ja hivelee aisteja.

Aikamme todella tarvitsee musiikin ja muiden taiteiden avaamia kulmia. Se ontuu toispuoleisuuttaan rajoittuessaan siihen, mikä on ilmaistavissa numeroin ja sanoin.

Älkäämme suostuko tulevaisuudenkuvaan, jossa musiikki ja muut hengentuotteet on nujerrettu materiaalisen menestyksentavoittelun koneiston rattaiksi, vaan puolustakaamme sivistyksen ja sen mukana musiikin itseisarvoa.

Niilo Tarnanen

#sibelius150 #ajassasoi

Kommentit
  • Sarasteen Brahms-tulkinnoissa on imua

    Sarasteen Brahms-tulkinnoissa on imua

    No nyt kelpaa! Jukka-Pekka Sarasteen ja Kölnin radion sinfoniaorkesterin Johannes Brahmsin sinfonioiden kokonaislevytys sulkeutuu. Viimeisenä vuorossa on Brahmsin muhkean ja kontrastoivan sinfoniasarjan päättävä neljäs e-molli-sinfonia.

  • John Adamsin vauhdikasta ja värikylläistä jälkiminimalismia

    John Adamsin vauhdikasta ja värikylläistä jälkiminimalismia

    Peter Oundjianin johtama Skotlannin kansallisorkesteri syöksyy uudella julkaisullaan John Adamsin orkesterimusiikin maailmaan. 90-luvun lopun klassikko Naive and Sentimental Music saa seurakseen tuoreemman vauhtiteoksen Absolute Jest. Absolute Jest (2011/2012) jousikvartetille ja orkesterille on kuusiosainen laaja scherzo.

  • Pärtin sinfonia-sarja paranee edetessään

    Pärtin sinfoniasarja paranee edetessään

    Sinfonia ei lajityyppinä tule ihan ensimmäisenä mieleen, kun ajattelee virolaissäveltäjä Arvo Pärtin tuotantoa. Sinfonia-otsaketta kantavat teokset ovat kuitenkin olleet läsnä Pärtin tuotannon eri tyylivaiheissa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua