Hyppää pääsisältöön

Kutita, kikata ja joogaa mutta älä unohda puolustaa valtakuntaasi!

Tietokonepelejä on tehty perinteisesti ilman sen kummempaa kohderyhmäajattelua, lähinnä nuorille miehille. Nykyään pelaajista jo puolet on naisia ja lapsetkin käyttävät tabletteja jo ennen kuin oppivat kävelemään. Peliteollisuus näyttäisi löytäneen tv- ja elokuvamaailmassa vuosikymmeniä käytetyn kohderyhmäajattelun. Stradan Joonatan testasi kotimaiset astetta erikoisemmat peliuutuudet.

Suomalaisen pelialan kattojärjestön Neogamesin johtaja KooPee Hiltusen mukaan pelien pelaamiseen aikaansa käyttää edelleen kaikkein eniten 10-29-vuotiaat pojat ja miehet.

Suomalaisen pelialan kattojärjestön Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.
Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen Suomalaisen pelialan kattojärjestön Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen. Kuva: Olli Laine / Yle neogames
Mutta jos tarkastellaan, ketkä ylipäätään pelaavat säännöllisesti, havaitaan, että lukumääräisesti peräti puolet pelaajista on naisia ja tyttöjä! Naiset kuluttavat pelejä eri tavalla, he pelaavat ns. casual-pelejä. ”Casual-pelit ovat pelejä, jotka oppii nopeasti ja ne ovat helppoja pelata pienissä erissä, esimerkiksi bussia odotellessa” Hiltunen sanoo.

Pelien tekijät ovat enimmäkseen nuoria miehiä, ja he ovat tottuneet tekemään pelejä itselleen ja kaltaisilleen ihmisille, nuorille miehille. Viime aikoina pelifirmat ovat alkaneet etsimään uusia kohderyhmiä.

Yoga Retreat iskee hyvinvointibisneksen ytimeen

Gajatri Studios keskittyy pienemmälle huomiolle jääneeseen pelaajaryhmän: naisiin ja tyttöihin. Firman perustaja ja toimitusjohtaja Tiina Zilliacus on vaikuttanut mobiilibisneksessä jo pitkään.

Gajatri Studios -pelifirman toimitusjohtaja Tiina Zilliacus haluaa tehdä pelejä naisille. Yoga Retreat on yhtiön hyvinvointipeli.
Gajatri Studios -yhtiön toimitusjohtaja Tiina Zilliacus Gajatri Studios -pelifirman toimitusjohtaja Tiina Zilliacus haluaa tehdä pelejä naisille. Yoga Retreat on yhtiön hyvinvointipeli. Kuva: Olli Laine / Yle yoga retreat
Yoga Retreatilla hän halusi tuoda iloa ja terveyttä elämään. Hyvinvointipeli suuniteltiin alusta asti nimenomaan naisille. Kohdentaminen on onnistunut mainiosti: ”pelaajistamme 80 prosenttia on naisia”, Zilliacus kertoo.
Pelaajistamme 80 prosenttia on naisia

Pelin pääideana on pyörittää omaa joogakeskusta; kyseessä on siis pelimaailmassa varsin perinteinen idea, bisnessimulaatio. Mutta lisäksi pelissä yllättäviä, jooga-aiheeseen liittyviä lisäominaisuuksia: pelaaja voi kehittää itseään oikeastikin joogan harrastajana suorittamalla erilaisia joogaharjoituksia. Esimerkiksi lajin tärkeintä taitoa, hengittämistä, voi harjoitella omalla sovelluksella sykemittarin avulla. Mitä paremmin rentoutuminen onnistuu, sitä alhaisempi syke.

Yoga Retreat on ladattavissa Google Playstä Androidille ja iTunesista iOS-alustalle.

Kikattava Kakkiainen koukuttaa kakarat

Nauru tarttuu, sen on varmasti todennut jokainen joka on viettänyt kavereidensa kanssa hauskan illlan. Animaattori ja ohjaaja Joonas Utti halusi tehdä pelin, joka hyödyntäisi tämän ilmiön. Hän esitteli ideansa yhtiökumppanilleen Anttu Harlinille. Syntyi yhtiö nimeltä Gigglebug Entertainment ja sen tuote Kikattava Kakkiainen,

Gigglebugin toimitusjohtaja Anttu Harlin esittelee pikkulapsille suunnattua Kikattava Kakkiainen -peliä Stradan Joonatanille.
Gigglebugin toimitusjohtaja Anttu Harlin esittelee Kikattava Kakkiainen -peliä Stradan Joonatanille. Gigglebugin toimitusjohtaja Anttu Harlin esittelee pikkulapsille suunnattua Kikattava Kakkiainen -peliä Stradan Joonatanille. Kuva: Olli Laine / Yle kikattava kakkiainen
joka on sekä mobiilipeli että animaatiosarja. ”Meillä ei ole päätuotetta, vaan alusta asti on ollut selvää että Kikattava Kakkiainen on sekä animaatiosarja että peli” toimitusjohtaja Anttu Harlin sanoo.
Oli alusta asti selvää että Kakkiainen on sekä animaatiosarja että peli

Sekä Antun että Joonaksen kotona vipeltää pieniä lapsia, joten heidän oli luontevaa kehittää peli ja animaatiosarja nimenomaan alle kouluikäisille muksuille. Kikattava Kakkiainen on suunnattu n. 2-6 vuotiaille lapsille, jotka voivat pelata peliä yksin tai vaikka koko perheen kanssa. Markkinoinnin kannalta kohderyhmänä on luonnollisesti pienten lasten vanhemmat, kummit, sukulaiset ja tuttavat. Tällä hetkellä peli on ilmainen ja sen voi ladata iOS-laitteisiin Applen kaupasta.

Reaali- ja virtuaalimaailman yhdistävä Hidden Heroes tarjoaa seikkailuja ja taisteluita

Lume Games on uusi suomalainen pelifirma, jonka ensimmäinen peli Hidden Heroes on koekäytössä. Yhtiön luova johtaja Ari Nykänen kertoo pelin esikuvan löytyvän 1990-luvun Japanista: ”Japanissa myytiin silloin pelilaitetta, joka sisälsi viivakoodiskannerin. Eri tuotteiden viivakoodeja skannailemalla pääsi sukeltamaan erilaisiin virtuaalimaailmoihin.” Nykyään erillistä laitetta ei tarvita koska lähes jokainen kantaa viivakoodiskanneria taskussaan, älypuhelimessaan. Peli-idealle on siis tullut uusi tilaisuus.

Uskomme, että pystymme tarjoamaan jotain ennen kokematonta

Mikä on fanittamasi levy tai limppari tai vaikkapa makkarapaketti?
Lume Gamesin luova johtaja Ari Nykänen toimistollaan.
Lume Games luova johtaja Ari Nykänen Lume Gamesin luova johtaja Ari Nykänen toimistollaan. Kuva: Olli Laine / Yle hidden heroes
Hidden Heroes –pelin ideana on hankkia ja hallita tuotteen viivakoodin takaa avautuvaa virtuaalista valtakuntaa. Jos skannaat tuotteen ensimmäisenä, saat valtakunnan itsellesi taisteltuasi ensin kaaoksen voimia vastaan. Jos myöhemmin joku toinen skannaa jo sinun valtaamasi tuotteen, seuraa taistelu. Voittaja saa valtakunnan sotureineen.

Peli on suunnattu nuorille miehille. Onko mielekästä tarjoa peliä juuri sille kaikkein eniten kilpaillulle kohderyhmälle, jolle jo muutenkin tarjotaan pelejä pilvin pimein? ”Uskomme, että pystymme tarjoamaan heille jotain uutta, ennen kokematonta. Toisaalta tämä on yhtiömme ensimmäinen peli, mutta jatkossa uudet pelimme on luultavasti suunniteltu muille kohderyhmille” Ari Nykänen linjaa.

Ari Nykänen esittelee Lume Gamesin Hidden Heroes -peliä, jolla voi vallata eri tuotteiden virtuaalivaltakuntia. Stradan Joonatan valloitti Shaft-levyn.
Ari Nykänen esittelee Lume Gamesin Hidden Heroes -peliä, jolla voi vallata eri tuotteiden virtuaalivaltakuntia. Stradan Joonatan valloitti Shaft-levyn. Ari Nykänen esittelee Lume Gamesin Hidden Heroes -peliä, jolla voi vallata eri tuotteiden virtuaalivaltakuntia. Stradan Joonatan valloitti Shaft-levyn. Kuva: Olli Laine / Yle hidden heroes

Hidden Heroes on tällä hetkellä koekäytössä Suomessa, ja kehittelyvaiheessa peli on ladattavissa ainoastaan Applen tuotteisiin. Nykäsen mukaan peli on myöhemmin saatavilla todennäköisesti myös Androidille.

LUE LISÄÄ:
Strada: Konsolipelit pärjäävät edelleen hyvin mobiilien rinnalla
Kikattava Kakkiainen Yle Areenassa
Yle Areena: Ari Nykänen pohtii pelialan tulevaisuutta vuonna 2011

Lisää ohjelmasta

  • Avaruusromua: Mitä on pluviofilia?

    Tiedätkö millainen ihminen on pluviofiili?

    Tiedätkö millainen ihminen on pluviofiili? Minä en tiennyt. En, ennen kuin katsoin netistä. Pluviofiili on ihminen, joka rakastaa sadetta. Ihminen, johon sade vaikuttaa rauhoittavasti ja inspiroivasti. Latinan kielen sana "pluvia" tarkoittaa sadetta. Mitä on sade? Se on pilvistä putoavaa vettä eri olomuodoissaan. Se on kaikkea vedestä rakeisiin. Mitä muuta? Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri